ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
בעקבות מאורעות השבוע

האכיפה הסלקטיבית: אל לנו להישאר אדישים למקרים קשים

מותר להשתלח בציבור החרדי, להסית נגדו, לדחוף סתם כך יהודי חרדי ולנפץ אותו על הכביש, וכעת גם לעצור ילדה קטנה בת 13 רק בגלל שהיא שתתה ברד // הסופר הנודע חיים ולדר בטור נוקב על מאורעות השבוע ברחוב החרדי

האכיפה הסלקטיבית: אל לנו להישאר אדישים למקרים קשים
חרדים ושוטרים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

1. בסי (בתיה) גטר היא ילדה חרדית ירושלמית בת 13.

בסי היא ילדה שהוריה סומכים עליה ואף שלחו אותה לקחת את שני אחיה בני ה-3-5 מהגנים לבית.

בשלב מסוים אחד הילדים ביקש מבסי לקנות לו ברד. בסי קנתה ושלושתם לקחו פינה בלי אנשים מסביב ושתו.

לצורך שתיית הברד, נאלצה בסי להפשיל מעט את המסיכה שלה מפני שאין אפשרות טכנית לשתות ברד מבעד למסיכה.

בדיוק כשעשתה זאת, התנפלו עליה שני שוטרים והודיעו לה שהיא עבריינית ושאם לא תגיד את השם שלה היא הולכת להיעצר.

בסי רעדה מפחד. היא אמרה לשוטרים שרק רצתה לשתות ברד, אך אלה החלו לצעוק ולאיים עליה.

אזרחים שראו את המחזה, שוטרים שצורחים על שלושה ילדים, התערבו והחלו לצעוק על השוטרים. בתחילה ללא הועיל השוטרים החריפו את האיומים על בסי, אך ככל שהתקבצו יותר אזרחים שגם צילמו את האירוע, הבינו השוטרים את המשמעות שתהיה למעשיהם על הקריירה שלהם ועזבו את המקום.

2. מאז תחילת הקורונה מצטברים סיפורים על אכיפה סלקטיבית. בימי הסגר (הכללי) ניתן היה לראות איך השוטרים עוצרים חרדים ומאפשרים לחילונים לעבור. איך מכים חרדים שמתפללים במניין ברחוב ולעומת זאת מאשרים ל-1,500 אנשי שמאל להפגין בכיכר רבין. איך חופי הים מלאי אדם ובשכונות חרדיות שוטרי מקוף מפקחים לבל יצא אדם מביתו. לאחר שהסתיימו הסגרים (ובקרוב לדעתי ישובו), החלה האכיפה הסלקטיבית להגיע לכיוון המסיכות. ובכל הזמן הזה, התקשורת שאמורה להיות אובייקטיבית, מתעלמת מהתפרצות הקורונה בגימנסיה החילונית (בואו לא נשכח איפה החל הגל השני) ומקפידה באדיקות להניח תמונה של חרדים בכל אזכור של קורונה.

האמת? שהקורונה פשוט שחררה רגשות רדומים, או בעצם כלל לא רדומים, רק בשגרה הדברים נעשים מבלי שניתן יהיה לחוש בהם. הקורונה אפשרה לשנאה ולגזענות האנטי דתית להתפרץ החוצה במסווה של "שמירת חוק וסדר".

3. בכל פעם שדבר כזה מתרחש, מיד דואגים אנשי תקשורת חרדים להוציא סרטונים המתעדים את האירוע הקשה, בכדי לעורר את דעת הקהל.

מה שלדעתי הם לא מבינים, שהסרטונים הללו אינם מזעזעים ואולי אפילו גורמים לקורת רוח אצל רבים מהצופים שמתעבים את החרדים. וחייבים להדגיש שהודות למסע ההסתה שמתנהל נגד החרדים יום-יום ושעה-שעה מאז קום המדינה, רבים הם המתעבים את החרדים. שלא יהיו לנו אשליות בעניין.

כותב השורות, חיים ולדר.

הציבור החרדי הוא היחיד שעליו לא חל שום ככלל של "פוליטיקלי קורקט" (תקינות פוליטית). אם יתבטא מישהו נגד ערבים או קבוצות אוכלוסייה שונות כמו אתיופים, התקשורת תתנפל עליו עד שיתנצל או יעוף מתפקידו. אבל כנגד הציבור החרדי מותר לעשות הכל, להשתלח בו, לשקר אודותיו, להסית נגדו, לדחוף סתם כך יהודי חרדי ולנפץ אותו על הכביש רק משום שהוא יהודי חרדי, וכעת גם לעצור ילדה קטנה בת 13 רק בגלל שהיא שתתה ברד.

4. הסיפור של בסי גטר, מאפשר לנו לפחות נקודה למחשבה.

בתת-ההכרה שלנו, גוף כמו משטרה נועד להגן על התושבים. כלומר, אם חלילה יהיה מצב בו תהיה התארגנות של קבוצות, או אפילו תקום מפלגת שנאה חילונית. (ואל תרימו גבות. למעשה כבר קמה מפלגה כזו. קראו לה שינוי והיא קמה עם הסלוגן "לעצור את החרדים". עם מנהיג בשם יוסף (טומי) לפיד, ששנא באופן גלוי את החרדים, בלי להסתתר מאחורי מילים מכובסות). עם השנים החליף אותו בנו, שהוא קצת יותר מתוחכם וחלקלק ממנו. הוא עמעם את השנאה והפך אותה כביכול להתנגדות לגיטימית, אולם מפעם לפעם בורח לו הטומי ואם לא לו, אז לסגן שלו עופר שלח. לפיד גם התמזג עם מפלגת כחול לבן אך כעת חזר למפלגת "יש עתיד" וזוכה למספר מנדטים גבוה.

זה אולי נראה לכם דמיוני מה שאני הולך לכתוב עכשיו, אך ההיסטוריה מלמדת שכאן, במקום שאנחנו חיים, היו מלחמות אחים. למען האמת, לאור ההסתה נגדנו, פלא הוא שלא פרצה עדיין מלחמה כזו. אך כעת היא נראית קרובה מאי פעם.

5. אהרן ברק אמר פעם: "אתם החרדים צריכים להיות הראשונים לתמוך בבג"ץ, כי ביום שיחוקקו חוקים נגדכם או ינסו להצר את צעדיכם אנחנו נהיה הכתובת לפנות אליה". (זה לא ציטוט מדויק רק רוח הדברים).

השנים הוכיחו שהבג"ץ לא רק שאינו מגן על החרדים אלא הוא זה שמצר את צעדיהם. ולא רק מצר. גם כשהחרדים מגיעים לכלל הסכמה עם החילונים, כמו למשל "הסדר כביש בר אילן" שאליו הגיעו חרדים וחילונים לפני 24 שנים באמצעות "ועדת צמרת" שהוקמה בדיוק לצורך זה, הגיע הבג"ץ בראשות אותו אהרן ברק שהכריז על עצמו כמגן עתידי של החרדים, ביטל את ההסכם והודיע על פתיחתו של הכביש, החלטה שמשמעותה הייתה המשך מלחמות היהודים.
בעקבות החלטה מקוממת זו, כתבתי אז (96) את המאמר: "הברק שהועם" ובו צפיתי שהבג"ץ עובר מהמגרש המשפטי למגרש הפוליטי והזהרתי כי מהלך זה ילכלך אותו ויהפוך אותו לגוף פוליטי שנוי במחלוקת.

אז לא רק שהבג"ץ אינו מגן עלינו, הוא גם יוזם פגיעה בחרדים וכל החלטה שלו בנוגע לחרדים ידועה מראש ותמיד-תמיד נגדם.

אז לא, אהרן ברק, לא שחשבנו שאפשר לסמוך על הבג"ץ, אבל עם השנים התרגלנו וכעת אנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא יהיה חלק מכל מערכה שתתנהל נגדנו.

6. נושא המשטרה מדאיג לא פחות.

כי בסופו של דבר המשטרה פועלת בשירות מערכת המשפט.

כל עוד מערכת המשפט עבדה בשירות, או לפחות בשיתוף פעולה עם הכנסת והממשלה, כמו שמערכת דמוקרטית הנבחרת על ידי העם אמורה להתנהל, ניחא.

ברם, משעה שמנהיגי מערכת המשפט הפכו לפיראטים ובעצם שדדו את השלטון מהאזרחים, כעת המשטרה נתונה להוראותיהם של 15 שופטים ומאות אנשי פרקליטות שרובם ככולם אנשי שמאל קיצוני ומתעבי דת בכלל וחרדים בפרט. עלינו לצפות למצב בו מנהיג בוטה מהסוג של ליברמן ולפיד, בשיתוף פעולה של התקשורת שתמיד שמחה להסית נגד חרדים ובתמיכה מלאה של מערכת המשפט, יתארגנו קבוצות אזרחים נגדנו.

מה אתם אומרים? נפנה למשטרה? תשאלו את בסי גטר ואת עו"ד יששכר דב פרנקל שיצא מבית הוריו נדחף באכזריות על ידי שוטר בלי שום התגרות מצדו ועוד עשרות מקרים בכל רחבי הארץ.

7. זה לא חייב להיות כך. קחו למשל את שיתוף הפעולה בבני ברק בין המשטרה למנהיגות החרדית, החל בגדולי הרבנים דרך ראש העירייה ועסקנים המייצגים את האוכלוסייה כמו גם בערים אחרות.

השתתפתי לאחרונה גם במפגש בין צמרת המשטרה למנהיגי הציבור החרדי במטרה לפעול בשיתוף פעולה. מסתבר שיש במשטרה תפקיד של "אחראית לגיוון תרבותי", שנועד בדיוק לצורך בניית יחסי אמון בין המשטרה לקהילות שונות. הרצון קיים אך יותר מדי שוטרים בשטח למרבה הצער פועלים אחרת.

דווקא לסיום אני רוצה לציין כי ברור לי שרוב השוטרים אינם שונאי חרדים, ולמעשה הציבור החרדי נעזר במשטרה מדין "מוראה של מלכות".

כמו כן, לא נכון הוא לחנך את הילדים נגד המשטרה (אלא אם כן תשנה פניה בצורה כזו שהיא תהיה גוף שפועל בגלוי נגדנו) מפני שהאינטרס שלנו הוא שילדינו יהיו מחונכים ושומרי חוק וילד שמעז להתגרות במשטרה רוכש הרגלים של חוצפה ועזות שמגיעים בסוף לתוכנו פנימה.

עלינו להיזהר ולהתרחק מציבורים אנרכיסטים שבגלל טענות כאלה או אחרות, פורקים כל עול. אך עם זאת, אל לנו להישאר אדישים למקרים קשים כאלה של פגיעה של שוטר באזרח רק מפני שהוא חרדי.

טוב תעשה המשטרה עם תמצה את הדין עם עשבים שוטים אלה מקרבה. זה ייתן אות וסימן לכלל השוטרים מה המערכת מצפה מהם, ומאידך תשקם את האמון שהולך ונהרס בין הציבור החרדי למשטרה.

חיים ולדר אלימות שוטרים אכיפה סלקטיבית שנאת חרדים קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!