י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
היחידה שיעילה לקורונה

ישראל ביצעה רכישה משמעותית של התרופה שמטפלת בחולי קורונה

התרופה, שעדיין לא הוכחה מדעית, אך עולם הרפואה סבוא כי היא היחידה שיעילה נגד תחלואת הנגיף, נרכשה בכמויות ענק בגל הקודם בידי ישראל. כעת, לאחר שהמלאי אזל, המדינה רוכשת מלאים נוספים

ישראל ביצעה רכישה משמעותית של התרופה שמטפלת בחולי קורונה
אילוסטרציה צילום: pixabay

השבוע צפוי להגיע לישראל מלאי של התרופה רמדסיביר, התרופה היחידה שאושרה באירופה לטיפול בקורונה והוכחה כיעילה בשעת מעשה. זאת, לאחר שהמלאי כמעט אזל בתקופה האחרונה. כך מדווח העיתון "ישראל היום".

ישראל הייתה מהמדינות הראשונות שהתרופה - שאותה מייצרת חברת גיליאד - הגיעה אליהן. כזכור, במהלך הגל הקודם הסתער 'המוסד' שנקרא אל הדגל, ואנשיו ביצעו רכישות שונות, ביניהן של התרופה, שהגיעה ממדינות רבות לארץ, כולל כאלו שעמן אין לישראל יחסים גלויים.

המלאי שנרכש במהלך הגל הקודם, בעלויות של מאות מיליוני שקלים – כשהיו שדאגו למתוח ביקורת נוקבת על הרכישה שנעשתה מבלי שהיו הוכחות מדעיות ליעילותה של התרופה – כבר אזל וכעת דאגה המדינה למלאים נוספים. אגב, לפי דיווחים שהגיעו אלינו, בימים האחרונים היו חולים שבני משפחותיהם ניסו להשיג עבורם את התרופה בכוחות עצמם, והם הסכימו לשלם על התרופה מחירים מופקעים.

כעת, גם מדינות נוספות רוכשות את התרופה, שלמרות שיעילותה לא הוכחה עדיין בצורה מדעית בכל הנוגע בטיפול בחולי קורונה, אך הרופאים סבורים ש"היא היחידה שעובדת". בחברה הייצרנית 'גיליאד' קוטפים כעת את הדיבידנדים לאור הרכישות הגבוהות, ובחברה אומרים כי התרופה תגיע לארץ בהתאם לזמינות של המלאי בכל העולם, כאשר החלוקה בין המדינות נעשית לפי מצב המגיפה בכל מדינה.

בחודש שעבר פורסם מחקר על התרופה - שנעשה בחולים מאושפזים במצב קשה וכלל קבוצת ביקורת - והוא מצא כי מתן הטיפול למשך חמישה ימים הגדיל ב-65% את הסיכוי של החולים לשיפור בתסמיני המחלה ובמדדים, שחרור מבית החולים ועלייה ברמת החמצן בדם. נראה כי הטיפול מועיל לסימפטומים של המחלה אך הוא טרם הוכיח יעילות במדד התמותה.

בקבוצה שקיבלה את הטיפול ברמדסיביר במשך עשרה ימים נמצא שיפור של 31% בסיכוי לשיפור בתסמינים הקליניים. עם זאת, השיפור אינו מובהק וישנם רופאים רבים שחולקים על יעילותה של התרופה.

קורונה המוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד