י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המעבדות לא עומדות בעומס

רבע מבדיקות הקורונה לא מפוענחות בזמן בכל יום

משרד הבריאות חתם על חוזה עם מעבדות MyHeritage כדי לסייע למערך הבדיקות, אך אלו לא עומדות ביעדים • התוצאה: הבדיקות מתעכבות ומבתי אבות נשלחים קשישים עם תסמינים לבית החולים, שם הם מאובחנים כחיוביים

רבע מבדיקות הקורונה לא מפוענחות בזמן בכל יום
בדיקת קורונה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

תוצאותיהן של מאות בדיקות קורונה שנלקחו בבתי האבות מתעכבות מדי יום, ובשל כך מתקשים המוסדות להילחם באופן יעיל בהתפרצויות. חלק מהעיכובים קשורים למעבדת MyHeritage המבצעת את הבדיקות שנעשות בבתי האבות, וחלקם קשורים לעבודת משרד הבריאות ולשרשרת הדיווח הארוכה מהמעבדות, למשרד, למוקד "מגן אבות ואמהות" ולבתי האבות עצמם. כך מפרסמת מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

כך, למשל, בבית האבות "נאות מרגוע" ברמלה מתמודדים עם טיפול ב-22 נדבקים. ביום שישי נלקחו בדיקות מטוש מדיירים ומאנשי צוות, אך עד אתמול (רביעי) לא התקבלו תוצאות, וביום שלישי הוזמן למקום צוות מד"א לקחת דגימות חוזרות לאור העיכוב. בינתיים פונו דיירים עם תסמיני חום לבתי חולים, שם אובחנו בבדיקות מהירות כחיוביים לקורונה. בימים האחרונים פנו בבית האבות שוב ושוב לחמ"ל קורונה במשרד הבריאות, לרופא ולגריאטר המחוזי בבקשה לזרז את תוצאות הבדיקות, אך אלו לא הגיעו.

ב"נאות מרגוע" תוקפים את התנהלות מערך הבדיקות הלאומי, ואומרים כי לו היו מתקבלות תוצאות מהירות יותר ניתן היה לתת מענה רפואי טוב יותר לאותם דיירים שאובחנו כחיוביים. "התחננו שוב ושוב, כמה פעמים בכל יום, באמצעות ווטסאפים, מיילים, שיחות טלפון לכל גורם אפשרי - אך נותרנו בלי מענה", אומרים בבית האבות. "ייתכן מאוד שאם תוצאות הבדיקות היו נמסרות מהר ובזמן - היקף ההתפרצות כאן היה קטן הרבה יותר". נכון להיום עומד מספר הנדבקים על 22 דיירים, הפזורים בין בתי החולים תל השומר, אסף הרופא, אסותא אשדוד ובתי החולים הגריאטריים נאות המושבה ועמל טבריה.

מיכאל, מנהל המוסד: "אם אני לא מקבל תשובת מעבדה בתוך זמן קצר אין לי אפשרות לקטוע את שרשרת ההדבקה. מדובר במטופלים סיעודיים שיושבים יחד בחדר האוכל. גם כאשר סוף-סוף מתקשרים להודיע לי על דייר שנמצא חיובי, זה כבר דייר שפינינו לאחר שהחל לפתח תסמינים. אי אפשר להתגבר על הקורונה ככה".

לדבריו, הבעיה היא בשרשרת הדיווח: "עובדים שיש להם אפליקציה של קופת החולים מקבלים עדכון. אבל יש עובדים זרים ללא אפליקציה. הקשישים לא מקבלים אלא רק דרך המשפחות שגם הן לא תמיד משתמשות בטכנולוגיה. הייתי רוצה לקבל טבלה מי בסדר ומי לא בסדר. אי אפשר לעבוד בצורה הנוכחית".

קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד