י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לא רק תאוריה

מחקר בריטי: הוירוס עלול לגרום ל'נזק הרסני' ללב

מדאיג: מחקר בריטי מצא כי 55 אחוזים מתוך 1,261 מטופלים שנבדקו, עברו שינויים חריגים באופן שאיבת הדם בלב שלהם. המחקר החדש מעלה שגם אלו שאינם בעלי עבר קרדיולוגי וחלו בקורונה - נפגעו בלב 

מחקר בריטי: הוירוס עלול לגרום ל'נזק הרסני' ללב
אילוסטרציה צילום: pixabay

וירוס אלים: העולם הרפואי יודע עד עכשיו מעט מאד על וירוס הקורונה, אך ממה שכן ידוע, ניתן להסיק שמדובר בוירוס אלים במיוחד. מחקרים קודמים שנערכו, מצאו כי הוא גורם לנזק למערכת הנשימה, פוגע בריאות, במוח ובכלי הדם. מחקר נוסף שנערך בימים אלו במימון קרן בריטית מעלה שגם התאוריה לפיה הוא גורם לנזק ללב – נכונה.

מחקר שנערך ב-69 מדינות, במימון קרן הלב הבריטית (BHF), מצא כי 55 אחוזים מתוך 1,261 מטופלים שנבדקו, עברו שינויים חריגים באופן שאיבת הדם בלב שלהם, כאשר אחד מכל שבעה הראה עדויות לפגיעה קשה בתפקוד הלב. מה שמדאיג במיוחד במחקר זה הוא הנתון המגלה כי במרבית המקרים (901 חולים) החולים אינם בעלי עבר קרדיולוגי ומעולם לא אובחנו כסובלים מבעיות לב. בקרב קבוצה זו, אצל 46 אחוזים סריקות לב שנערכו לא היו תקינות ו-13 אחוזים חלו במחלה קשה, כאשר חלק גדול מהבדיקות נעשו במחלקת טיפול נמרץ – אות לכך שהחולים היו במצב כללי המוגדר קשה. בעקבות זאת הגיעו החוקרים למסקנה כי "COVID-19 עלולה להשפיע באופן חמור על הלב".

ד"ר סוניה באבו-נראיאן, מנהלת רפואית עמיתה בקרן הלב הבריטית וקורדיולוגית יועצת, אמרה כי: "מחלת COVID-19 קשה עלולה לגרום לנזק ללב ולמחזור הדם. אנו זקוקים בדחיפות להבין טוב יותר מדוע זה קורה כדי שנוכל לספק טיפול הולם - לטווח הקצר והארוך כאחד". לדבריה, המחקר העולמי שנערך בשיא המגיפה מראה שרופאים חייבים לחפש סיבוכים בלב בקרב אנשים עם COVID-19 כדי שיוכלו להתאים את הטיפול שלהם במידת הצורך.

המחקר, שפורסם בכתב העת 'European Heart Journal', מצא כי המומים חולקו כמעט באופן שווה בין חדרי הלב השמאלי והימני. בנוסף, על פי הסריקות, כ-3 אחוזים מהמטופלים עברו התקף לב לאחרונה. כתוצאה ממצאי הסריקות, שינו הרופאים את הטיפול בשליש מהחולים, כולל הוספת טיפול בתרופות לאי ספיקת לב, או שליטה מדוקדקת יותר בנוזלים ובטיפול שנועד לתמוך בתפקוד הלב. הצוות הזהיר כי לא ניתן להסיק מהמחקר עד כמה שכיחים שינויים בלב בקרב אנשים שלא עברו סריקות, כך שיתכן שהפגיעה היא באחוזים גבוהים יותר.

פרופסור מארק דווק, שהוביל את המחקר, אמר כי: "COVID-19 היא מחלה מורכבת רב-מערכתית שיכולה להשפיע עמוקות על חלקים רבים בגוף, כולל הלב". לדבריו, רופאים רבים היססו להזמין בדיקת לב או אפילו להזעיק מומחה קרדיולוגי לחולים עם COVID-19 מכיוון שזה הליך נוסף הכרוך במגע הדוק עם חולים.

"העבודה שלנו מראה כי סריקות אלה חשובות - הם שיפרו את הטיפול בשליש מהמטופלים שקיבלו אותם", הסביר פרופסור דווק. "ידוע כי נזק ללב יכול להתרחש במקרים של שפעת קשה, אך הופתענו לראות כל כך הרבה חולים עם נזק ללב. כעת עלינו להבין את המנגנון המדויק של הנזק הזה, האם הוא הפיך ומה ההשלכות ארוכות הטווח של זיהום COVID-19 על הלב".

נזכיר, כי גם בארץ טענו רופאים כי הוירוס עשוי לגרום לנזק ללב, כשאחד המקרים הידועים הוא המקרה שבו אושפזו נער צעיר וכן ילדה, שניהם מהמגזר החרדי אגב, במח' טיפול נמרץ בעקבות פגיעה קרדיולוגית. בשני המקרים החלימו החולים, אך העובדה שמדובר בחולים צעירים שחוו פגיעה בלב, העידה על הקשר בין הוירוס שאינו מתמקד רק במערכת הנשימה אלא גורם לנזק גם למערכות נוספות. עם זאת, הפעם מדובר לראשונה במחקר רשמי שמאושש את הפגיעה האפשרית בלב.

 

קורונה לב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד