י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

דרש שגופתו תיאכל ע"י עוף השמים - ונדחה

שלמה אבני, תושב גבעתיים בן 80, דרש שלאחר מותו תינתן גופתו למאכל לחיות. שופט העליון אליקים רובינשטיין קבע: לא ניתן להיענות לבקשתו, כי הדבר פוגע בכבוד האדם

צילום ארכיון: יעקב רוכמן
צילום ארכיון: יעקב רוכמן

לא ברור מה מניע בן אדם מן היישוב לכתוב צוואה סהרורית שכזו: שלמה אבני בן 80 מגבעתיים ביקש כי הוא לא מעונין להיקבר לאחר מותו בקבר ישראל. הוא ביקש בצוואתו שגופתו תינתן כמאכל לבעלי חיים. הוא הסביר שהוא נולד בשביל "לחיות ולהבשיל על חשבון החי והצומח, ובבוא העת למות ולשמש מזון לאותם בעלי חיים וצמחים שבזכותם חייתי".

בג"ץ דחה את העתירה, והודיע לו כי לא ניתן לקיים את צוואתו, היות והדבר נוגד את חוקי המדינה.

בפסק הדין כתב השופט אליקים רובינשטיין, כי הבקשה פוגעת בכבוד האדם. "גם אם מוחל העותר על כבודו שלו, אינו יכול למחול על כבוד הזולת שייתקל בתופעה אשר משמעה הוא ביזוי כבוד האדם וזיהום סביבתי. נשער בנפשנו אילו רבים היו פונים בבקשה מעין זו, כיצד היתה נראית הסביבה ואילו פורענויות היו מתרגשות", כתב השופט רובינשטיין.

השופט הוסיף והסביר כי כבוד האדם אינו רק כבוד המת על פי צוואתו, אלא גם כבודם של החיים ורגשותיהם. מכיוון שאין חוק שמחייב לקבור מתים או כיצד לטפל בגופותיהם, הסתמך השופט על שורה של הצעות חוק ועל פקודת הבריאות וחקיקת איכות הסביבה שמצדדים בהתנגדות לבקשה.

אתר 'וואלה' דיווח, כי השופט רובינשטיין התייחס אף למשפט ולמסורת היהודית, המחייבים קבורה. הוא ציטט את ראש תחום המשפט העברי במשרד המשפטים, ד"ר מיכאל ויגודה, שהעיד בפני השופטים כי היהדות מתנגדת אפילו לשריפת גופות שמוגדרת כ"ניוול למת וביזויו וכפגיעה בכבוד האדם, אשר על כן אין תוקף לצוואתו של מי שמבקש שישרפו את גופו".

בסוף פסק הדין הוסיפו השופטים: "אנו מאחלים לעותר אריכות ימים ושנים".

מארגון זק"א יצאה הודעה, כי "הארגון מברך את כב' שופט בית המשפט העליון מר אליקים רובינשטיין, על החלטתו לדחות את הבקשה, ומקווה שהשופט יהיה עקבי גם במקרים של בקשת שריפת גופות וידחה בקשות מעין אלו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד