ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
תורת יאשיהו

הגדולה של האדם שהוא לוקח את האמת עד הסוף

תורת יאשיהו • פנינים על פרשת פנחס • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

הגדולה של האדם שהוא לוקח את האמת עד הסוף
הרב יאשיהו פינטו צילום: יח"צ

פרשת פנחס

"וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ"

אדם שהולך עם האמת ומוסר את נפשו עליה זוכה לדברים גדולים

התורה הקדושה מספרת לנו אחרי שזמרי בן סלוא לקח את המדינית ובא עליה, פינחס לקח את הרומח בידו כדי להרוג את זמרי בן סלוא. נשאלת השאלה ברור שפינחס יקח את הרומח בידו אלא במה יקח את הרומח, אם כך למה התורה צריכה לציין לנו שלקח את הרומח בידו?

אלא רבותינו הקדושים אומרים שבשמע ישראל יש רמ"ח תיבות, מאתיים ארבעים ושמונה תיבות. מתי שכל ישראל ראו את מה שקרה עם זמרי והמדיינית הרגישו חולשה גדולה, מצד אחד עומד משה רבנו הרב הגדול שלהם נבוך, מצד שני עומד זמרי בן סלוא שהיה נשיא שבט בישראל עם המדיניית וכל שבט שמעון רואה את הנשיא שלהם עושה כזה מעשה ולא ידעו מה לעשות.

אבל מתי שהאדם נמצא בפרשת דרכים ולא יודע מה לעשות, הוא קורא קריאת שמע, בני ישראל קראו כולם קריאת שמע ונדבקו בקב"ה דבקות שנשארה בתוך הלב שלהם, פינחס לא רק שקרא קריאת שמע ונשאר בצד, אלא לקח את הרמ"ח עם הרמ"ח תיבות מאתיים ארבעים ושמונה תיבות של קריאת שמע ומסר את הנפש עם זה.

הרבה פעמים אנשים יושבים בשקט ויודעים את האמת, שומרים על האמת אצלם בלב, יודעים שזה צדיק וזה רשע, יודעים על המעשים של זה טובים ושל זה לא טובים, אבל קשה להם לצאת מגדרם ולצעוק ולדבר, אלא הם משאירים את האמת בלב שלהם ולא עושים איתה כלום. כל בני ישראל קראו קריאת שמע והיו עם האמת בצד. אבל פינחס אמר שלא מספיקה האמת שיש לו בלב, אלא לקח את האמת ביד והלך עם זה.

כמה דברים בחיים אדם יודע את האמת והוא חושב עם עצמו אם הוא יכנס לזה ולמה להיכנס לזה, בסוף הוא נשאר בצד ולא רוצה להיכנס לדברים. הגדולה של האדם שהוא לוקח את האמת ולוקח אותה עד הסוף ומוסר את הנפש שלו עליה עד הסוף. זה מה שעשה פינחס, כולם קראו קריאת שמע אבל כל אחד עמד בצד, ידע את האמת ולא רצה להיכנס למריבה בין הגדולים. אבל פינחס לקח את הרמח, את האמיתות של התורה קריאת שמע, מסר נפש והלך עם זה עד הסוף גם אם ידע שימות עם זה, לכן זכה לבריתי שלום, ברית כהונת עולם ולכל הדברים הגדולים.

צריך לדעת יסוד גדול, הרבה פעמים אנשים יודעים את האמת, יודעים איפה יושר ואיפה שקר, אבל האדם נגרר ולא מוכן לקום להילחם על האמת שלו, לא רוצה להסתכן על האמת. האדם רואה שהוא יושב בשקט ואומר למה שהוא יהיה הראשון שיעמוד ויצעק וילך עם האמת, אבל צריך לדעת שמי שעושה את זה ולוקח את האמת ביד והולך איתה עד הסוף, זוכה לדברים גדולים. לכן אדם צריך לדעת שגם אם צריך ללכת עם האמת ולשלם על זה מחיר, שיעשה את זה. ומי שמשלם מחיר על האמת בסוף הוא יקבל את בריתו של הקב"ה.

הרב יאשיהו פינטו פרשת פנחס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!