ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
ניצחון לכחול לבן

ש"ס תמכה; יהדוה"ת העניקה חופש וההצבעה נפלה במליאה

בליכוד הפתיעו והודיעו כי הם מבטלים את חופש ההצבעה בנוגע להצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את נושא ניגוד העניינים של שופטי בית המשפט העליון • בעקבות המהלך, בכחול לבן עם פרשת הצוללות • יו"ר הקואליציה מנסה להרגיע

ש"ס תמכה; יהדוה"ת העניקה חופש וההצבעה נפלה במליאה
בני גנץ בביקור במשרד המשפטים צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

קרב נוסף בקואליציה בין כחול לבן לליכוד סביב הצעת חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳, להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את נושא ניגוד העניינים של שופטי בית המשפט העליון.

לאחר דיון ממושך בין ראשי הקואליציה, בליכוד הבהירו לפני שעה קלה כי "הליכוד יצביע בעד ועדת החקירה לניגודי עניינים של שופטים", כך בהודעה רשמית של יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר.

גם יושב ראש הכנסת, יריב לוין, שיגר הודעה בה נסמר: "אתמוך בהקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא ניגודי העניינים בבית המשפט העליון. תמו הימים בהם הכנסת חששה לבקר את מערכת המשפט".

לוין הסביר כי "הימים שבהם הכנסת חששה מלבקר את מערכת המשפט חלפו. עצם הדיון שיתקיים היום במליאת הכנסת בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגוד העניינים בבית המשפט העליון והתמיכה הבלתי מבוטלת שההצעה זוכה לה, הם שבירה של מחסום נוסף בדרך לביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על הדברים הטעונים תיקון ברשות השופטת".

מנגד, בכחול לבן איימו כי במקרה כזה הם יתמכו בהקמת ועדת החקירה בנושא פרשת הצוללות בה נקשר שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומסרו: "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית".

בני גנץ עצמו יצא למתקפה נגד הליכוד: "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים - הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי, מייצרים מחדל מוסרי.‏ מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל ולא אאפשר זאת".

גם שותפו של גנץ, שר החוץ אשכנזי תוקף: "החלטת הליכוד להצביע בעד ועדת חקירה לשופטים בישראל היא יריקה בפניה של הדמוקרטיה הישראלית ומערכת אכיפת החוק. עבורנו זהו 'דגל שחור' ולא נסכים למהלך כזה", אשכנזי הוסיף, כי אם רוצים כעת ועדות חקירה במקום להתמודד עם הקורונה ולעבוד עבור הציבור- ישנם רעיונות נוספים".

הצעתו של סמוטריץ' הצליחה להביא לפיצול גם בסיעות החרדיות, כאשר בש״ס הודיעו תחילה כי ככל הנראה הם יתנגדו למהלך, כאשר הם יתייחסו לעמדת הקואליציה כולה ולא דווקא לעמדת הליכוד. "סיעת ש״ס הודיעה ליו"ר הקואליציה, מיקי זהר, כי תתמוך בכל החלטה שיקבל בתוקף תפקידו. כל שאר הפרסומים אינם נכונים".

ביהדות התורה מנגד, נטו תחילה לתמוך בהצעה, אך לבסוף החליטו להעניק חופש הצבעה, בש"ס לעומתה, הכריעו לבסוף כי יתמכו בהקמת ועדת שתחקור את השופטים.

עוד דווח, כי גנץ שוחח מהבידוד עם ראשי הסיעות החרדיות וביקש מהם להתנגד ליוזמה של חבר הכנסת סמוטריץ׳ כדי לשמר על שלמות הקואליציה ולמנוע הליכה לבחירות

בליכוד כבר מנסים להרגיע את הרוחות. יו"ר הקואליציה זוהר אומר, כי "ההחלטה להצביע בעד ועדת החקירה לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים נובעת אך ורק מהרצון שלנו לעמוד בציפיות של הבוחרים שלנו. אין לנו רצון ללכת לבחירות. אני מקווה שתימצא הדרך ליישר את ההדורים עם כחול לבן. זהו צו השעה".

בסיעת דרך ארץ אומרים: "האופוזיציה מנסה להטריל את הקואליציה ולקחת את ישראל לבחירות בזמן משבר. לא ניתן לזה יד. יש לנו כרגע רק מטרה אחת: לעצור את שרשרת ההדבקה ולהציל את המשק הישראלי מקריסה. הבקשה לבדוק ניגודי עניינים מוצדקת, אך זה לא הזמן ולא הדרך".

בית המשפט העליון בצלאל סמוטריץ' מפלגת כחול לבן הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד