י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ליצמן מכריז: אני בעל הבית • סערה

סערה בקהילייה הרפואית: סגן שר הבריאות מראה מי בעל הבית במערכת הבריאות, והורה לצוות הרפואי ב'שניידר': לא לנתק ילדה חרדית שנקבע לה מוות מוחי, ממכונת ההנשמה. גפני התגייס למאבק

מצפצף על המערכת. סגן השר ליצמן
מצפצף על המערכת. סגן השר ליצמן

הקהילייה הרפואית בארץ סוערת וגועשת: סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הורה לצוות הרפואי בבית החולים לילדים 'שניידר', להמשיך ולטפל בתינוקת חרדית שהרופאים קבעו לה מוות מוחי. סגן השר דורש, כי הילדה תמשיך ותקבל טיפול רפואי מלא, כמו חולה מן המניין.

על פי החוק בישראל, ובהתאם להגדרה הרפואית הרווחת בישראל - אדם שמת מוות מוחי נחשב למת לכל דבר, והרופאים מנתקים אותו ממכשירי ההנשמה.

הגישה ההלכתית שונה מהגישה הרפואית הרווחת: פוסקי ההלכה הביעו את דעתם לא אחת, כי אדם שנקבע לו מוות מוחי, מוגדר הלכתית כאדם חי, וכי יש להמשיך ולהעניק לו טיפול רפואי. ניתוק חולה כזה ממכשירי ההנשמה, כמוהו כרצח לכל דבר - בראייתם של מרבית פוסקי ההלכה.

סביב הנושא הזה התנהלו פולמוסים רבים, כאשר הקהילייה הרפואית עומדת על רגליה האחוריות ומתעקשת להכיר במי שנקבע לו מוות מוחי כאדם מת, שניתן לחדול מלטפל בו, לנתקו ממכשירי ההנשמה ולקצור את אבריו.

לאחרונה ניהל סגן שר הבריאות החרדי מאבק בעניין, והתעקש לשנות את הנהלים. אלא שמערכת הבריאות לא התקפלה והנהלים בעניין לא השתנו.

השבוע, כאשר הובא בפני ליצמן המקרה של הילדה החרדית שאושפזה בבית החולים 'שניידר', ומתה מוות מוחי - ניצל סגן שר הבריאות את עובדת היותו האחראי על מערכת הבריאות בארץ - והעביר הנחייה לצוות הרפואי בבית החולים, לפיה לא תנותק הילדה ממכשירי ההנשמה, וכי היא תמשיך לקבל טיפול.

ערוץ 10, שחשף את דבר ההוראה, מדווח כי ההוראה גרמה להתקוממות רבה בקרב בכירי הקהילה הרפואית בארץ. לפי הדיווח, גורמים במערכת הבריאות ומנהלי בתי החולים, זועמים וכעוסים על "ההתערבות חסרת התקדים", כהגדרתם.

לפני מספר חודשים, התקבל בכנסת 'חוק המוות המוחי', הקובע כי אדם שמת מוות מוחי מוגדר כמת לכל דבר, וכי ניתן לנתקו ממכשירי ההנשמה. החרדים התנגדו לחוק, בהוראת פוסקי ההלכה. החוק מסייג את עצמו, בפסקה האומרת שרק במידה וקרובי משפחתו של החולה מתעקשים שלא לנתקו ממכשירי ההנשמה - או אז יש להמשיך ולטפל בו.

במקרה הזה, טוענים בסביבתו של ליצמן, הסתמך סגן שר הבריאות על העובדה כי הילדה שנקבע לה מוות מוחי היא חרדית, ובני משפחתה בוודאי אינם מעוניינים כי היא תנותק ממכשירי ההנשמה.

עובדה זו לא מניחה את דעתם של בכירי הקהילייה הרפואית, הנערכים למאבק בסגן השר "הכופה את דעותיו" על מערכת הבריאות.

לאתר 'בחדרי חרדים' נודע, כי היום (ה') שוחחו ליצמן וגפני בעניין, וליצמן הסביר את חשיבות המאבק. גפני נענה לאתגר, ובכוונתו להוציא מכתב חריף בנושא לגורמים שונים, ביניהם לח"כ עתניאל שנלר, שיזם את חוק המוות המוחי.

האם סיעת ג"ל (גפני-ליצמן) חוזרת לאחר תקופה ארוכה של נתק? לא בטוח. אבל בענייני פיקוח נפש, הדוחה את כל התורה כולה, יודעים השניים לשלב ידיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד