י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"טקטיקה שמטעה ומסכנת את הציבור"

האגודה נגד ה-IQOS: "אותה גברת בשינוי אדרת"

לאחר שארגון הFDA קבע כי הסיגריה האלקטרונית החדשה ה-IQOS אינה מסוכנת, קוראת האגודה למלחמה בסרטן למשרד הבריאות שלא לאמץ את העמדה: "אסור ללכת אחורה"

האגודה נגד ה-IQOS: "אותה גברת בשינוי אדרת"
רויטרס

אותה גברת בשינוי אדרת: לאחר שארגון הFDA קבע כי הסיגריה האלקטרונית החדשה ה IQOSאינה מסוכנת, קוראת האגודה למלחמה בסרטן למשרד הבריאות שלא לאמץ את העמדה האמריקאית אלא להמשיך ולדבוק בעמדה לפיה דינה של הסיגריה האלקטרונית כמו סיגריה רגילה, וכי שניהן מסוכנות ופוגעות בבריאות. לטענת הארגון, חברת 'פיליפ מוריס' נוקטת ב"טקטיקה שמטעה ומסכנת את הציבור".

כזכור, דווח לפני כשבוע כי ארגון הFDA האמריקני קבע כי סיגריית ה IQOSהחדשה אינה מסוכנת ואדרבא, היא מומלצת למעשנים מאחר ואין בה שריפה של כימיכלים, קוראת האגודה למלחמה בסרטן למשרד הבריאות שלא לאמץ את העמדה האמריקנית, אלא להמשיך בקו הנוכחי לפיו החוק בישראל מתייחס אל הסיגריה האלקטרונית בצורה זהה לסיגריות. "בשום פנים ואופן - אסור ללכת אחורה", מבהירה האגודה.

באגודה הישראלית טוענים כי בניגוד לעמדת הארגון האמריקאי, "נכון להיום אין מידע לגבי הפחתה בסיכון למחלות ולמוות בטרם עת משימוש בסיגריית הה IQOS". לגבי הטענה לפיה בסיגריה האלקטרונית אין סכנה של שריפת כימיכלים מבהירה האגודה כי "חשוב לזכור כי הפחתת חשיפה לחומרים מסוכנים אינה שוות ערך להפחתת סיכון. גם חשיפה לחומרים מסוכנים בכמות מופחתת עלולה להוביל לנזקים בריאותיים משמעותיים".

יתר על כן, לטענת האגודה גם כעת, אחרי אישור הfda, עדיין "האישור האמריקאי אינו מתיר לחברה לשווק את המוצר, או להעלות טענות של הפחתת סיכון, או כל הצהרה מפורשת, או משתמעת, או כזו שעלולה להטעות את הצרכנים להאמין שהמוצרים רואה את המוצרים כבטוחים לשימוש על ידי FDA".

"אל לנו לשכוח", מבהירה האגודה במכתבה למנכ"ל משרד הבריאות, "כי כפי שטוען ארגון הבריאות העולמי, כי עשורים של טקטיקות מטעות וערמומיות מצד חברות הטבק הן אלה שהביאו דורות של משתמשים להתמכר לניקוטין וטבק וגרמו למגפת הטבק העולמית, אשר גובה את חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם, ושל 8,000 ישראלים כל שנה".

לדעת האגודה, מדובר בטקטיקה חדשה שנוקטות בו החברות, שמנסות 'להמציא את עצמן מחדש' ועל הדרך לסכן את הציבור כולו, ובפרט את הצעירים. "במהלך העשורים האחרונים, ככל שגדלה המודעות לנזקי הטבק וגברו המאמצים להגביל את השימוש בו, העישון הפך פחות מקובל חברתית. תהליך זה", נטען, "דחף את תעשיית הטבק לשוב לטקטיקות הישנות בהן השתמשה, בכדי לנסות לשפר את תדמיתה המוכתמת, ולהבטיח לעצמה דור חדש של משתמשים שהתמכרו לניקוטין".

"תעשיית הטבק ניסתה לעצב ולמתג מחדש את מוצריה על מנת להבטיח את המשך רווחיה. היא הוסיפה פילטרים לסיגריות, ומוצרים שכינתה "לייט", כאלטרנטיבה להפסקת עישון, במטרה שמוצריה ייתפסו בציבור כפחות מסוכנים ומזיקים. בכדי לחתור תחת מהלכים רגולטוריים יעילים להגבלתה, שיווק מטעה כזה נמשך גם היום, כשהתעשייה דבקה בטיעון חסר ביסוס של "נזק מופחת", על ידי פיתוח ושיווק מוצרים חדשים כמו טבק בחימום וסיגריות אלקטרוניות, על כינוייהן השונים, והעיצוב הייטקי ו"מדליק" שלהן המושך בעיקר צעירים".

לסיום מבהירים באגודה כי "ארגון הבריאות העולמי, בדו"ח שפרסם על מגפת הטבק העולמית ביולי 2019, מדגיש כי מוצרי טבק לחימום הם מוצרי טבק לכל דבר ועניין, ולכן כל ההתחייבויות הנגזרות מאמנת המסגרת אשר אושררה על ידי ממשלת ישראל בשנת 2005 רלוונטיים גם במקרה של מוצר טבק זה".

 

סיגריה אלקטרונית משרד הבריאות האגודה למלחמה בסרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד