י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

קנאה בין אחים • מה עושים?

שלמה מידרדר בלימודים, מפריע, ומתרשל. גם בבית הוא מתחצף, ומתרחק מערכי החינוך שלנו • נקטנו בכל השיטות האפשריות, אבל זה לא עזר. מה לעשות? • אוריאל בלוי, מטפל ומגשר מוסמך, נותן עיצה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



זוג עם שישה ילדים. הבנים הגדולים הם שלמה בן 12, ומשה בן 10. משה כריזמטי מאוד, מוכשר ומקובל בחברה. שלמה ביישן יותר ופחות מצליח בלימודים.

בתקופה האחרונה, שלמה מידרדר בלימודים, מפריע, מתחצף למורים, ומתרשל בהכנת שיעורי בית. גם בבית הוא מתחצף להורים, ומתרחק מערכי החינוך של הבית. נקטנו בכל השיטות האפשריות: גם בצורה של ענישה וגם בצורה של הבטחה לפרסים, אבל-שום דבר לא עזר.

מה ניתן לעשות בכדי לשפר את המצב?

לפי נתוני השאלה, עד לתקופה האחרונה שלמה היה ילד רגיל בלימודים ובחברה. דבר זה מראה שאין לו בעיות אישיות רגשיות מיוחדות, וכן אני מתרשם שיש לשלמה אח קטן יותר, שמאוד פופולארי בחברה ובלימודים, וכנראה גם אתם מעניקים לו הערכה וחיבה, במיוחד במפגשים חברתיים, בהם אתם שומעים הערכה מאחרים על משה.

אני מאבחן כאן יסוד של קנאה מצד שלמה באחיו הצעיר ממנו, שמאוד מוערך על-ידי הוריו והחברה מסביב .

יסודות הקנאה מופיעות כבר בשחר האנושות:קין והבל. התורה הקדושה מתארת שה' שעה למנחת הבל שהביא מהטוב ביותר, ולמנחת קין, שהביא מהזיבורית, לא שעה. מובא במדרש בהקשר לקין והבל, שכל העולם היה שיך להם, וחלקו בניהם את העולם. קין לקח את כל הקרקעות, והבל את כל המיטלטלין. אמר קין להבל: פרח באוויר, כי אתה עומד על אדמתי. ענה לו הבל: פשוט בגדיך כי הבגדים הם מטלטלים. קם קין על אחיו והרגו (בראשית רבא כב,ז).

וכן בפרשת יוסף ואחיו, בסיפור חלומותיו המתנשאים לכאורה, אביו נותן גיבוי לדברים ועושה לו כתונת פסים, ומפלה אותו לטובה. נגרמה קנאה בין האחים ולכך מכרו אותו לעבד במצרים, והגיע למלכות ולאחר מכן הגיעו ישראל למצרים ועבדו בפרך מאות שנים. כפי שמופיע בגמרא, לעולם אל יפלה אדם בין בניו, כי בשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו, נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים (שבת י:).

אנו רואים מחז"ל עד כמה משמעותית וחמורה היא ההפליה ועד כמה רגש הקנאה יכול להוביל לחורבן גדול.

להעניק אהבה וחיבה

שלמה מרגיש דחוי בגלל שאחיו הצעיר מצליח יותר ממנו בכל התחומים, וכך הוא מוערך יותר ממנו. דבר זה גורם לו תסכול וקנאה, וזה גורם לו לומר לעצמו: גם אם אתאמץ יותר, אני לא אגיע להישגים שהגיע אחי הקטן. אז כדי שאקבל תשומת לב - אני אתנהג רע: לא אלמד, אזלזל בחברים, אבעט בערכים שהורי מחנכים אותי, וכך יתייחסו אלי. אמנם יחס שלילי, אבל אני אהיה במרכז העניינים ובמרכז הדאגות של הורי, ולא אחי. בנוסף אני אתנקם בהם ולא אעשה מה שהם מצפים ממני לעשות, וכך אגרום להם צער. זו תהיה הנקמה על הצער שהם גורמים לי.

לכך אתם צריכים להעניק לו אהבה וחיבה. אני מבין שזה קשה, כי על כל מרידה שלו צריכים יותר אהבה, ואז תראו שהוא ישתנה מהקצה לקצה השני .

מסופר על מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל שבא אליו אברך בבכי, ואמר שבישיבה מתלוננים על בנו שמגיע לשיעור לפני הצהריים ישר מהשינה, כשהוא מתפלל שחרית בקיצור. ענה לו: ומתי הוא אוכל ארוחת בוקר?

המסר הוא: אם תדאג לכל צרכי הבן, הוא לבד ירצה להמשיך את חינוך אבותיו.

לסיכום: חובה לתת אהבה לילדים, ודווקא הילד שפחות עושה נחת להוריו - צריך להעניק לו אהבה יותר גדולה. אסור לבצע מעשים שיכולים להתפרש אצל ילדכם כקיפוח, אפילו שיש לכם הסברים מצוינים מדוע אתם עושים זאת.

זכרו:אין ילד רע. יש ילד לא נאהב ..

קישורים:
אוריאל בלוי - מטפל ומגשר מוסמך. לחץ כאן לשליחת מייל. טל:054-5333386
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד