ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
ההיסטוריה לא תסלח לנו

"אסור ללכת לבחירות" - עימות בין יו"ר הכנסת לשופט פוגלמן

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 קיימה היום (ג') את ישיבתה הראשונה • בטקס נרשם עימות חריף בין יו"ר הכנסת יריב לוין לבין היו"ר הנכנס לוועדה, השופט פוגלמן בנושא הבוער של התערבות מערכת המשפט בהחלטות הכנסת • לוין:"ריבונות העם נלקחה זה מכבר והוחלפה בשופטים"

"אסור ללכת לבחירות" - עימות בין יו"ר הכנסת לשופט פוגלמן
לוין ופוגלמן בטקס צילום: עדינה וולמן \ דוברות הכנסת

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24, קיימה היום (שלישי) את ישיבתה הראשונה, בנוכחותם של יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, שר הפנים אריה דרעי, מנכ"ל הכנסת סמי בקלש, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס, ומזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ. חברי הוועדה השתתפו בישיבה באמצעות היוועדות מרחוק.

במהלך הטקס נרשם עימות חריף בין יו"ר הכנסת יריב לוין לשופט פוגלמן, בנאומו אמר יו"ר הכנסת לוין "האירוע שאנו מקיימים היום, הוא אירוע טקסי. לצערי, אין זה האירוע הטקסי היחיד. גם הבחירות לכנסת הולכות והופכות לאירוע טקסי. מן טקס משונה שכזה, בו אנו, אזרחי ישראל, בוחרים את נציגינו לכנסת, רק כדי שאחרים יחליטו במקומם".

לדברי לוין, "אנו חיים במציאות של היפוך יוצרות, בשעה שריבונות העם נלקחה ממנו זה מכבר והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים", הוא תוקף, "מצב בו ביד אחת בית המשפט העליון רומס את החלטות הכנסת ואת החוקים הנחקקים על ידה, וביד השנייה שופטיו מנהלים את הליכי הבחירות לכנסת כאילו היינו דמוקרטיה מתוקנת, הוא כסות, או בלשון השגורה בימים אלה – מסכה, שראוי, להבדיל מן המסכות הדרושות להגנה מפני הקורונה, להסיר".

"כך העיקרון שהגינו ברור לפיו שופט הוא שעומד בראש ועדת הבחירות המרכזית, מקבל גוון שונה לחלוטין כאשר השופטים הופכים את עצמם לשחקנים במגרש הפוליטי. הנזק הנגרם לכלל מערכות השלטון, ובראשן בית המשפט עצמו הוא כבד מאוד", הוסיף לוין למתקפה, "אני תקווה כי דבריי אלו ייפלו על אוזניים קשובות ונימנע מהמשך הפגיעה בכנסת ובסמכויותיה ומן ההתנגשות הקשה והמיותרת שאני משוכנע שאיש אינו רוצה בה בין רשויות השלטון".

מי שהשיב לו לדברים היה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון עוזי פוגלמן שאמר: "להשקפתי הדיאלוג בין רשויות השלטון השונות, הרשות המחוקקת והרשות השופטת, צריך להתנהל בנימוס ובכבוד הדדי. אני לא בטוח שהישיבה הראשונה של הוועדה היא המקום הנכון לנהל אותו. אני מזכיר שהקביעה ששופט מכהן יכהן כיו"ר ועדת הבחירות היא של הכנסת, בדגש על שופט מכהן. כך שהכדור הוא בידי הכנסת ואנחנו פעלים במסגרת החוק".

"אני רוצה להבטיח שגם אני וגם שופטי העליון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה, ללא חשש ללא מורא וללא משוא פנים. הכל כמובן תוך כבוד הדדי עם רשויות השלטון האחרות", הבהיר יו"ר ועדת הבחירות הנכנס בנאומו הראשון.

שר הפנים אריה דרעי נאם אף הוא בטקס וקרא למנוע בכל דרך הליכה מבחירות רביעיות: "פעם היו מחליפים שלטון במלחמות ושפיכת דם, והיום אנחנו עושים את זה אחרת. לפעמים עוברים הרבה גבולות, רכילות, לשון הרע, הלבנה ברבים, אבל בסוף מחליפים שלטון וברוך השם אף אחד לא מערער על התוצאות. זו חגיגה לדמוקרטיה ואנחנו צריכים להודות על כך".

לדבריו, "אסור לנו ללכת לבחירות רביעיות, אני אומר את זה לעצמי ולשותפים, לראש הממשלה, לראש הממשלה החליפי ולכל השותפים. ההיסטוריה לא תסלח לנו. לא הילדים שלנו, לא הנכדים שלנו לא החברה ולא הציבור המוחלש. ההיסטוריה לא תסלח לנו אם אנחנו נגרור את ישראל לבחירות רביעות. אנחנו צריכים עכשיו להתמקד בנושאים הבריאותיים כלכלים, ולשים בצד את הנושאים שבמחלוקת".

עוזי פוגלמן יריב לוי ועדת הבחירות המרכזית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד