י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אינטל, רמי שביט, ושלי יחימוביץ גם

רמי שביט, מתכוון להיכנס לשוק המזון, שם הוא ימצא את רמי לוי מ'שיווק השקמה', ועוד רבים שליבם ער לקדושת השבת, ואינם מעלים בדעתם לפתוח חנויות בשבת • חיים גיל ב'עמדת פתיחה', על אינטל, שבת, ועוד קצת

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



לפני קצת יותר משלשה חודשים הגיע לידי מידע כי חברת 'אינטל' מתכוונת להעסיק עובדים בשבת. המידע שהגיע ממקור אמין אך בודד, נבדק על ידי. שוחחתי עם דובר אינטל שבחר להתחמק מהעובדה שהמפעל יושב בעיר הקודש וכי מדובר בשבת קודש, והכתיב לי תגובה לאקונית וקצרה: "אינטל אינה נוהגת למסור מידע על תוכניותיה העתידיות והיא פועלת ותפעל אך ורק לפי החוק".

להזכירכם, החוק, הוא חוק שעות עבודה ומנוחה. על מנת לוודא שאכן אינטל אינה מעסיקה עובדים בשבת, פניתי למשרד התמ"ת, דוברת המשרד אמרה אז: "לא ידוע למשרד על בקשה של אינטל להעסיק עובדים בשבת".

ערכתי בירור מעמיק והתברר שאינטל אינה יכולה להשבית את מפעלה בשבת, ולכן היא מעסיקה מספר מצומצם של עובדים בשבת, והדבר ידוע לגורמים הרלוונטיים גם בקרב הציבור החרדי.

המקור שהעביר לי את המידע לראשונה, התעקש שהחברה מתכוונת להעסיק מספר גבוה יותר של עובדים, אך לדבריו לא נמצאו סימוכין כלשהן. כעת מתברר שהמקור צדק והחברה אכן הרחיבה או תרחיב את פעילותה בשבת.

לא אכנס להפגנות ולתוצאותיהן, גם לא למניעי החברה ולפיתרונות הרבים שניתן להגיע אליהם בנושא. אתייחס אך ורק למעורבותה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ולדבריה הנכוחים. יחימוביץ' שואלת: "מדוע לא מפגין הציבור החילוני נגד עבודה בשבת? כיום זה מגיע כבר למעמד הביניים, עובדי ההיי-טק שיידרשו לעבוד בשבת".

במיוחד הפתיעו אותי הדברים הבאים שיצאו מפיה של חברת הכנסת, שעד כמה שידוע לי עדיין אינה שומרת תורה ומצוות: "זכור את יום השבת לקודשו הוא החוק הסוציאלי הראשון שנחקק - עוד בזמן של עבדות - גם הגר, גם העבד, וגם האשה - כולם זכאים ליום מנוחה בשבוע".

אין ספק שמדובר בשינוי תפיסה מעניין. אמנם יחימוביץ' אינה חרדה לקדושת השבת, אלא לזכויות העובדים. אבל אולי "מתוך שלא לשמה, יבוא לשמה". הלוואי.

וזה לעומת זה ברא אלוקים: השבוע נתבשרנו כי רמי שביט, מבעלי המשביר, מתכוון לפתוח רשת סופרמרקטים בהשקעה של 50 מיליון שקל. שביט אינו מסתיר את כוונתו להפוך לשחקן משמעותי על המגרש ומכוון גבוה, הישר למקום הרביעי, מעל הרשתות הפרטיות. יחד עם זאת מסתמן כי 'המשביר' תעביר את ניהול הרשת לאחת מרשתות המזון הפרטיות.

אז איך כל זה קשור לסיפורה של אינטל ויחימוביץ'?

רמי שביט לא הסתיר מהיום הראשון את נטייתו המסורתית, הדבר בלט שבעתיים עם רכישת רשת 'ניו פארם', לפני קצת יותר משנתיים. שביט סגר באחת את כל חנויות הרשת בשבת, למרות שחלקן היו פתוחות בשבת תחת הכיסוי של "בית מרקחת תורן", ושביט שמתכוון להיכנס לשוק המזון, ימצא שם את רמי לוי מ'שיווק השקמה' ואת אייל רביד מ'ויקטורי', ועוד רבים אחרים שליבם ער לקדושת השבת ואינם מעלים בדעתם לפתוח חנויות בשבת.

יתרה מזו, כמו רבים מאנשי העסקים המסורתיים, הם מכוונים את עצמם יותר ויותר לציבור החרדי. אך דא עקא שגברת יחימוביץ' הנכבדה תוקפת גם אותם ולא רק את אינטל, לא על חוק שעות עבודה ומנוחה, אלא על ניצול עובדים בשכר מינימום.

אז הנה לכם הקשר בין אינטל והמשביר, ובין הרשתות הפרטיות ושלי יחימוביץ'.

והנה עוד אחד שהלך לעשות לביתו

כן, לא רק חיים רמון הלך לעשות לביתו. גם השר לשעבר אפי איתם, צונח בכסא מנהלים מרופד והוא ימונה לדירקטור בחברת הנדל"ן 'דניה סיבוס'. וכאילו לא די בכך אף ישמש כחבר בוועדת הביקורת של החברה. כבר הערתי כאן בעבר על הנוהג הנפסד לפיו נבחרי הציבור שפרשו מוצאים את מקומם בחברות שהיו תחת פיקוחם אך לא מכבר.

איתם, למי ששכח, היה שר הבינוי והשיכון ושר התשתיות, שתחומי עיסוקה של 'דניה סיבוס' נמצאים תחת פיקוחם. זה לא רק צורם, זה מסריח. אבל הנחמה היא שאיתם יישב בדירקטוריון כדירקטור מטעם הציבור... אולי שם יצליח להביא לידי ביטוי את כישוריו עבור ציבור המשקיעים בחברה... מה דעתכם?

זה הזמן להושיט יד לעולם התורה

"ויעקב איש תם יושב אהלים". בשבוע בו קוראים על יעקב אבינו שלמד תורה 14 שנה בבית שם ועבר, אנו נחשפים לידיעה מזעזעת, לפיה עלולים כמה מאות תלמידי כולל להישלח לביתם בשל ירידה חדה בכספי התרומות למוסדות התורה.

כדאי שנזכור את ברכתו של הקב"ה ליצחק בימי הרעב: "והרביתי את זרעך... והתברכו בזרעך.. עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי, מצוותי, חוקתי ותורתי".

אם אנו רוצים את ברכת ה' שומה עלינו לשמור ולשמר את עולם התורה. זה הזמן להתגייס ולסייע בידי מוסדות התורה לעבור את התקופה הקשה הזו.

"הווה גביר לאחיך" מבטיח יצחק לבנו יושב האהל וחוזר ומברכו בצאתו לפדן – "ויתן לך את ברכת אברהם".

חיים גיל הוא פרשן כלכלי ב'ביזנס'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד