א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
ההוראות נחשפות

קצין בכיר איים על פקודיו בהודעה: מי שיחזור ללא אכיפה יועבר לאגף התנועה

תיעוד מתוך קבוצת הווטסאפ של אחת מיחידות המשטרה העוסקות באכיפת ההנחיות, מעלה שאלות רבות בנוגע להוראות שמקבלים השוטרים בשטח. "לא ייתכן שיש שוטרים מיחידות אחרות שמוצאים, ושוטרים מהיחידות שלנו לא מוצאים כלום". "מי שיחזור ללא אכיפה, יחזור לעבוד בימת"א" 

קצין בכיר איים על פקודיו בהודעה: מי שיחזור ללא אכיפה יועבר לאגף התנועה
האכיפה בכניסה לביתר בגל הקודם צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התיעודים המתפרסמים בימים האחרונים, בהם נראים שוטרים בחיכוך עם אזרחים, במהלך אכיפת ההנחיות, מובילים לביקורת קשה הנשמעת כלפי המשטרה. הטענות שנשמעו, חלקן אף על ידי פוליטיקאים בכירים מספרות כי השוטרים בשטח פועלים באופן שרירותי, ולעתים תוך הפעלת כוח וחוסר התחשבות באזרח. "לצערנו", אמר אמש (רביעי) ח"כ יעקב אשר יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, "בימים האחרונים אנחנו נחשפים להרבה דברים שקורים בשטח. ברור שזה צריך לבוא מלמעלה אבל ברמת השטח פעם אחר פעם נעשים דברים בלתי נסבלים ובלתי הגיוניים, בהסתכלות אין בהם אפילו חכמה. זה לא רק בנושא המסכות".

בתוך כך, כתבת המשטרה של גלי צה"ל הדס שטייף, חושפת הבוקר (חמישי), התכתבות פנימית מתוך קבוצת הווטסאפ של אחת מיחידות המשטרה העוסקות באכיפה ברחבי הארץ. אחת ההודעות, חושפת את ההנחיות שמקבלים השוטרים, ככל הנראה נשלחה ידי קצין בכיר, ובה נכתב כי "יש לבצע אכיפה ללא פשרות ולאתר את 'פורעי החוק' בנושא הקורונה". הקצין מוסיף כי "לא ייתכן שיש שוטרים מיחידות אחרות שמוצאים, ויש שוטרים מהיחידות שלנו שלא מוצאים כלום". 

התכתבות השוטרים\\צילום: צילום מתוך הטוויטר של הדס שטייף

"העסק ברור", ממשיך הקצין בהודעתו, "מי שיחזור ללא אכיפה, יחזור לעבוד בימת"א (משטרת התנועה הארצית) עם כתם בתיק וראיון אישי על שנכשל במשימה אגפית, שזה ממש לא נעים לאף אחד להיות במצב כזה".

"תעירו מיד את השוטרים שלנו להיות מופת בעניין הזה. מי מהשוטרים שהלך לעבוד במנהלת וחושב שהוא בשבוע חופש, טועה", מוסיף הקצין

כאמור, אמש התקיים בוועדת הכנסת דיון שעסק באכיפת הנחיות הקורונה, במהלכו נשמעה ביקורת קשה כלפי המשטרה. תנ"צ אילן פרץ, סגן ראש אגף מבצעים במשטרה שהשתתף בדיון הגיב לביקורת: "גם אנחנו כמו כולם לומדים את האירועים בהתנהלות החוצה ובהתנהלות פנימה. אנחנו מודעים לחוסר הוודאות בציבור ומגיבים מהר בניתוח ובהורדת ההנחיות מטה לשוטרים בצורה ברורה שתאפשר לקחת חלק במאמץ הציבורי מבלי לפגוע בערכים אחרים. כשנסתיימו ההגבלות והסגרים של הגל הראשון, היה נדמה כאילו נשארה פעולת האכיפה כמוצא אחרון אל מול התפרצות שנייה ונדרשנו לכך, נכנסנו לפעולות האכיפה עם המון זהירות. אנחנו חיים בתוך עמנו והיה ברור שנדרשים למדיניות ברורה שתסייע לציבור עם המון רגישות סבלנות.

פרץ התייחס לטענות על שוטרים סמויים שפעלים לאכוף את ההנחיות ואמר: "אני לא מכיר שוטרים סמויים או ניידת שמתחבאת. זו לא המדיניות של משטרת ישראל. אנחנו לא מתחבאים מאחורי עצים כדי למצוא אדם עם מסכה. יש מאות שוטרים הפעילים במשימת הקורונה ברחבי הארץ. המשטרה באמת עושה מאמץ עילאי לקחת חלק במאמץ הלאומי למניעת התפשטות המגיפה. ההתמודדות של השוטרים ביומיום מורכבת וקשה. אני לא יכול לתאר במילים את התחושות של השוטר באירוע כזה. אני רוצה שתצא אמירה של גיבוי למשטרה שעושה עבודתה".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר בדיון כי "התחושות הקשות בקרב הציבור החרדי הן לא על הימצאות השוטרים אלא על מקרים כאלו ואנחנו רוצים לשים סוף לעניין הזה. אני רוצה להגיע להבנה איך הדברים מחלחלים מטה. ניהלנו שעות דיון על הדרכת הפקחים. בטוח שאין כוונת מכוון אבל אסור שיהיה משבר אמון שקיים היום בין ציבורים מסוימים למשטרה. אי אפשר להציל חיים ולהרוס חיים בו זמנית. זה תפקיד המשטרה. תפקידם הוא הסברתי הרתעתי ובסוף אכיפתי. מישהו גלגל את היוצרות הפוך".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: עובדה היא כי מרבית המפגשים עם אזרחים בהקשר של אי עטית מסיכה, מסתיימים ללא אכיפה כלל, אלא באזהרה והסברה ובפרט שהאזרח משתף פעולה. לצד זאת, במיעוטם נתקלים השוטרים באזרחים שמצפצפים על החוק באופן בוטה או שמתנגדים לאכיפה ומנסים להכשילה. יודגש כי אי ביצוע אכיפה בכלל בכל נושא, לעולם לא יהיה אפקטיבי במניעה, לא יוביל למשמעת אזרחית להנחיות ולכן לא יוכל למנוע הדבקה במרחב הציבורי. אנו קוראים לציבור להקפיד על קיום התקנות ולעטות מסיכה על הפנים במרחב הציבורי ולהישמע להוראות השוטרים, הכול למען הבריאות של כולנו ובכדי שיחד נבלום את התפשטות הנגיף.

אכיפה קצין משטרה משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד