ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"לא משתלטים על הכמות"

במשרד הבריאות יצמצמו את הבדיקות; רק לסימפטומטיים

לאחר שעובדי המעבדות לא מצליחים להשתלט על כמויות הבדיקות, נערך משרד הבריאות לנוהל חדש: בדיקות קורונה  לסימפוטומטיים בלבד. הבדיקות הנרחבות שהיו עד כה לאלו שבאו במגע – יבוטלו • רק בשבוע שעבר כמות הבדיקות הגיעה לשיא יומי של כ- 24,000

במשרד הבריאות יצמצמו את הבדיקות; רק לסימפטומטיים
חרדים בתור לבדיקת קורונה. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

המחלה מתפשטת במהירות, והבדיקות מתרבות, וכתוצאה מכך המערכת קורסת: משרד הבריאות עומד לשנות את הנוהל בנוגע לבדיקות הקורונה, כך שמעתה רק אלו שיוגדרו כ'סימפטומטיים' ויפתחו חום גובה וסימנים נוספים המוכיחים שחלו בקורונה – יוכלו להיבדק. כל אלו שעד כה נבדקו רק בכדי להסיר חשש משום שבאו במגע או נחשפו לחולה מאומת והמטרה הייתה לשלול אותם, לא יוכלו להיבדק.

על השינוי הוחלט לאחר שבכירי קופות החולים הזהירו את הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות מפני קריסה של מערך הבדיקות שמתקשה לעמוד בעומס. בפגישה שנערכה בין בכירי קופות החולים למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי השבוע – הסבירו גורמי המקצוע מטעם הקופות כי אין ביכולתם לבצע כמות בדיקות אסטרונומית, כמו זו שהגיעה בשבוע שעבר לשיא יומי של יותר מ־24,000 בדיקות. לשם השוואה, ב־30 במאי, סביב הימים בהם החלה עלייה במספר האבחונים, בוצעו כ־1,000 בדיקות בלבד.

בשל העומסים, צפוי המשרד לחדד בימים הקרובים את ההתוויות לבדיקות קורונה ואף לשנות חלק מההנחיות. אחד השינויים המשמעותיים שיובילו את ההתנהלות החדשה: צמצום בסמכות רופאי המשפחה להפנות את המבוטחים לבדיקות קורונה. עוד צפויים במשרד להכריז על צמצום משמעותי בהיקף הבדיקות בבתי הספר. אם עד כה בכל מקרה שבו התגלה חולה מאומת (כמו בגינמסיה בירושלים) נשלחו כל התלמידים לבדיקה, מעתה רק מי שיפתח את הסימפטומים ישלח לבדיקה.

אפשרות נוספת שנשקלת במשרד הבריאות היא לוותר על בדיקת קורונה לחולה שייתכן כי הבריא, ובמקום הבדיקה – לחכות מספר שבועות עד שייעלמו כל התסמינים. זאת בשונה מהנוהל הקיים המחייב את החולה שהחלים להיבדק כשרק לאחר שתי בדיקות שליליות הוא יוכל לצאת מההסגר.

בקופות מתלוננים על 'מבול' של בדיקות שנוצר לאחר שהמבוטחים מסתערים ודורשים בדיקה, בעיקר בכדי להישלל. המערכת אינה מסוגלת לספק את התוצאה וכך גם חולים שאין ספק כי חלו, לאחר שפיתחו סימפטומים, אינם נבדקים וכתוצאה מכך מרשים לעצמם להקל ולצאת מהבית, כשכך הם מדביקים אחרים.

נזכיר כי שר הביטחון לשעבר בנט היה זה שדרש כל העת להרחיב את מערך הבדיקות כך שניתן יהיה לתת מענה לפחות ליעד של 30,000 בדיקות ביום. לפי התזה שהציג, "מנגנון הפינצטה" היה אמור להחזיר את המשק לפעילות, כשהחולים המאומתים היו נבדקים במהירות, מקבלים תוצאה מיידית, וסביבתם הקרובה הייתה נבדקת אף היא מיד וכך ניתן היה לבודד את המעגלים הקרובים לחולה מבלי להשבית את המשק.

כעת נראה שהיעד הזה אינו בר השגה בכלל, וזאת לאחר שכמות הבדיקות עלתה סוף סוף לכ-20,000 ביום, וכבר כעת נראה שהמערכת עומדת בפני קריסה. במצב זה, 'מנגנון הפינצטה' שנועד לאפשר כמות ענקית של בדיקות בכל יום (בדומה למדיניות שנעשתה בדרום קוריאה למשל), אינו עומד בכלל על הפרק.

קורונה משרד הבריאות בידוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד