י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
דווקא ברגעים הקריטיים

הסתדרות האחים והאחיות באיום: "נשבית את המערכת"

האחיות מאיימות בסכסוך עבודה ובהשבתה על רקע אי אישור תקנים חדשים. לטענתם הם "מתמודדים עם עומסים בלתי אפשריים, נפתחו מחלקות ונרכש ציוד בלי תוספת בכוח אדם, וזה עוד לפני החורף" • הישיבה עם אנשי האוצר 'התפוצצה' וכעת הדרישה היא לשבת עם השר "אם לא, נפעל בכל דרך"

הסתדרות האחים והאחיות באיום: "נשבית את המערכת"
שביתת האחיות ב2019 צילום: David Cohen/Flash90

המערכת בקריסה, וזה עוד לפני החורף שבו בתי החלים יאלצו לפי התחזיות, להתמודד גם עם עומסי הקורונה לצד עומסי השפעת הרגילים שמביאים את בתי החולים לקצה יכולת הקיבולת. ואם משהו היה חסר לנו כעת, הודיעו הבוקר האחיות כי הן צפויות לפתוח השבוע בשביתה.

ההודעה התקבלה הבוקר, כאשר נכון לרגע זה לא פחות מ759 אחיות ואחים מבתי החולים בכל הארץ נמצאים בבידוד, ובעוד יתר אנשי הצוות הרפואי מתמודדים עם העליה ההולכת וגוברת של חולים המגיעים למחלקות הקורונה. הסתדרות האחיות והאחים הודיעה כי בכוונתם לממש את הכרזת סכסוך העבודה שלהן ולהשבית את המערכת. אם האיום יתממש, אנו צפויים לראות שביתה השבוע, דווקא ברגעים שבהם מתמודדת מערכת הבריאות עם אחד האתגרים הגדולים בתולדותיה.

האחיות מפנות אצבע מאשימה כלפי משרד האוצר שמונע הקצאת מאות תקנים הנדרשים במיוחד בעת הזאת "ובכך", הן טוענות, "מוביל האוצר את מערך האחיות כולו לקריסה עד כדי סיכון חיי אדם". האחיות תובעות משר האוצר לקיים עימן דיון דחוף משום שעד כה "הדיונים עם פקידי האוצר מוצו".

האחיות טוענות כי לפני חודש היו בבידוד 124 אחים ואחיות ובתוך כארבעה שבועות זינק מספר זה כדי פי שישה, כאשר התוצאה היא נטל שגדל והולך על האחיות שנותרו במחלקות בתי החולים, וזאת במקביל לעליה הניכרת בתחלואה ובאשפוזים של חולי קורונה.

האחיות טוענות כי בתי החולים רכשו ציוד, בעיקר מכונות הנשמה, אבל לא הכשירו מספיק אחיות כדי להפעילן. הפעילות המלאה בבתי החולים חודשה בלי להוסיף תקנים ונפתחו מחלקות קורונה בלי להוסיף כוח אדם. ההחלטה על הקצאת תקנים לא מומשה והנהלות בתי החולים העבירו אחיות ממחלקות אחרות כדי לטפל בחולי קורונה בעוד המחלקות האחרות שרויות בעומסים כבדים.

בהודעה לתקשורת מסרה הסתדרות האחיות והאחים: "לצערנו - ואנו אומרים זאת בלב כבד ומתוך הערכה רבה לאנשי משרד האוצר - נראה שהדיונים עימם מוצו מאחר שאין שם הבנה והפנמה מצידם לגודל המשבר והעומסים הבלתי אפשריים שבהם עובדים האחים והאחיות ובעיקר המחיר הכבד בחיי אדם שישלמו אזרחי ישראל עם קריסת מערך האחים והאחיות.

"במצב הנוכחי, קריסת מערך האחים והאחיות איננה תחזית אימים, היא רק עניין של זמן. אנו גם יודעים את מועדו: בחורף הקרוב, עם החולים המורכבים והשפעת, והפעם בתוספת הקורונה".

בהסתדרות טוענים, כי משרד האוצר מונע את ההקצאה המתחייבת והדחופה של מאות תקני אחים ואחיות ו"מוביל את המערך ואיתו את מערכת הבריאות כולה לקריסה ולסיכון ממשי של חיי אדם". לפיכך דורשים נציגי האחים והאחיות לקיים עם שר האוצר בדחיפות דיון חירום על מנת להביא פתרון הולם למשבר ולהיערך מבעוד מועד.

"אנו, האחים והאחיות בישראל, הכרזנו על סכסוך עבודה מתוך אחריות לאומית. למעשה, אנו הכרזנו שנפעל בכל דרך אפשרית וחוקית הנתונה בידנו, כולל פעולות ארגוניות, על מנת לעצור את הקריסה ולהציל חיי אדם - כי לכך נועדנו", ציינו בפנייתם לשר האוצר.

נזכיר כי הסתדרות האחים והאחיות הכריזה על סכסוך עבודה לפני 12 יום ועל פי החוק בעוד יומיים, כשתסתיים תקופת ההכרזה המוקדמת, תהיה רשאית לממש את האיום ולנקוט בצעדים ארגוניים שונים, ובכלל זה לשבות.

ממשרד האוצר נמסר: "משרד האוצר תקצב כעשרה מיליארד שקל להתמודדות מערכת הבריאות עם מגיפת הקורונה. במסגרת זו 800 תקני סיעוד נוספו בחודשים האחרונים לתגבור בתי החולים ומערך בריאות הציבור".

קורונה אחיות משרד האוצר בתי חולים שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד