י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יותר ממאה כפריים התקבצו

אחרי 130 שנה: הצאצא של הנדיב הגיע מקרית ספר לחנוך את בית הכנסת העתיק

אחרי 130 שנה שקול תפילה לא נשמע בבית הכנסת העתיק בכפר פוליץ בצ'כיה, חנכו בחמישי האחרון את בית הכנסת ששוקם. אורח הכבוד מהארץ הרב יוסף פראגר ממודיעין עילית, צאצא של הנדיב שתרם ובנה את בית הכנסת 

אחרי 130 שנה: הצאצא של הנדיב הגיע מקרית ספר לחנוך את בית הכנסת העתיק
הרב פראגר ליד מצבת רבי יצחק לנדסמן בפוליץ צילום: באדיבות המצלם

בית הכנסת העתיק בכפר הקטן פוליץ בצ'כיה נפתח מחדש, לאחר תהליך מורכב של שיקום בן שמונה שנים, בטקס מרגש שנערך ביום חמישי האחרון.

אורחי הכבוד היו הרב הראשי של צ'כיה הרה"ג רבי אפרים סידון, הרה"ג רבי יוסף פראגר תושב קרית ספר, שהינו צאצא דור שביעי של הנדיב רבי יצחק לנדסמן, מי שתרם ובנה את בית הכנסת בשנת תקי"ט, וראש מועצת הכפר פוליץ. פרקי חזנות השמיע החזן תומאש נויפלד, שליח ציבור של ק"ק ברונא הסמוכה. זו הייתה התפילה הראשונה בבניין זה 130 שנה.

ק"ק פוליץ הייתה מהקטנות במדינת מעהרן בצ'כיה. בשנת תקי"ח כילתה שרפה את בית הכנסת הישן הבנוי מעץ. אז קם הנדיב רבי אייזק לנדסמן ובנה את בית הכנסת מחדש, בניין לבנים חסין אש, על חשבונו, ועמד על כך כי מכאן והלאה לא יידרשו חברי הקהילה לשלם עבור מקומות בבית הכנסת.

בית הכנסת שימש את הקהילה עד שנת תר"נ, אז גודל הקהילה התדלדל כל כך, עד שלא נשאר יותר מניין יהודים בכפר. היהודי האחרון עזב את פוליץ בשנת תרע"ג. הבניין הריק נקנה על ידי בעל האחוזה שתרם אותו לארגון סוקול. סוקול הפך אותו לאולם ספורט המיועד לצעירים מקומיים. עזרת הנשים נהרסה כמו גם ארון הקודש והבימה, הותקנה רצפת פרקט חדשה. למרבה המזל הרצפה המקורית כוסתה ולא נעקרה, מה שהפך את שיקום הרצפה המקורית לאפשרית.

חזית בית הכנסת

בשנת תשמ"ה תרם ארגון סוקול את הבניין השומם כעת לקהילה היהודית בברונא. מאז נעשו כמה ניסיונות לא מוצלחים לשקמה. בשנת תשע"ה, נתן האיחוד האירופי מענק של 150,000,000 כתרים צ'כיים (6 מיליון דולר) עבור 6 פרויקטים של בתי כנסת בצ'כיה, אך בגלל בעיות טכניות עם השלמתם של כל הפרויקטים במועד, בוטל המענק והיה צריך להחזיר את כל הכסף. במקום זאת גויסו 6.5 מיליון כתרים (260,0000 דולר) ממשרד התרבות של צ'כיה, אזור ויסוצ'ינה, קרן ההקצאה לקרבנות השואה ומקרן "זכר", והעבודה הושלמה בצורה נפלאה.

בטקס בבית הכנסת הצפוף נכחו יותר ממאה כפריים מקומיים. (מסכות פנים חולקו בכניסה). סגן נשיא התאחדות הקהילות היהודיות בצ'כיה ירז'י דניצ'ק ניהל את האירוע ותיאר את ההיסטוריה של פרויקט השיפוץ. ראש מועצת הכפר מגיסטר קרל יאנושק בירך את כל האורחים והדגיש את חשיבותה של קיום מקום בו יוכל הציבור ללמוד על הקהילות היהודיות שהתגוררו בעבר באזור.

בנאום המרכזי שלו דיבר הרב פראגר ממודיעין עילית על מסורת הנדבנות של משפחת לנדסמן והצביע על כך שרבי  יצחק לנדסמן בנה קודם את בית הכנסת בשנת תקי"ט, ורק מאוחר יותר, בשנת תקל"ט, בנה בית למשפחתו, בית שעדיין קיים בסמוך לבית הכנסת. הוא הסביר את המשמעות של קיום טקס השחזור ביום שבעה עשר בתמוז וסיים בתפילה שכשם שזכינו לראות בשחזור הפלאי של מקדש מעט זה, כן נזכה לראות את בנין הבית הגדול והקדוש בירושלים, ויקויים דברי הנביא ישעיה וַהֲבִיאוֹתִים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפילתי, עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי, כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים.

בדברי הברכה החמים שלו, הודה הרב הראשי הגאון רבי אפרים סידון להרב פראגר על נסיעתו כל הדרך מארץ ישראל בכדי להשתתף בטקס למרות ימי הקורונה וחזרתו לארץ ל 14 יום בידוד.

לאחר הטקס התקיים סיור מודרך בבית העלמין היהודי הסמוך (משנת ת"ם), בהובלת ההיסטוריון ומומחה השיפוצים ד"ר ארנו פרז'יק מפראג. ראש העיר והאורחים התרשמו עמוקות מהמצבות העתיקות.

בבית הכנסת יתקיים מוזיאון עם תצוגה על חיי היהודים בכפרים של צ'כיה. 

פנים בית הכנסת ששוחזר

צ'כיה הרב יוסף פראגר הרב אפרים סידון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד