ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"עולם חסד יבנה"

מיזם מבריק ב'הדסה': חולי קורונה שהחלימו יתנדבו במחלקת הקורונה

עד כה מחלקות הקורונה בכל בתי החולים סבלו מבידוד כפול, פרט לאנשי צוות ממוגנים איש לא יכול היה להיכנס. ב'הדסה' מבקשים להיעזר כעת בחולים שהחלימו, לסייע בהתמודדות הפיזית לשוהים הסיעודיים ובהתמודדות הנפשית לשוהים בבידוד

מיזם מבריק ב'הדסה': חולי קורונה שהחלימו יתנדבו במחלקת הקורונה
חולה קורונה במעייני הישועה. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

החולים (שהחלימו) יסייעו לחולים: מהלך מבריק שיזמו בבית החולים 'הדסה', ואשר מעורר עניין רב בכלל בתי החולים בארץ, מבקש לשלב את חולי הקורונה שהחלימו ולשבץ אותם כמתנדבים במחלקת הקורונה ('התפרצות'). המיזם יסייע לחולים השוהים במחלקה וזקוקים לא פעם לסיוע, כשעד כה נמנעה כניסה של בני משפחה או מתנדבים אחרים למתחם כולו.

ב'הדסה' החלו העבודות להקמת מתחם חדש ומבודד מחוץ למחלקה לרפואה דחופה (מיון), וזאת במטרה לתת מענה לעלייה בתחלואה בקורונה ברחבי הארץ ובירושלים – שבה נרשמים אחוזי גידול גבוהים - בפרט. במקביל, בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מוקם מערך מחלימים לתמיכה בחולי קורונה, כשלראשונה בעולם, חולים קשים בקורונה יוכלו להיעזר בתומכי חולים.

המתחם החדש ב'הדסה' מחולק לכמה אזורים: אזור לטיפול בחולי קורונה או פונים שיש חשד כי הם חולים בנגיף, שאינם מסוגלים לשבת וזקוקים לטיפול אינטנסיבי הכולל בידוד בתנאי תת לחץ או הנשמה. אזור נוסף למטופלים עם קורונה או שיש חשש כי נדבקו, המסוגלים לשבת וישהו בתאים מבודדים האחד מהשני. אזור לטיפול באנשים שנמצאים בבידוד ביתי, אבל הגיעו למיון מסיבות רפואיות אחרות כמו בעיה אורתופדית. ואזור מבודד למלווים ולבני המשפחות, שבו יציב 'הדסה' עמדת מידע שבה יוכלו המלווים להתעדכן בכל רגע נתון במצב הטיפול ביקיריהם.

במקביל, ב"הדסה עין כרם" הוקם מערך מחלימים לתמיכה בחולי קורונה והחל מאמש (ד'), החולים המאושפזים עם קורונה במצב בינוני-קשה יוכלו להיעזר במתנדבים תומכים. מחלימי קורונה ודאיים יוכלו להיכנס למחלקות הקורונה כדי לתמוך ולסייע בטיפול בחולים במתחמי הקורונה המבודדים.

השירות מורכב ממתנדבים ומתנדבות שחלו בקורונה לפני יותר מחודש ולאחר החלמתם נבדקו ויש להם מטוש שלילי ובדיקת נוגדנים (סרולוגיה) המצביעה על רמת נוגדנים מסוג IGG גבוהה לקורונה. מתנדבים אלה גם תרמו פלזמה לפיתוח הנסיוב נגד קורונה.

מתנדבים רשומים, שיודעו כמובן גם באשר לסכנות, הורשו מהיום להיכנס לאתרי הקורונה ולסעוד ולסייע לחולי הקורונה הזקוקים לעזרה או לחברה לבידוד במתחם, מעבר לטיפול הסיעודי השוטף. המיזם, שיצא לדרך ביוזמת העמותה החרדית ״יד אברהם״, מעורר עניין רב בעולם שכן עד עכשיו מחלקות הקורונה בכל בתי החולים סבלו מבידוד כפול. שכן פרט לעובדה שהחולים אינם יכולים לבוא במגע עם בני משפחה, גם מתנדבים שמבקרים ביתר המחלקות לא הורשו להיכנס למתחם מחשש להידבקות בזיהום.

עסקני הרפואה שמעון ובנו חזקי ברוין\\באדיבות המצלם

ב"הדסה" וב"יד אברהם" מקווים כי יוכלו לגייס מצטרפים נוספים מקרב הציבור שהחלים מקורונה ושהסיוע האנושי הזה יזלוג לבתי חולים נוספים לטובת חולי הקורונה הקשים. המתנדבים במחלקות סועדים את המטופלים, אם בהגשת מזון אישית סיוע בפעולות פשוטות ואם בישיבה לידם על מנת להקשיב, לסייע בכל צורך ולהיות לחברה לקשישים מבודדים ובודדים. למתנדבים ניתנו בתרומה טלפונים ניידים פשוטים והם יכולים לקשר את החולים המבודדים למשפחות שמחוץ למתחמים. השירות יבוצע כפיילוט, ובתוך חודש חודשיים ניתן יהיה להסיק את המסקנות לגבי רמת יעילותו בסיוע לאוכלוסיית החולים ב-covid-19.

מנכ״ל הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, מסר: "מדובר במיזם ראשון בעולם מסוגו. הלקחים מן הגל הקודם מצביעים על קושי בבידוד החולים החשים שננטשו והם זקוקים גם להתמודדות נפשית עם המצב וכן לסיוע יומיומי בדברים פשוטים ובנאליים. העזרה חיונית בעיקר לקשישים שבהם. ביום אחד הם נאלצים להתאשפז בבידוד, מרוחקים מבני משפחה או מטפלים סיעודיים שהיו צמודים אליהם ונוצר כאן בהחלט פער שיש למלא אותו.

"מלבד הטיפול המוגש להם על ידי הצוות הסיעודי והרפואי שעובדים במסירות ובאינטנסיביות ומסביב לשעון, 'הדסה' לקחה על עצמה לדאוג להם בהיבט זה ובחמלה רבה לסייע גם בצדדים שאינם נטו רפואיים או סיעודיים רגילים. שמעתי בהתרגשות על מתנדבים שנכנסו למחלקה וסיפרו שסייעו לחולים בהגשת כוס תה והקשבה לסיפוריהם האישיים".

חליתם, החלמתם ואתם רוצים להתנדב? ובכן, הרשמת המתנדבים ובדיקת מועמדותם והתאמתם מבחינת רמת נוגדנים, וכמובן סינון מוקדם ובחינת הרקע הרפואי שלהם, מתבצעת דרך מנהלת שירותי הסיעוד של בית החולים, ד״ר רלי אלון, וכל מתנדב נדרש להיקלט כמתנדב רשום בבית החולם באגף משאבי אנוש.

בבית החולים מדגישים כי "מדובר במהלך רגיש ויש לבחון כל מועמד שבעתיים בהתאמתו לכניסה למתחם סגור ומבודד והמרכז הרפואי מגן עליו היטב. על כן הוחלט כי כל מתנדב, למרות שכנראה הוא מחוסן לנגיף, ימוגן בקפידה ויוכנס למחלקה לאחר הדרכת צוות מניעת זיהומים ואחיות המחלקה כדי להימנע מכל סיכון מיותר".

קורונה מתנדבים רוטשטיין יד אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד