ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הנגיף מסוכן יותר משחשבנו

מדענים טוענים: הנגיף עובר דרך האוויר

מדענים מ-32 מדינות במכתב לארגון הבריאות: הנגיף עובר דרך האוויר • אם התיאוריה נכונה, יהיה צורך להשבית את התחבורה ציבורית ולהימנע משהיה במקום סגור

מדענים טוענים: הנגיף עובר דרך האוויר
נסיעה באוטובוס. אילוסטרציה צילום: unsplash

נישא באוויר: 9 מדענים מ-32 מדינות פנו לארגון הבריאות העולמי במכתב שבו קראו לו להכיר בכך שמחלת הקורונה, מתפשטת באוויר ובעיקר בחללים סגורים. לפי הדיווח ב'ניו יורק טיימס' הודיעו המדענים כי בכוונתם לפרסם את המכתב במלואו בכתב עת מדעי בשבוע הבא, אך כבר כעת, עוד בטרם פורסמו האסמכתאות, התיאוריה הזו זוכה לחיזוק ולתמיכה מרופאים רבים.

עד כה ה-WHO הגדיר את מחלת הקורונה הנגרמת על ידי הנגיף SARS-CoV2 כמחלה המתפשטת באמצעות רסס טיפתי הנוחת לקרקע ואיננו מידבק כאשר הוא נישא באוויר (אירוסולים). בשל אותה תזה נקבעו הנחיות הריחוק שאיפשרו, למשל, לשהות באותו חלל כאשר היושבים רחוקים זה מזה, גם ללא מסיכה. אך כעת, לאור הטענה שכמות הנגיפים הנותרת באוויר לאחר עיטוש או שיעול מספיקה לגרום להדבקה חוזרת של אדם נוסף בנגיף, יהיה צורך לרענן את הנהלים.

עם זאת, נכון לעכשיו העמדה הרשמית של ארגון הבריאות שוללת את טענתם של המדענים. ד"ר בנדטה אלגרנזי, המנהלת הטכנית של מחלקת המחלות המידבקות ב-WHO, טוענת ש"הראיות להדבקה אווירית בנגיף הקורונה אינן חד משמעיות וקיים ספק שהנגיף אכן נישא באוויר". בתגובתה ל'ניו יורק טיימס' אמרה כי "בחודשים האחרונים הצהרנו שוב ושוב כי אנחנו רואים בהדבקה הנישאת באוויר אפשרות אך בהחלט לא כזו הנתמכת בעדויות ברורות ומוצקות. יש על כך ויכוח מדעי מתמשך".

"אם יתברר שהנגיף אכן נישא באוויר ומרחף בו לפרק זמן מסוים, ייאלצו רשויות הבריאות במדינות הנלחמות בהתפשטותו לשנות מהיסוד את היערכותן למלחמה במחלה, באופן שיכלול השבתת מערכות תחבורה ציבורית, חובת עטיית מסיכה גם בחללים סגורים, אפילו בבתים וסגירת שירותים ציבוריים לא נחוצים שונים", נכתב בעיתון.

אך נראה, שהקהיליה הרפואית תומכת דווקא בתזה האומרת שהנגיף עובר באוויר. בדיווח נוסף בעיתון נטען כי מתגובות שהגיעו מעשרות מדענים לאחר פרסום הכתבה, עולה שהם תומכים בתיאוריה הזו ומצפים מהארגון לעדכן את הנהלים. לטענתם, ארגון הבריאות העולמי (שגם כך נמצא תחת ביקורת קשה, בפרט נוכח איום הפרישה של נשיא ארה"ב טראמפ מהארגון), אינו מעודכן במחקרים ובתוצאות ניסויים חשובים ולעתים בוחר להתעלם ממסקנות ברורות.

 

קורונה ארגון הבריאות העולמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד