י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בדיון בוועדת הכספים

השר ליצמן: "יש לי ולדרעי תוכנית לעיר חדשה אבל זה יקח זמן"

ועדת הכספים קיימה היום (ג') דיון בנושא תכנית הדיור החדשה של משרד הבינוי והשיכון שהציג השר ליצמן. עפ"י התוכנית יוענקו מענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה • יו"ר הוועדה גפני: "הקורונה תעבור, והבעיה האמיתית מצוקת הדיור תשאר" • הוועדה דנה בנוסף במצוקת הדיור במגזר הערבי

השר ליצמן: "יש לי ולדרעי תוכנית לעיר חדשה אבל זה יקח זמן"
יעקב ליצמן צילום: Olivier FitoussiFlash90

שר הבינוי והשיכון הציג היום (ג') בוועדת הכספים את תכנית הדיור החדשה של משרדו.

עפ"י התוכנית שהציג השר יעקב ליצמן, יוענקו מענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה, גם בגין רכישת דירות שאינן חדשות, שעלותן עד 700 אלף ₪, לצד כך יתקיימו מכרזים תחרותיים באזורים היקרים בגוש דן למקסום רווחים, וימשכו תוכניות לדיור בר השגה לזוגות צעירים באזורי ביקוש. עוד ציין השר, כי יגביר את העברת הפיתוח באזורי בנייה לקבלנים, תחת פיקוח של משרדו.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "הקורונה תופסת כרגע את תשומת הלב, אך חשובה העשייה שלכם, שלא נישאר לאחריה בידיים ריקות, למען אותם המוני זוגות צעירים שלא יכולים לרכוש דירה".

ועדת הכספים קיימה היום דיון בנושא הצגת תכנית הדיור החדשה של משרד הבינוי והשיכון, בהשתתפות שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, בנוסף כללה הישיבה דיון מהיר בנושא 'תכנית שר השיכון החדש אינה כוללת התייחסות למצוקת הדיור בקרב האוכלוסייה הערבית' – הצעתו של ח"כ מנסור עבאס.

במהלך הדיון, הציג השר את תוכניתו לתמריצים לרכישת דירה ראשונה בפריפריה, ולצד כך להגברת התחרות על ערך הקרקע בשכונות יוקרה באזורי הביקוש בגוש דן, לשם מימון הסיוע. עוד הוצג כי לגבי אזורי ביקוש – דוגמת הערים ראש העין, רמלה, לוד ומודיעין, בהן נבנה דיור לטובת זוגות צעירים חסרי דירה, ימשיך המשרד בתוכניות לדיור בר השגה. את הגידול בהכנסות המדינה מהגדלת התחרותיות באזור גוש דן, מעריכים במשרד ב 3-4 מיליארד ₪, שיוסטו לטובת הפריפריה, שם יוענקו מענקים לרוכשי דירה ראשונה שאינה דירה חדשה. בנוסף יונהגו מכרזים באזורים אלה, בהם יזכו הקבלנים שיציעו את ההצעה הנמוכה ביותר על סבסוד הפיתוח.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פתח את הדיון: "אני מודה לשר שנענה לבקשתנו ובא להציג את התוכנית החדשה של משרד הבינוי והשיכון, אני מברך גם את המנכ"ל החדש של המשרד, יאיר פינס ומאחל לו הצלחה. מצוקת הדיור פחות בכותרות בגלל נושא הקורונה, אנחנו מקווים שהקורונה תעבור בע"ה ואז הבעיה האמתית היא בעיית הדיור, אי אפשר להגיע לדירה וכל הנלווה לזה. נתייחס גם להצעה של מנסור עבאס בנושא מצוקת הדיור במגזר הערבי".

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן: "התוכנית היא בשורה גדולה לפריפריה. אני בטוח שזה יצליח בע"ה. מגבלת מחיר הדירה תעמוד על עד 700 אלף ₪ גג. ההנחות יהיו גדולות, ויתנו בנגב והגליל, רק לדירה ראשונה. היום יש תוכניות ואישורים, לוקח כמה שנים עד שבונים דירה, בכמה שנים האלו, אנשים שוכרים דירות, ולוקחים דירות מאנשים שאין להם דירות, השכירות עולה כסף רב. אני רוצה להתמקד בפריפריה, אני חברתי, משמה אני מתכוון למקד את הפעילות, לא אזניח את המרכז, אבל הפריפריה זה מקום שאפשר לעשות המון דברים, יש שם המון דירות ריקות. אין שום סיבה בעולם שהמדינה לא תתמוך במי שקונה דירה יד שנייה במענק. אנחנו מתכוונים לעשות זאת, יהיו מענקים לדירות יד שנייה בפריפריה, בנגב והגליל. זה ייתן פתרון שאנשים יוכלו לקנות דירות בזול, יוכלו לשפץ אותן וזה יהיה מידי בלי שכירות בכלל. יש המון דירות יד שנייה בכל הפריפריה".

לגבי עיכוב תוכניות במנהל, ציין השר ליצמן כי בכוונתו לקצר את הבירוקרטיה: "אדרוש שכל התיקים שפתוחים, ולא מעוכבים בשל הליכים בבית המשפט, לסיים תוך שבועיים. אני יודע שיש הרבה, אני מתכוון לעשות סוף לזה".

עוד הוסיף השר כי בכוונתו להשיק תוכניות ייעודיות לסיוע למגזר הערבי והחרדי, וכי הוא מתכוון להקפיד כי אף מגזר לא יקופח: "לא אתן להחרים שום מגזר בשיכון, בעיריות או מועצות, לא חרדי, לא ערבי ולא אתיופי, אקפיד על זה בקיצוניות".

"נמשיך בדיור בר השגה, במחיר למשתכן, במקומות שהיו קודם, בעיקר מקומות לא יוקרתיים. מה שקיים, לא אפסיק" ציין השר והוסיף כי קיימת בעייתיות בשוק הדיור הציבורי: "כל מי שרוצה לקנות את הדירה הציבורית בה הוא מתגורר עושה את זה, וזו בעיה. כמה כסף אני יכול להביא מהאוצר לרכוש עוד דירות?".

עוד ציין השר כי החליט להגביר את העברת הפיתוח בשכונות שנבנות לקבלנים הבונים, עם פיקוח של משרד השיכון, "זה יוזיל ב-20 – 30 אחוז את העלויות" והוסיף כי "אנחנו גם במו"מ להגדיל את המשכנתאות. יש דברים שאני לא יכול להביא ב-2020, והאוצר מסכים שאביא ב-2021, לכן לא פירטתי אותם".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס: "במדינת ישראל בחומש הקרוב, אנחנו צריכים 55 אלף יחידות דיור בשנה, זו תוספת משקי הבית. בנקודה הזו אנחנו צריכים להאיץ את הבנייה. הפוטנציאל של עלייה במחירי הדיור קיים, לכן אנחנו חייבים להמשיך ולהגדיל את ההיצע.

בנושא התכנון, הקמת הותמ"ל הביא להישגים גדולים, אנחנו במלאי תכנוני שמאפשר את הגדלת ההיצע. אבל כדי לעשות זאת יש לשווק את הקרקע ולהתחיל לבנות אותה, זה האתגר שלנו בתקופה הזו. אנחנו בקיפאון מסוים בשל הבחירות, תוכניות החומש התרוקנו, גם של בניית מוסדות ציבור.

הרצון שלנו הוא להגדיל תשתיות תומכות דיור, נקבל תמורה כפול 3 - זה מייצר מקומות תעסוקה, מגדיל את התוצר, וכמובן מגדיל את היצע הדיור. כל יחידת דיור מייצרת מקום עבודה, זה הזמן לייצר את מקומות העבודה".

פינס הציג כי ענף הבנייה נאמד בכ-6.5 אחוז מהתוצר, וכי מועסקים 208 אלף מועסקים ישירים, וכ-100 אלף עובדים זרים. על כך ציין השר, כי בכוונתו לבקש "תוספת של עובדים זרים לתחום".

עוד הציג המנכ"ל כי התחום כולל 165 אלף מועסקים עקיפים, ו-16 אחוז מהאשראי למגזר העסקי, ניתן לענף הבנייה.

פינס התייחס לתוכנית הכוללת: "הרעיון הכללי הוא לחלק את המדינה לאזורי ביקוש ואזורי פריפריה, מדיניות יותר ליברליות באזורי ביקוש, בשכונות יקרות יותר, החלק הצפוני של מחוז ת"א, הרצליה, הוד השרון, בנקודות הזמן הזו, לא בטוח שצריך לעשות שם דיור בר השגה, משק בית שיכול לרכוש דירת 4 חדרים ב-3 מיליון, לא בטוח ש-200 אלף ₪ ישנו לו. נפנה את אותם משאבים, למקומות בהם חסרים משאבים.

לגבי אזורי ביקוש דוגמת הערים ראש העין, רמלה, לוד, מודיעין - מקומות בהם נבנה דיור לטובת זוגות צעירים חסרי דירה, נמשיך לעשות תוכניות לסיוע בר השגה.

לגבי הפריפריה, את אותם משאבים שנוכל לחסוך בשיווק במרכז, נסיט לפריפריה, נציע דיור במחיר מופחת ותחרות בין קבלניים על ערך קרקע מופחתת. נשאל את היזם כמה כסף הוא יזדקק לסבסוד פיתוח, זה שיבקש את סבסוד הפיתוח הנמוך ביותר, הוא זה שיקבל את הזכות לבניית הדירות.

אנחנו מעריכים את הגידול בהכנסות המדינה בין 3-4 מיליארד ₪, כי אותן שכונות יקרות מכניסות הרבה מאוד כסף, ומבקשים להסיט את המשאבים הללו לפריפריה. אומדן ההוצאה הוא של כחצי מיליארד ₪".

ח"כ מנסור עבאס, הציג את הצעתו לדיון מהיר: "אנחנו מברכים כל החלטה שקיבלת כשר, אבל זו גם הזדמנות לראות מה קורה בחברה הערבית בנושא הזה. ממכתב של ועד ראשי הרשויות, עולה שאנחנו זקוקים ל-21 אלף יחידות דיור בשנה, מה שהצליחו לשווק עד כה, לא עובר את ה-3,000, ועד ראשי הרשויות מבקש בנושא הזה להאריך את תוכנית 922, במיוחד מה שנוגע לתחום הדיור, כדי לתת מענה ולנצל את התקציבים שנותרו בתוכנית.

"מדוח מכון המחקר והמידע של הכנסת שהוכן לבקשתי לרגל הדיון, עולה שתוכניות הממשלה מנותקות מהמציאות של המגזר הערבי. פחות מ-3% מהדירות ששווקו במחיר למשתכן נמצאות ביישובי המגזר הערבי, ואפס גם בחברה החרדית. הניתוק גם בעניין שיווק קרקעות לבנייה רוויה. בסיוע בשכר דירה, בשוק החופשי – המדינה עוזרת ל-3.4 אחוזים למשפחות שגרות בשכירות בשוק החופשי, בדיור הציבורי – יש 53 אלף דירות, 78% בישובים יהודיים, 0.3 אחוזים במגזר הערבי, היתר בישובים מעורבים. התוכנית של מחיר למשתכן, מיועדת לחברה שיש בה בנייה לגובה, שבונים תוכנית ולא מתאימים אותה לחברה הערבית שהיא כפרית, אפילו 3,000 הדירות שניסו לשווק במגזר, לא הצליחו. בנוגע לקרקעות, פעם היינו קונים דונם בכפר מע'אר ב-100 אלף דולר, היום המחיר הוא 300 אלף דולר. במקום שישווקו במחיר צודק לצעירים שרוצים לבנות, הוא משווק בהתאם להיצע והביקוש בכפר, לכן כל חלקה של 400 מטרים ל-2 דירות, עולה מאות אלפי שקלים".

ח"כ יוראי להב הרצנו: "אתם מציגים רכישת דירות כפתרון, הפתרון שאנחנו מעדיפים זו שכירות ארוכת טווח, אשמח לדעת מה עמדתך בעניין".

השר ליצמן: "אני דוגל מאוד בדירות להשכרה, אני גם עובד על זה, אני באמצע עבודה, לא יכול להציג הכול כרגע. אני מתכוון לקדם גם את זה".

ח"כ מיקי לוי: "יש כרגע מחסור בחומרי גלם, בכוונת רמ"י להעלות את המחירים ב-120 אחוז, זה יביא להתייקרות גדולה יותר של הדיור ממה שאתה חושב".

השר ליצמן: "אני יו"ר מועצת המנהל, אני לא כ"כ בטוח שאני תומך בזה".

ח"כ ינון אזולאי: "במגזר החרדי אנחנו מדברים על פריפריה, לא על ערים חדשות?"

השר ליצמן: "יש לי ולשר דרעי תוכנית על עיר חדשה, אבל זה לא יהיה בקדנציה שלי, זה יקח שנים".

ח"כ אלכס קושניר: "אני מודאג מכמה דברים, קודם כל אני לא יודע איפה יש היום דירות שעולות 700 אלף ₪. ואני לא יודע אם זה לא מגדיל את הפער בין הפריפריה למרכז מבחינת מחיר הדירה, ואתה לא נותן אפשרויות תעסוקה בפריפריה, אתה מייצר ערי רפאים ויוצר מוביליות חברתית".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אם לא יהיו תוכניות שייקחו בחשבון את מצב המגזר הערבי, הן לא יעילות. אם לא נחשוב קודם כל על תשתית לבנייה רוויה, זו תהייה בעיה. אם לא נקצה קרקעות נוספות לכפרים הערביים תהייה בעיה בפיתוח. אני גרה בעכו, איך יכול להיות שדווקא בעיר העתיקה, לא נותנים משכנתאות בכלל לרכוש שם דירות? זה סימן ברור למה מתכננים בעיר הזו, להוציא את האוכלוסייה המוחלשת ושיכנסו רק בעלי ההון. למה אין תוכנית מסודרת להקמת עיר ערבית? הגיע הזמן לתוכנית מיוחדת ולא פירורים של תוכניות אחרות".

ח"כ ניר ברקת: "אני חושב שבעת הזו קריטי להתמקד בהסבת עובדים ישראלים לתחום הבנייה, יהיו לנו חד משמעית אנשים שיהיו מוכנים להיכנס לעבודות שלא היו מוכנים לפני, הבנייה יכולה לקחת חלק ניכר. לא נכון להתמקד בעובדים זרים, כמעט בלתי אפשרי גם להביא אותם לארץ כעת. בנוסף צריך לראות גם איך מייצרים ביקושים באזורי הפריפריה, תנאי הכרחי לביקושים זה יצירת תעסוקה, תקצוב דיפרנציאלי לשלטון המקומי, לתת יותר תקציבים כדי להיות תחרותיים בחינוך ופנאי ועוד. בלי אלה, לעולם לא יזוזו אנשים לפריפריה".

ח"כ ישראל אייכלר: "הצעתי בכנסת הקודמת לפצל דירות ולמלא את השוק בדירות להשכרה, לאחר מכן צמצמו את החוק שעשו רק לעשירים במרחבים גדולים. אני חושב שהצפת עשרות אלפי דירות בשוק הדיור, יכול להוריד את מחיר השכירות בכל רחבי הארץ, עד לבניית כל אותם פרויקטים".

ח"כ אליהו חסיד: "האם התחרות שאתם נותנים זה רק על התשתיות של הקבלנים, או מי מציג את התוכניות לדייר בסוף במחיר הכי נמוך? התחרות צריכה להיות גם על המפתח".

ח"כ ינון אזולאי: "לגבי כל התוכניות צריך לשים לב מה קורה בענף המחצבות, עפ"י הדיווחים, בשנים הבאות יוותר רק 10 מחצבות פעילות בישראל"

ועדת הכספים יעקב ליצמן משרד הבינוי והשיכון מצוקת הדיור פריפריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד