י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יש לכם דם מסוג O? ייתכן שהסיכויים שלכם לחלות נמוכים

מחקר שנערך באוני' ייל קובע כי יתכן והתאוריה לפיה בעלי דם מסוג O נדבקים פחות אכן נכונה • מדובר במחקר ראשוני ולא מבוסס דיו

יש לכם דם מסוג O? ייתכן שהסיכויים שלכם לחלות נמוכים
קובי גדעון, פלאש 90

אין עדיין חיסון, אבל כנראה שישנם כאלו שיש להם סיכוי נמוך להידבק: בעלי דם מסוג O נמצאים 'בסיכון מופחת' להידבק בקורונה, יחסית לבעלי סוגי הדם האחרים. התיאוריה הזו, שכבר רווחת מזה מספר חודשים, זוכה כעת לחיזוק לאחר שנבחנה מחקרית בידי חוקרים מאוני' ייל, אם כי השמחה עדיין מוקדמת מאחר ומדובר במחקר שמוגדר 'ראשוני'.

מאז תחילת ההתפרצות נטען כי בעלי דם מסוג O (מינוס או פלוס) חולים פחות במחלה. התיאוריה הזו (שבארץ היו שטענו אותה בביטחון רב) זכתה לחיזוק בסין, שם טענו רופאים כי בעלי סוג דם זה, שנחשב נדיר יחסית, לא חלו כמעט או שחלו בצורה קלה. גם בארץ היו רופאים שטענו כך אם כי כל עוד התיאוריה לא נבחנה במסגרת של מחקר מקיף לא היה ניתן להסתמך עליה.

אך כעת התיאוריה הזו זוכה לאישוש. מחקר שהוגדר כ"ראשוני מאוד" והועלה לאתר MedRxiv שבחסות אוניברסיטת ייל וכתב העת הרפואי BMJ, טוען שאנשים עם סוג הדם O כנראה נמצאים בסיכון מופחת להידבק בנגיף הקורונה ולהגיע לאשפוז בבית חולים. בדיווח נמסר כי נתונים ראשוניים ממחקר שבו השתתפו יותר מ-750 אלף איש ואשר נאסף בידי חברה הפועלת בתחום הבדיקות הגנטיות, הוכיח כי אצל בעלי סוג הדם O יש סיכוי נמוך בשיעור של 18%-9% לקבל תוצאה חיובית בבדיקת קורונה. אנשים שנחשפו לנגיף, בכלל זה עובדים במערכת הבריאות, כנראה נוטים בשיעור יותר נמוך המוערך ב-26%-13% לקבלת תוצאה חיובית.

כן נמצא לעניין מידת החשיפה לנגיף, שאלה עם סוג הדם O היו בעלי נטייה פחותה לתוצאה חיובית של 3.2%, לעומת 3.9% של בעלי סוג הדם A, 4% לבעלי סוג הדם B ו-4.1% של בעלי AB.
אך למרות שהמחקר מעורר עניין רב, הוא לא נתפס כמהימן דיו וזאת משום שהפרסום כרגע נעשה בבמה שנועדה לפרסום מחקרים שלא עברו ביקורת-עמיתים ובטרם פורסמו בכתבי עת מקצועיים. עם זאת, חברת הבדיקות הגנטיות שפרסה את חסותה על המחקר מסרה כי המחקר נמשך גם לשם גיוס משתתפים נוספים כשהם מודיעים כי בכוונתם להרחיב את המחקר. לדבריהם, "אנו מקווים שנוכל להשתמש בפלטפורמת המחקר שלנו לשם הבנה טובה יותר כיצד ומדוע יש הבדלים בין אנשים שונים בתגובה לנגיף Covid-19, וכדי לפרסם את הדו"ח המלא של הממצאים נדרשת הבנה מעמיקה יותר עבור הקהילה המדעית והרפואית".

חשוב לציין כי מחקר דומה שנערך בסין עוד בתחילת ההתפרצות במדינה מצא אף הוא כי אנשים עם סוג דם O נמצאים בסיכון נמוך יותר לחלות בקורונה. מאידך, מחקר אחר שנעשה על ידי צוות מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק מצא שרק אנשים עם סוג דם O+ (O-positive) נוטים פחות מאחרים לקבל תשובות מאומתות לנגיף קורונה בבדיקות שהם עוברים. המחקר החדש, לעומת זאת, טוען שאין הבדלים בין בעלי סוג דם O+ לבין O- (O-negative) וכי לשניהם 'סיכוי מופחת' לחלות בקורונה.

המחקר החדש עורר ענין רב, אך מומחים דאגו כבר לצנן את ההתלהבות. בתגובה לפרסום הנרחב של ממצאי המחקר בתקשורת הבינלאומית, אמר הפרופ' סקתיאל וייפורי, קרדיולוג ומומחה לפרמקולוגיה באוניברסיטת רידינג הבריטית, כי לדעתו "המחקר סובל ממגבלות, שכן החוקרים לא ניסו לברר גורמי סיכון נוספים שגורמים לרגישות גבוהה יותר לנגיף. הם לא מסבירים מדוע סוג הדם O איננו מספק הגנה של 100% אחוז מפני הזיהום הויראלי".

גם פרופ' לורה קולינג מהמחלקה לפתולוגיה באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ציינה שלדעתה למחקר מגבלה משום שהוא מבוסס וסומך על דיווחים עצמיים של המשתתפים לגבי סוגי הדם שלהם ולגבי החשיפה לנגיף, ללא קבוצות ביקורת וללא שסוגי הדם שנדגמו נבדקו במעבדות. שניהם המליצו גם לבעלי דם מסוג O לדבקו בעיקרון הזהירות המונעת, להמשיך ולהיזהר ולא להיות שאננים מול סכנת הנגיף. "יש להיות זהירים לגבי הסכנה להידבק בנגיף", אמרו, "ללא קשר לסוג הדם, ובוודאי שאין לסמוך עליו כגורם מגן".

קורונה בדיקת דם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד