ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מתקרבים לקו האדום

פרופ' בליצר: "בעוד שבועיים נגיע ל-400 חולים קשים"

מחלוקת בקופות: פרופ' רן בליצר אומר כי על פי הנתונים שבידיו "יש אחוזי הדבקה גבוהים במיוחד". עם זאת, בניגוד למומחי 'מכבי', מומחי 'כללית' סבורים ש"יש ירידה בסיכוי של נדבק לפתח מחלה קשה בהשוואה לגל הקודם" • הנתונים עליהם מסתמכים המומחים כוללים מאגרי דאטה של מאות אלפי מבוטחים, וזוכים לרמת אמינות גבוהה

פרופ' בליצר: "בעוד שבועיים נגיע ל-400 חולים קשים"
פרופ' רן בליצר צילום: צילום מסך

במשרד הבריאות נערכים לתחזית של 400 חולים קשים שיהיו בעוד שבועיים במחלקות הקורונה, וזאת בהסתמך על ניתוח של נתוני ביניים שבוצע ב'מכון כללית למחקר' בראשו עומד הפרופ' רן בליצר. עם זאת, לפי התחזית של הפרופ' בליצר, הנתונים שבידי הקופה מצביעות על כך שלמרות נתוני ההדבקה הגבוהים, יש ירידה בסיכוי של נדבק לפתח מחלה קשה בהשוואה לגל הקודם.

בראיון לחדשות 12 אמר פרופ' בליצר כי הנדבקים שפיתחו מחלה קשה "נמצאים תמיד בפער של שבועיים מנתוני ההדבקה העדכניים". כלומר, כל הנדבקים בשלושת השבועות הקרובים מצבם נקבע בשבועות שחלפו. לדבריו, הערכת משרד הבריאות היא נכונה לפיה נגיע לסף של 400 חולים קשים תוך שבועיים, "כי אנחנו צפויים למאות חולים קשים. אבל יש גם פן חיובי: רואים שיעור יותר קטן של חולים במצב קשה בקבוצות הסיכון".

פרופ' בליצר, שנחשב לדמות מוערכת מאד בעולם האקדמי וניתוחיו זוכים לרמת אמינות גבוהה, הציג את הדוגמאות הבאות: בקבוצת הסיכון המירבי של גילאי 70 עם מחלות רקע, בגל הקורונה הראשון 5.5% מהנדבקים היו שייכים לקבוצה זאת אבל בגל הנוכחי, עד כה לפחות, רק 3.3% - ירידה של כ-40%. רמת הסיכון שלהם לא השתנה: אם בגל הקודם היה 35% סיכוי שחולה יפתח תסמינים קשים, בגל הנוכחי נראית ירידה קלה ביותר - 32%.
"ניכר", אמר בליצר, "שהאוכלוסיה בקבוצות הסיכון הגבוהות מצליחה להגן על עצמה - מקפידים יותר על ההנחיות. אצל נדבק הסיכוי להידרדר למצב קשה לא השתנה: 14% בגל הראשון מול 12% בגל הנוכחי. כלומר, אין מדובר בהבדל סטטיסטי מובהק. כמעט אחד מכל שבעה נדבקים יפתח מחלה משמעותית. האוכלוסייה שבסיכון צריכה לשמור על עצמה הרבה יותר וככל שניתן: להקפיד על שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסכה והיגיינה".

אך בניגוד לדעתם של מומחי 'מכון כללית למחקר', סבורים במכון המחקר KI ו"מכון KSM למחקר וחדשנות במכבי", כי גם אם הסיכוי של חולה קורונה בישראל בגל התחלואה הנוכחי להידרדר לאשפוז במצב בינוני עד קשה איננו שונה באופן מובהק סטטיסטית מאשר בתקופת הגל הראשון, אך גם חולים צעירים שנחשבו בגל הראשון לחסינים יותר, הפעם נמצאים ברמה גבוהה יותר של סיכון.

מהשוואה שנעשתה בידי מכון החדשנות של 'מכבי' בין קבוצה של 4,279 חולי קורונה מאומתים מהגל הראשון - בין 15 במארס לבין סוף אפריל - לבין 2,017 חולי קורונה שאובחנו בין 1 ל-28 ביוני, נבחנו סיכויי הנדבקים להידרדר למחלה משמעותית בשלוש קבוצות גיל: עד גיל 60, בני 60 עד 75 ובקרב בני 75 ומעלה, עולה כי מאושפזים במצב בינוני וקשה שנזקקו לטיפול נמרץ או חולים שנפטרו הוגדרו במחקר זה כחולים שמצבם הידרדר.

מחברי המחקר ציינו כי מאחר שהערכת ההידרדרות בוצעה עד 9 ביולי, ייתכן שסיכוי ההידרדרות של קבוצת הגל השני גבוהים יותר כיוון שמצבם עדיין לא הספיק להחמיר.

לאור זאת, קובעים מחברי הדו"ח כי "קורונה היא מחלה עם סיכוי גבוה להידרדרות. מעל גיל 60, על כל עשרה אנשים שיידבקו, חולה אחד יידרדר לאשפוז במצב בינוני או קשה". כמו כן ב'מכבי' ציינו שהתקבע רושם מוטעה שלפיו הגל הנוכחי קל יותר בשל גיל הנדבקים שהוא כרגע צעיר יותר לעומת הגל הקודם, "מה שממסך את השפעות המחלה על הגילים המבוגרים. הטיה אפשרית נוספת", על פי החוקרים, "היא משך הזמן שחולף עד ההידרדרות".

נציין כי שני המכונים, הן של 'הכללית' בראשו עומד הפרופ' בליצר והן של 'מכבי', נחשבים למכונים מוערכים ביותר ששמם הולך לפניהם בעולם, וזאת בעיקר בשל מאגר הדאטה שלהם שכולל את הנתונים של מאות אלפי המבוטחים (כללית מחזיקה במספר הגדול ביותר, ומכבי גם, אם כי בפער ניכר אחריה). עד כה הצליחו שני המכונים להביא לפריצות דרך מהותיות במחקרים רפואיים מגוונים והם תרמו תרומה משמעותית בקידום פיתוחים חדשניים, כך שלחיזויים של המכונים הללו יש משקל רב בעולם הרפואי כולו.

 

קורונה פרופ' רן בליצר מכבי כללית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד