י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מסייעת לחרדים להימנע מבידוד

משרד הבריאות מזהיר מערכת בדיקה עצמית: "יוצרת אשליה"

משרד הבריאות מפרסם אזהרה מפני ערכות לבדיקה עצמית שמשווקות בעיקר בקרב הציבור החרדי החושש להיבדק אצל הרשויות. "המוצר לא יאבחן זאת ואם יסבלו מתחלואה יחשבו בטעות שאין זה קורונה"

משרד הבריאות מזהיר מערכת בדיקה עצמית: "יוצרת אשליה"
בדיקת קורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד הבריאות נגד ערכת הבדיקה העצמאית: בימים האחרונים הופצו, בעיקר בקרב הציבור החרדי, ערכות לבדיקה עצמית של קורונה, תחת המותג "בדיקה פרטית VIP". אלא שהיום מזהיר משרד הבריאות כי הערכות הללו אינן מאושרות ומשווקות ללא אישור המשרד תוך מצג שווא כי מדובר בבדיקת עצמית פרטית שאין בה כל תועלת וכי בעצם היא 'יוצרת אשליה'.

גורמים במשרד אומרים, כי התכשיר נמכר באזורים החרדיים (בבדיקה שעשינו, במחירים של בין 90 עד 120 ₪ לערכה) וזאת במטרה לאפשר 'בדיקה עצמית' לאלו שחוששים כי נדבקו בקורונה, אך לא מעוניינים לגשת לבדיקה וזאת מחשש שידרשו להיכנס להסגר.

הערכה, לפי המשווקים, כי היא מאפשרת לנבדק לדעת האם נדבק בקורונה, ובמידה וכן, הוא יכנס להסגר בצורה עצמאית, אך בלי לדווח על כך לרשויות – מה שידרוש ממנו להכניס להסגר את כל בני המשפחה וכך גם את כל מי שבא עמו במגע, לצד החובה שלא לצאת מההסגר עד לקבלת שתי בדיקות מטוש שליליות.

אך במשרד הבריאות מבהירים כעת שבבדיקה העצמית אין כל תועלת. "הפרסום והשימוש במוצר הזה", נאמר בהודעת משרד הבריאות, "משדרים מסר ברור המטעה את הצרכנים, גורם להם להיבדק כביכול להימצאות נגיף הקורונה באמצעות המוצר שאיננו ערכת בדיקה מוכרת להימצאות הנגיף ועלול לסכן את הצרכנים, משפחותיהם וכלל הציבור, ובכך מהווה הדבר פרסום מסוכן ומטעה לבריאות הציבור".

במשרד הבריאות הדגישו כי פרסומים אלה יוצרים "אשליית בדיקה וחיסון". שכן, לטענת המשרד, המשתמשים במוצר זה עלולים להימנע מהתנהגות מגנה ומצמצמת הדבקה, תוך הפרות תקנות החירום החוקיות והמלצות משרד הבריאות. "יתרה מזאת, תיתכן גם סכנה ישירה למשתמשים, ככל שאכן יידבקו בנגיף, אולם המוצר לא יאבחן זאת ואם יסבלו מתחלואה יחשבו בטעות שאין זה קורונה והם עלולים להגיע לטיפול רפואי מתאים בשלב מאוחר מדי".

במשרד מדגישים כי ישנה חשיבות יתרה להתנהגות נכונה וגם הגעה לבדיקות מאושרות כשמדובר "במחלה זאת שהיא דינמית ורב הנסתר בה על הגלוי", כך לפי הודעת משרד הבריאות.

נציין, כי כבר בימים הראשונים שבהם שווקה הערכה, דאגו מומחי בריאות לעדכן כי הבדיקה אינה מספקת כל אינדיקציה שכן גם לפי הצהרת המשווקים מדובר בבדיקה סינית שלה '85% אחוזי אמינות'... וכשזהו מה שהנחתום מעיד עליה, ברור עד כמה היא אמינה.

 

קורונה פרופ' חזי לוי משה בר סימן טוב משרד הבריאות סיגל סדצקי בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד