י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ירסן את האלימות?

פרסום ראשון: מסמך הדרישות של ועדת החוקה מהמשטרה

לאחר דיון סוער שקיים אמש יו"ר ועדת חוקה חה"כ יעקב אשר על אלימות המשטרה באכיפת חוקי הקורונה, כעת מגיע מסמך הדרישות של הועדה כפי שנשלח לשר לבט"פ אוחנה ולמ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן • בחדרי חרדים עם המסמך שאולי ירסן במעט את תופעת השוטרים האלימים

פרסום ראשון: מסמך הדרישות של ועדת החוקה מהמשטרה
יעקב אשר בראשות ועדת החוקה צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר הדיון הסוער שקיים אמש יו״ר וועדת חוקה חה״כ יעקב אשר, בעקבות רצף התיעודים של אלימות שוטרים שאוכפים באטימות ובאכזריות את חוק המסיכות - 'בחדרי חרדים' בפרסום ראשון של מסמך הסיכום והדרישות של יו״ר הוועדה חה״כ יעקב אשר כפי שנשלח על ידי הוועדה לשר לביטחון פנים ולמ״מ מפכ״ל המשטרה.

הדיון בא לאחר שחבר הכנסת אשר מצא כי הסעיף שהכניסה הוועדה בחוק לחייב את השוטרים להפעיל שיקול דעת והסברה בטרם יטילו את הקנס - לא מיושם כראוי בשטח. לאחר הדיון שלח ח״כ אשר לשר אוחנה ולמ״מ המפכ״ל את המסמך בו ציין את הדרישות הבאות:

1. הוועדה קיבלה את סקירת המשטרה שנאמרה בדיון ע"י סגן ראש אגף מבצעים במשטרה תנ"צ אילן פרץ בדבר מדיניות המשטרה וההנחיות לשוטרים בשטח המחייבים הסברה, לאחמ"כ התראה, ובלית ברירה אכיפה, וכן החובה להפעיל שיקול דעת ע"פ ההנחיות. הוועדה דורשת מהמשטרה כי מדיניות זאת תופנם עד רמת השטח שיידע אותה כל שוטר לשנן וחזור ושנן.
 
2. הוועדה דורשת כי במקרים בהם עולה טענה שהשוטרים פעלו בניגוד להנחיות, יש לתחקר מיידית את האירוע עד סופו במטרה להסיק ממנו מסקנות, ולערוך אכיפה פנימית במשטרה למניעת הישנות מקרים דומים וגם לצורך הרתעה ששוטרים לא יפעלו בניגוד להנחיות.

3. הוועדה קוראת לשר הבט"פ ולמשטרה להקים מינהלת לטיפול באוכלוסיות מיעוטים (מגזר חרדי, עולי אתיופיה, וכד'), בדומה למינהלת שהוקמה לטיפול במגזר הערבי. המינהלת תפעל כצוות קהילה-משטרה-שלטון מקומי, למינהלת צריכה להיות אוריינטציה לרגישות תרבותית, והיא צריכה לכלול קצין משטרה בדימוס המשתייך למגזרים אלו שיהווה גשר בין הקהילה למשטרה, נציגים מהשלטון המקומי ונציגי הקהילה, עו"ד המייצגים מגזרים שונים, נציג הסנגוריה הציבורית.

המינהלת תוכל להפיק לקחים ממקרים בהם נוצרו מתחים, תרגיע את האוכלוסייה ותסביר לשוטרים היכן טעו, גם אם פעלו בתום לב. כמו כן תפעל להפקת לקחים לצורך למידה ושיפור, כפי שמקובל בתחקיר צבאי פנימי.

4. הוועדה דורשת כי האכיפה תופעל לפי אמות מידה שוויוניות בדגש על אכיפה מול קטינים ואוכלוסיות מיוחדות, ושתעשה בשום שכל.
 
5. יש להקפיד על נושא ההכשרות הייחודיות לשוטרים ולפקחים תוך הדגשת מדיניות המשטרה (הסברה, לאחמ"כ התראה, ובלית ברירה אכיפה) והקריטריונים לאכיפה, כמו כן יש לחדד את נושא חובת ענידת התגים לשוטרים.

6. הוועדה רשמה לפניה את עמדת המשטרה שלא ידוע לה על הפעלת שוטרים סמויים באכיפת מסכות והוועדה מבקשת לעמוד על כך שלא יופעלו שוטרים סמויים למטרה זו, או כל פעילות אחרת המהווה אכיפה גרידא ללא הסברה".
 
 7. על המשטרה להעביר לעיון הוועדה בהקדם את ההנחיות הספציפיות לאכיפת מסכות וכן את ההסברה בנושא, וכיצד נערכת ההסברה וההתראה לאזרחים.
 
8. הוועדה קוראת למשטרה לעמוד בהוראות החוק לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות והעסקת עובדים מקרב מגזרי מיעוטים במקומות עבודה ציבוריים.
 
9. הוועדה תקיים דיון מעקב בנושא במהלך השבועות הקרובים.

יעקב אשר ועדת החוקה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד