י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הסיבה להתפטרות המפתיעה?

בתחקיר נחשף: סדצקי טרפדה את המיזם שיכל למנוע את הגל השני

המיזם שהוקם בשיתוף פעולה בין המערכת הרפואית לתעשיה הצבאית, היה אמור לקטוע את 'שרשראות ההדבקה'. אך בכירים במשרד הבריאות טוענים כי פרופ' סדצקי דאגה לטרפד את המיזם ואף תולים את התפטרותה בכך • מנגד סדצקי מסרה בתגובה: "להד"ם"

בתחקיר נחשף: סדצקי טרפדה את המיזם שיכל למנוע את הגל השני
משרד הבריאות צילום: פלאש 90

האם ניתן היה לקטוע את שרשראות ההדבקה, ומי שמנע זאת היא דווקא ראש שירות בריאות הציבור, הפרופ' סדצקי שהתפטרה אך לאחרונה?.

אם להסתמך על הממצאים העולים בתחקיר שפורסם היום ב'ידיעות', נראה שהפרופ' שאתמול הצליחה להסעיר את המערכת בפרישתה הדרמטית, שלוותה ב'כתב אישום' חריף ומנומק נגד המערכת הפוליטית – תרמה אף היא לחידלון המתמשך שבא לידי ביטוי בהתפרצותה המחודשת של המגיפה, חודש לאחר דעיכתו של 'הגל הראשון'.

בתחקיר שעיקריו מתפרסמים היום ב'ידיעות', נטען כי סדצקי הכשילה במכוון גוף בשם "המכלול", שהיה אמור למנוע את גל הקורונה השני. 'המכלול' הוא מיזם שהוקם בשיתוף פעולה מוצלח של מוחות מבריקים הן מהמערכת הרפואית והן מהתעשיה הבטחונית, במטרה לגדוע את שרשראות ההדבקה של הנגיף. לפי הדיווח, צוות מומחים, בראשות איש חיל האוויר תא"ל (מיל') אורי זייפרט, בנה תוכנית מדוקדקת שהייתה אמורה לגרום לכך שתוך 48 שעות החולה יאותר, והוא והאנשים סביבו יבודדו.

על פי ההערכות, אם הם היו מצליחים – הגל השני היה יכול להיעצר, וישראל לא הייתה חוזרת השבוע להגבלות. בפועל, כולנו רואים כיצד המערכת אינה מצליחה לספק תגובה, וחולים כמו גם אלו שאמורים להיכנס לבידוד, אינם מקבלים מידע, ובוודאי שאינם נבדקים ואינם מקבלים תוצאות בתוך פרק זמן קצר.

לפי התחקיר, ראשי "המכלול" נדהמו לגלות כיצד גורמים במשרד הבריאות מסכלים את המהלך. לטענתם, המנכ"ל משה בר סימן טוב, שכבר היה 'עם רגל אחת בחוץ', העדיף שלא לקבל החלטות, והמשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו התעלם. אולם, כך נכתב, "מי שהתאמצה במיוחד כדי לחסל את המהלך ובלמה כל צעד הייתה דווקא סדצקי".

עורכי התחקיר אף סבורים שהחשיפה שלהם היא שהביאה לפרישתה המפתיעה של סדצקי. לטענתם, "שלשום עודכנו ראשי משרד הבריאות על התחקיר, ואתמול בשעה תשע בבוקר שלח 'ידיעות אחרונות' סדרת שאלות לסדצקי ולמשרד הבריאות. כעבור שעתיים בלבד, הטילה סדצקי את הפצצה שטלטלה את מערכת הבריאות והודיעה: אני מתפטרת".

התחקיר עורר כצפוי סערה, אך הפרופ' סדצקי מכחישה את הדברים מכל וכל ומבהירה כי לא היו דברים מעולם. בתגובה שפרסמה הבוקר כתבה פרופ' סדצקי: "כל אגדת התנגדותי לנושא קטיעת שרשרת ההדבקה והמשל"ט - להד"ם. כלל לא הכרתי את הכתבה של ידיעות כפי שנטען. כידוע, מכתב התפטרותי נשלח כבר שלשום - אז צר לי, אבל הרמיזה בכותרת של ידיעות פשוט לא נכונה".

נציין, כי בדיווח אחר שפורסם בידי נדב איל בחדשות 13, נטען כי מי שטרפד את התכנית היה דווקא רה"מ נתניהו. לפי הדיווח, בין התכניות שהוצעו היו כבר באפריל היו תכניות של מערכת הביטחון, צה"ל, המוסד ומרכז השליטה הלאומי (משל"ט). אחת התכניות כללה מינוי "מנהל קורונה" יחיד לאירוע, יצירה של מנגנון מסודר לזיהוי בידוד ו"כיבוי" מוקדי הדבקה ושל נדבקים, הקמת מערך ממוחשב עם מערך מידע מתוחכם לריכוז נתוני הבדיקות, החולים והבידוד, חלוקת הארץ לאזורים לפי תמרורים וניהול המעברים בין האזורים הללו על פני תקופות ארוכות.

בדיווח נמסר כי המוסד קידם את התכנית. סגן ראש המוסד לשעבר ריכז את הצוות, ראש המוסד עודכן והתכנית הגיעה עד נתניהו אלא שהוא גנז אותה. התכנית הייתה אמורה לייצר שגרת חיים בתנאי חירום. אבל משרד ראש הממשלה העדיף את תכנית המל"ל, שכללה מערך חקירות אפדימיולוגי, אך גם היא, כאמור, לא יושמה.

לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה: "לא רק שראש הממשלה לא שולל מינוי אדם אחד לרכז את מערך הבדיקות והמידע, זה בדיוק מה שהנחה שר הבריאות לעשות והוא עושה זאת עכשיו".

קורונה סיגל סדצקי משרד הבריאות התפטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד