י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שפת הגוף

כך תדעו אם מצאתם חן בעיני האדם שלפניכם

קשר העין הוא חשוב ביותר ומגלה לנו מה האדם שנמצא לפנינו מרגיש כלפינו, האם הוא מחפש מישהו חשוב יותר לדבר איתו? איך תדעו שהאדם שלפניכם מעוניין במה שאתם מדברים?

כך תדעו אם מצאתם חן בעיני האדם שלפניכם
מביט מבעד לחלון צילום: pixabay

קשר עין חושף התעניינות

אנשים הנמנעים מקשר עין, עשויים להיות ביישנים מאוד או להסתיר משהו. ייתכן שהם חשים אשמה נסתרת או מתביישים מסיבה כלשהי. הם עשויים להיות עצבניים, לפחד ממך או להרגיש שוב הרגשות כואבות כאשר הם מספרים לך על אירוע כואב. אך ייתכן גם שהם נמנעים מקשר עין, מכיוון שמה שסיפרו היה שקרי.

שיעור קשר העין משתנה מתרבות לתרבות. אנשים ביוון נהנים להסתכל באחרים ורוצים שאנשים אחרים יסתכלו בהם. למעשה, הם חשים שמתעלמים מהם כאשר אחרים אינם מגלים בהם התעניינות. בשבדיה, אנשים מסתכלים באחרים לעיתים רחוקות יותר ממרבית האנשים באירופה, אך כאשר הם מסתכלים, מבטם מתארך. ערבים משתמשים בהרבה קשר עין, כאשר הם מדברים או מקשיבים. ביפן, מבט ישיר נחשב ללא מנומס, וקשר עין ישיר בין שני אנשים משני המינים אינו קביל. בתרבויות מסוימות, קשר עין נחשב לחסר נימוס.

אנשים הסובלים מאוטיזם ומתסמונת אספרגר, נמנעים גם-כן מקשר עין. אנשים הסובלים מחרדה, גם עושים זאת. אנשים ביישנים מעדיפים לעיתים קרובות להביט מהצד, במקום ליצור קשר עין ישיר. הם מסתכלים תדירות למטה בעשותם זאת. הסופר והצייר הבריטי, מכנה פעולה זו בשם ״ביישנות נועזת״, מפני שלמרות שהאדם הביישן מסתכל באדם האחר, הוא אינו עושה זאת ישירות, ומפגין - במבטו הפונה לכיוון אחר - שפלות רוח.

קשר עין הינו חשוב בשיחה יומיומית. המקשיב שומר על קשר עין יותר מהדובר. שיעור קשר העין שהדובר מקיים, הוערך ב־60%-40% מהזמן, בעוד שהמקשיב מקיים קשר כזה בכ־80% מהזמן. לאחר שהדובר מסיים, הוא מביט במקשיב כדי ליידע אותו שהגיע זמנו להגיב.

קשר עין מספק גם משוב לאדם המדבר. כאשר אתה מסתכל בדובר, אתה שם לב למה שנאמר. אולם, אם עיניך מתחילות לנדוד, הדובר יחשוב שאינך מעוניין במה שהוא אומר.

קשר עין ישיר הוא סימן ליושר, כנות, אמון ותקשורת פתוחה. כאשר אתה מסתכל במישהו במשך יותר מכמה שניות, הוא יידע בתת ־ הכרתו שאתה מתעניין בו. אולם, קשר עין רב מדי יכול להפחיד אנשים מסוימים. קשר עין מועט מדי גורם לאנשים לתהות על היושר, החוזק והאמון שלך. אדם המעביר את מבטו הצידה מהר מדי, נחשב לבעל 'עיניים ערמומיות'.

כאשר מישהו מוצא חן בעיניך, תביט בו תדירות. כאשר אדם אינו מוצא חן בעיניך, תביט בו מעט ככל האפשר. לכן, אם מישהו מביט בך תדירות בשיחה - זהו סימן לכך שאתה מוצא חן בעיניו.

אדם המביט באופן קבוע מעל כתפיך, או מביט באנשים אחרים בחדר כשאתה מדבר איתו, פוגע בך, מכיוון שהוא מחפש מישהו חשוב יותר לדבר איתו.

הפתעה - כאשר אנשים מופתעים, הם פוקחים את עיניהם לרווחה ומגלים את האזור הלבן, מעל האישון, בעיניהם. גבותיהם מתרוממות ושפתותיהם נפשקות במקצת. הפה רגוע, ולפעמים נפער לרווחה.

פחד - אנשים השרויים בפחד, פוקחים את עיניהם לרווחה ומרימים את גבותיהם, הנמשכות זו אל זו. עפעפיהם התחתונים נמתחים, והשפתיים נמשכות לאחור בקו ישר. המצמוצים מתרבים, והאישונים גדלים. מכנים מצב זה לפעמים: ״צבי קופא במקומו מול אורות המכונית״.

רוגז - אנשים מוטרדים או זועמים מביטים ישירות באדם שגרם להם לכעוס. גבותיהם יורדות ויוצרות קמט. העפעפיים העליונים והתחתונים נמתחים וגורמים לעיניים להצטמצם. הלסת נמתחת והמצמוץ פוחת כדי להפוך את המבט הכועס למפחיד יותר.

חוסר אמון - אנשים המפקפקים במה שנאמר זה עתה, מצרים את עיניהם, מקמטים את מצחם ומרימים גבה. זה יכול להיות סימן לחוסר אמון או לפקפוק.

עיניים מתכווצות - התכווצות עיניים, הנגרמת על ידי כיווץ שרירים, היא סימן ללחץ ולמתח. היא קורית לפעמים, למשך זמן קצר, כשאנשים נכנסים למצב קשה, כמו כאשר הם מתבקשים לשאת נאום מאולתר. לעיתים היא עלולה להימשך חודשים. כאשר זה קורה, זה סימן שעל האדם להאט במה שהוא עושה, להתרפות ולהפחית מהלחץ עליו. לאחר שהבעיה - איזו שלא תהיה - נפתרת, ההתכווצות תיפסק.

עיניים ערמומיות - יש אנשים המגלגלים את עיניהם מצד לצד כאשר הם מתרגשים, מוטרדים, נבוכים או משקרים. במקרה האחרון, הם ידועים כבעלי ׳עיניים ערמומיות'. גלגול העיניים מצד לצד, כאשר המבט מופנה כלפי מטה, הוא סימן לפחד, אי נאמנות ואנוכיות. אנשים אלה הם פחדנים שיעשו כל מה שנחוץ כדי להציל את עצמם.

חסימת עיניים - חסימת עיניים היא תמיד שלילית. היא קורית כאשר האדם ממצמץ, עוצם או מכסה את עיניו. זה מצביע לעיתים קרובות על זלזול וחוסר אהדה, אך קורה גם כאשר האדם חש מאוים, מדוכא או מזועזע. שקרנים חוסמים לעיתים את עיניהם בספרם שקר.

לא מזמן, בא אליי מישהו לבקש עזרה בעניין התמכרות להימורים. הוא הפסיד הרבה כסף בהימורים, אך אמר לי שהשתחרר מזה והוא נע שוב קדימה. באומרו זאת, אחת מידיו כיסתה לזמן קצר את עיניו, מה שאמר לי שהוא עדיין מזועזע ולא השלים עם אובדן הכסף.

הורדת עיניים - אנשים הכפופים לאחרים, מטים את עיניהם למטה כדי להימנע מהעלבת אדם בעמדה בכירה יותר. זו תנועה מחושבת ולא תת ־ הכרתית.

הורדת העיניים שכיחה גם כאשר עוברים על פני זר ברחוב. כאשר שני אנשים נמצאים במרחק של כשני מטרים וחצי זה מזה, הם יורידו את עיניהם עד שיחלפו זה על פני זה. בפעולה זו מסמן כל אחד מהם שהוא אינו מאיים על האחר. בסביבות ידידותיות, אנשים עשויים להוריד את ראשיהם ואז להרימו, לחייך ולומר ״היי!״ כשהם חולפים זה על פני זה.

נמשיך בעז"ה בשבוע הבא אליהו עזריאל מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו''ר מכון התבוננות

שפת גוף מבט אליהו עזריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד