י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

טל ולריולה ואיתי ברק מדברים על השלכות נגיף הקורונה על הכלכלה בישראל ובעולם

יזמים ואנשי עסקים טל ולריולה ואיתי ברק עוזרים לנו להבין מה הנגיף החדש ששמו קורונה גורם לכלכלה בישראל ובעולם בימים האלו וכיצד להתמודד עם זה

טל ולריולה ואיתי ברק מדברים על השלכות נגיף הקורונה על הכלכלה בישראל ובעולם
כלכלה בעידן הקורונה צילום: שאטרסטוק

בין אם אתם עוסקים בתחום עסקי כזה או אחר, כנראה שגם לכם יצא להיות מושפעים מנגיף הקורונה, שנכנס בדלת האחורית של שנת 2020 והפתיע את כולנו. אם כך, כיצד באמת הנגיף העולמי המפורסם הזה השפיע על הכלכלה בארץ ובעולם?

כשמדברים על השלכות כלכליות, לרוב יהיה צורך לבדוק את אותן ההשלכות בטווחים הארוכים של מנהרת הזמן. אמה-מה, אנחנו בתחילתו של עידן חדש, עידן הקורונה, שכולנו מקווים שיסתיים בתוך שנה תמימה. אם כך, מה זה אומר בעצם? האם יהיה ניתן לבדוק את ההשלכות של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית רק בעוד שנה מהיום? ובכן, לא מדויק. בואו נדבר על זה, נברר כיצד הנגיף הסלבריטאי הצליח להשפיע ועדיין משפיע על תעשיות שונות ושווקים, תחומי עסקים פרטיים, מוסדות וארגונים בכל העולם.

בימים אלו עשינו ראיונות לאנשי עסקים רבים וביניהם טל ולריוליה ואיתי ברק, יזמים ואנשי עסקים ישראליים מתחום הטכנולוגיה והאינטרנט.

נגיף שהתחיל בסין ומהר מאוד הפך לסלבריטאי כלל עולמי

טל ולריולה פותח את דבריו בכמה מילים על תחילת המגפה ואומר: "מה שהתחיל בסין בתור נגיף חדש ובלתי מזוהה, הפך ממש במהרה לדאגה כלל עולמית אשר מטרידה גם את המעצמות הכי חזקות בעולם, ארה"ב וסין, יפן ועוד. אם בתחילת ה"רומן" הזה עוד כולנו חשבנו שמדובר בתעלול עולמי כלשהוא שוודאותו אינה מוכחת, הרי שבחודש יולי 2020 כבר כולנו מכירים בעובדה, כי אכן מדובר בנגיף שמאיים על הכלכלה העולמית במספר מובנים ובמספר רבדים."

ולריולה בהחלט צודק ונכון לכתיבת שורות אלו, נגיף הקורונה התפרץ כבר ביותר מ-120 מדינות ברחבי תבל, מה שגורם לתחבורה הימית והתחבורה האווירית להיות פשוט מוקפאת. מאחר שהסחר העולמי תלוי רבות בסוגי תחבורי אלו, אין ספק שההשלכות על הכלכלות העולמיות הן אסטרונומיות. בכל יום שבו תבחרו להביט בשמיים, תמצאו אותם ריקים, מלבד אולי מטוסי קרגו (מטען) אשר משנעים סחורות בכמויות מצומצמות יחסית.

מעסקים פרטיים ועד מוסדות וארגונים: השפעות הקורונה

איתי ברק מפרט: "מעבר לכך שנגיף הקורונה השפיע רבות על הסחר העולמי, הוא השפיע ועדיין משפיע על מדינת ישראל ועל עסקים רבים ומסוגים שונים. מעסקים פרטיים ועד ארגונים וחברות, כמעט כולם מושפעים בצורה כזאת או אחרת בעידן זה. אולי, למעט פיצוציות שכונתיות, כולנו הושפענו ועדיין מושפעים מהנגיף. אגב, אפילו מכולות שכונתיות נאלצות בימינו לסגל לעצמן סגנונות עבודה שונים, שכמובן פוגעים בצורה כזו או אחרת ברווחים שלהם. מאחר שבכל חנות (לא משנה איזו) ניתן להכניס כמות מוגבלת של לקוחות, אין ספק שעסקים כאלו ואחרים אכן מפספסים ומפסידים פרנסה בכל יום מחדש."

רצינו לשאול: כיצד מגיבות הבורסות בעולם לנגיף?

טל ולריולה מרחיב בנושא: "בנוסף לפגיעות אנושות אלו בשווקים שונים ובתעשיות עולמיות, נגיף הקורונה ממשיך עדיין להתפשט ברחבי העולם. למעשה, בזמנים אלו גם נרשמות ירידות משמעותיות בבורסות העולמיות, כולל בבורסה בישראל. ואם נדייק את מילותינו אפילו יותר, הרי שגם בזמנים כאלו, יש עדיין מי שמרוויח. כך יוצא, למשל, שיצרניות של אלכוג'ל, מסכות הגנה, כפפות וכו', רושמות זינוקים במכירות העולמיות. אולי תהיו מופתעים, אבל אפילו כאן לידנו – בעזה, ישנו מפעל של ייצור אלכוג'ל. אבל, אם נרצה לדבר במספרים, אנחנו רוצים לציין נתון שעשוי להיות מדאיג למדי."

ירידה בצמיחה של ארה"ב ואירופה: נתונים מדאיגים ב-2020

האם צריך להתחיל לפחד ממשבר כלכלי שישפיע על כולנו?

טל ולריולה שיש לו לא מעט ניסיון בתחום הזה מרחיב: "אנחנו לא רוצים להפחיד אף אחד, אבל בעיקרון, ישנם כלכלנים עולמיים אשר מזהירים בפני ירידה של 10% בצמיחה של אירופה וארה"ב, במידה שנגיף הקורונה לא ייעצר. זאת ועוד, אם כבר מדברים על ארה"ב, חשוב לציין את הדבר הבא – הפרעות וההפגנות בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטרים אמריקאיים, הוא מקרה שממש, אבל ממש לא תרם לכל הנושא של התמודדותה של ארה"ב עם הנגיף."

ברק משיך את דבריו של ולריולה ומסביר: "אנחנו לא יודעים עד כמה אתם מעודכנים בפרעות ובהפגנות שמתקיימות בארה"ב, אבל אנחנו רוצים להגיד לכם שזה ממש לא מפתיע. בתקופות כאלו של נגיפים עולמיים, אבטלה, חולי ופחד של אנשים, אין פלא שסיר הלחץ מתחיל לבקוע מהלחץ המצטבר בו, מה שמוביל את ארה"ב להיות במעמד שהיא נמצאת כיום – כאוס בעייתי מאוד."

הריגתו של ג'ורג' פלויד הגיעה בתזמון הכי גרוע מבחינת ארה"ב

ולריולה וברק צודקים גם בעניין הזה מכיוון שכמעט כבדרך קסם, הריגתו של ג'ורג' פלויד הגיעה בתזמון הכי בעייתי שארה"ב יכלה לדמיין, תזמון נגיף הקורונה. בואו נגיד את זה ככה, נכון לכתיבת שורות אלו, חודש יולי בשנת 2020, ארה"ב חייבת למצוא דרך כמה שיותר מהירה בכדי להיחלץ מהתסבוכת אליה היא נקלעה בחודש האחרון.

אם נגיף הקורונה לא השפיע מספיק על הכלכלה בארה"ב, הרי שכרגע היא מאויימת אפילו עוד יותר על ידי כאוס מוחלט שמשתולל ברחובות, אנשים שאינם עוטים מסכות ומדביקים אחד את השני במהלך הפגנות, אלימות ועוד.

בישראל המשקים והתעשיות חווים פגיעות לא פשוטות בתקופה זו

באשר לישראל, נכון שאנחנו לא במצב של ארה"ב ולא במעמד שלה, אבל אין ספק שאנחנו מתמודדים כאן עם בעיה לא פחות חמורה – הבעיה של הקפאת המשקים הישראלים. אמנם המדינה אומרת לנו שאין סגר על עסקים ואין הקפאת פעילויות עסקיות, אבל בפועל, ישנה הגבלה על כמויות של אורחים באירועים, הגבלות על הופעות של אומנים, הגבלות של הכנסת לקוחות לחנויות ועוד.

האם הפתרון יבוא מהפוליטיקאים?

איתי ברק: "בשורה התחתונה, אנחנו כולנו מתמודדים עדיין עם מציאות בעייתית, שמחייבת את המדינה לאלתר אי-אלו פתרונות תוך כדי תנועה. עצה שלנו? אל תתמרמרו על ביבי, על בנט, על המדינה ועל סימן טוב, או על כל גורם אחר. בסופו של דבר, כולנו, כולל קודקודי המדינה, מתמודדים כרגע עם מצב לא מוכר. נכון, חלקנו מדברים על כך שהקורונה משפיעה "כמו שפעת" על אנשים, אבל אתם באמת מעוניינים לבדוק את זה על חשבון ההורים שלכם? על חשבון הסבא והסבתא של חברים שלכם? שמרו על הוראות משרד הבריאות, שמרו על עצמכם."

קורונה כלכלה בישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד