י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
על רקע משבר הקורונה

הסקר בדק: עד כמה החרדים מרוצים מתפקוד הנציגים בכנסת

60% מהציבור חוששים לעתידם הכלכלי; החשש רווח בעיקר בקרב צעירים, חילונים ובעלי הכנסות גבוהות; ציון ירוד לממשלה על הטיפול במשבר הקורונה • הרוב סבורים כי החלת הריבונות לא תתבצע בשנה הקרובה וחלק ניכר מהתומכים במהלך חוזרים בהם אם המחיר הוא מדינה פלסטינית

הסקר בדק: עד כמה החרדים מרוצים מתפקוד הנציגים בכנסת
חרדים עם מסכה בבני ברק צילום: גילי יערי, פלאש 90

מנתוני מדד הקול הישראלי החודשי של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה כי מרבית הישראלים, 65% מהם, תומכים בדרישת האמנים ותעשיית התרבות לקבלת פיצוי מהמדינה. כמו כן, למעלה ממחצית מאמינים שבחירתו בשנית של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית תיטיב עם האינטרסים הישראליים.

כלכלה במשבר

כנראה בגלל ההתפרצות החדשה של מגפת הקורונה, לראשונה מזה חודשיים, נרשמה עלייה בחשש הכלכלי בציבור היהודי – מ-50% לפני שלושה שבועות (9.6) ל-60% כעת. בציבור הערבי חלה דווקא ירידה, מ-74% ל-64% החוששים למצבם הכלכלי בימים אלה.

צעירים חוששים יותר, אך גם מבוגרים

החשש הגבוה ביותר לעתיד הכלכלי הוא בקרב צעירים בני 34-25 (67%), אחריהם גילאי 24-18 (65%), גילאי 54-45 (65%), בני 44-35 (60%), וחשש מתון יותר בקרב גילאי 64-55 (52%) ו-65+ (50%).

עליה משמעותית בחשש חלה בקרב חילונים: מ-50% לפני שלושה שבועות ל-64% כיום.

תוך כך, 65% מהציבור הישראלי תומכים בדרישת המוחים מתחום התרבות והבידור לקבל פיצוי מהמדינה, עקב העצירה הכמעט מוחלטת בפעילותם למשך שלושה חודשים.

ציון נמוך לממשלה

על סולם שבין 1 (גרוע) ל-10 (מצוין), מעניק הציבור לממשלה ציון ירוד של 5.4 על טיפולה במשבר הקורונה. זאת, לעומת ממוצע של 6.5 בסקר שנערך באפריל האחרון.

כצפוי, בעניין זה נמצאו הבדלים ניכרים בין המפלגות השונות, כאשר ציון גבוה קצת יותר (אבל עדיין לא מרשים) קיבלה הממשלה מבוחרי המפלגות החרדיות, ש"ס מקבלת בסקר ציון של 6.6 ויהדות התורה - 6.4, מפלגת הליכוד מקבלת 6.5 וימינה 5.9 מתוך 10 כאמור, ציון נמוך ממש מבוחרי ישראל ביתנו עם 4.8, אחריה כחול לבן עם 4.4 והעבודה-גשר-מרצ עם ציון 4 בלבד מתוך 10.

ריבונות בסימן שאלה

רבע מהישראלים - 25% מבין משתתפי הסקר מתנגדים לכל החלת ריבונות של ישראל על שטחים ביהודה ושומרון, לעומתם, רבע (24.5%) תומכים בהחלת ריבונות מלאה, 14% סבורים כי על ישראל להחיל ריבונות על גושי ההתיישבות הגדולים ביהודה ושומרון בלבד, ו-8% תומכים בהחלת ריבונות רק על בקעת הירדן. שיעור גדול במיוחד (29%) אינם יודעים.

מחצית, 49% ממשתפי הסקר, תומכים בהחלת ריבונות גם אם הממשל האמריקני יתנה זאת בהסכמה להקמת מדינה פלסטינית, לעומת 38% שנסוגו בהם מתמיכתם במהלך לאחר שהוצג בפניהם המחיר לצעד הזה.

למעלה ממחצית מהישראלים - 55%, מעריכים כנמוך את הסיכוי שישראל אכן תחיל את ריבונותה על חלקים מהגדה המערבית בשנה הקרובה – עלייה בשיעור הספקנים לעומת 49.5% שהעריכו כך בחודש אפריל האחרון.

הבחירות הקרובות בארצות הברית

רוב המהווה 56% מהציבור הישראלי סבורים כי מבחינת האינטרסים של ישראל עדיף שדונלד טראמפ ייבחר לנשיאות ארצות הברית. 16% בלבד חושבים כי בחירתו של ג'ו ביידן עדיפה, ופחות משליש (28%) אינם יודעים.

לדברי פרופ' תמר הרמן, מנהלת מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה: "העלייה בחשש הכלכלי בקרב בעלי ההכנסות היותר גבוהות נובעת מחלחול ההכרה שהמשבר הכלכלי מעמיק והולך ואינו עומד לחלוף בעתיד הנראה לעין, וכי הסכנות הכלכליות שארבו בעבר רק לבעלי הכנסות נמוכות המועסקים בתפקידים פחות מקצועיים, מאיימות כיום גם על היציבות התעסוקתית והכלכלית המשתכרים היטב ובעלי תפקידים בכירים".

מדד הקול הישראלי של חודש יוני 2020, נערך על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט ובטלפון (השלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי במרשתת) בין התאריכים 28 ל-30/6/2020, רואיינו 609 איש ואשה בשפה העברית ו-149 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.7%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון מדגם.

גוטמן המכון הישראלי לדמוקרטיה קורונה המפלגות החרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד