י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ברקע המחאות הסוערות

השר אוחנה: "אין מקום לשוטרים אלימים במשטרת ישראל" • צפו

בעקבות המחאות ברחבי הארץ, קיים הערב השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הצהרה, בה התייחס לאלימות המשטרתית כלפי חרדים והודה כי "יש מה לתקן במשטרת ישראל" | כמו כן הפתיע הביע אי אמון בעבודתה של המחלקה לחקירות שוטרים • צפו בדבריו המלאים

השר אוחנה: "אין מקום לשוטרים אלימים במשטרת ישראל" • צפו
השר לבט"פ אמיר אוחנה צילום: פלאש 90

ברקע המחאות שהתקיימו בימים האחרונים ברחבי הארץ, הן מצד הציבור החרדי שזעם על הסגרים והאכיפה הסלקטיבית מצד המשטרה, והן מצד גורמי שמאל שמחו נגד ראש הממשלה נתניהו, הערב (רביעי) שובר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שתיקה ארוכה ומקיים הצהרה לתקשורת, בה התייחס לשלל הנושאים העומדים על סדר היום.

"אני רוצה לפנות קודם כל לאחיי ולאחיותיי מקרב הציבור החרדי", פתח אוחנה את דבריו, "בתקופה האחרונה שוחחתי עם רבים מכם, אזרחים ואזרחיות, שרים וחברי כנסת, ראשי רשויות ונבחרי ציבור, עיתונאים ומובילי דעת קהל. שלחתם לי הודעות, הראיתם לי סרטונים. בצפייה בחלק מהם, הלב התכווץ ממש. אני פועל יחד עם צמרת המשטרה כדי לתקן את הדרוש תיקון – וישנם דברים הדרושים תיקון, זה בלתי נמנע כאשר החיכוך בין האוכלוסייה האזרחית לשוטרים עולה באופן משמעותי כל כך.

"אומר זאת באופן ברור", הוסיף אוחנה, "אין מקום לשוטרים אלימים במשטרת ישראל ואני מצפה שהמקרים המתאימים יטופלו במלוא חומרת הדין על ידי המפקדים. הסיבה שאני מדגיש את המפקדים היא, שאין לי אמון באפקטיביות של מח"ש אשר במשרד המשפטים. עוד כשר משפטים העברתי החלטת ממשלה – נגד עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה הממונה על מח"ש – להקים ועדת בדיקה ממשלתית למח"ש.

אוחנה התייחס גם לאמירות הקשות שנשמעו כלפי שוטרים במהלך המחאות, "ראיתי רבים מכם, אחיי החרדים, המגנים בכל פה נאצות כנגד השוטרים, כמו גם זריקת חפצים, הבערת פחים וקריאות נוראות כגון "נאצי" שראינו בימים האחרונים. אני מברך על הגינויים הללו. הרוב המוחלט של הציבור החרדי חושב כך והרוב המוחלט של השוטרות והשוטרים עושים עבודתם נאמנה ונאבקים בפשיעה, בטרור וכעת גם בהתפשטות נגיף הקורונה תוך הקרבה וסיכון עצמי – כלוחמי החוד של מדינת ישראל והם ראויים לכל הכבוד וההערכה. אף אחד מהם לא התגייס למשטרה כדי לאכוף חקיקת קורונה, והם נושאים במשימה הלאומית לא כי זה מה שהם אוהבים לעשות, אלא כי זה מה שחובתם לעשות כאוכפי חוק".

"המאמץ הלאומי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, יחד עם הניסיון למעט ככל הניתן במגבלות על המשק, הקשיים הכלכליים האמיתיים שהציבור חווה, הפחד וחוסר הביטחון שבו שרויים רבים - נותנים את אותותיהם". 

בהתייחס להפגנות השמאל, שהתרחשו במוצאי שבת ואמש כנגד ראש הממשלה, אמר "אירועי המחאות וההפגנות גואים. בימים כתיקונם אין בכך כל פסול, זה חלק מהותי, יסודי וטבעי מנשמת אפה של הדמוקרטיה, בין אם אנו מסכימים בין אם איננו מסכימים עם נושא ההפגנה. בימי הקורונה אני סבור שראוי להימנע מכך מחשש להפצת הנגיף, אבל מכל מקום – לא זה מה שראינו אתמול".

לדבריו, "מה שראינו אתמול זו אנרכיה. סוכני כאוס המבקשים לזרוע בהלה, ייאוש ומרד בציבור. שיא מכוער של שבועות רבים של הסתה, נאצות וגידופים, גם מצד נבחרי ציבור. כשחבר כנסת קורא לממשלה, שהוקמה ברוב של חברי הכנסת ועל כן משקפת את קולות רוב העם "לא לגיטימית ועל כן אין לציית להוראותיה" זו קריאה למרד".

"כאשר חבר כנסת אחר מדבר על השר ה"משסה את השוטרים בגיבורי מחאת בלפור", זו קריאה לדה לגיטימציה לא רק של השר, שזכה – אגב –גם הוא לאמון רוב הכנסת, אלא גם של "השוטרים המשוסים" במרכאות כמובן".

על הקריאות למרד אזרחי, אמר השר לביטחון פנים, "היו בחירות בישראל. הציבור נתן את אמונו בנבחריו, אשר החליטו, לאחר שלוש מערכות בחירות קשות, יצריות וסוערות, להביא סוף לפילוג ולהקים ממשלת אחדות, לא מעט לאור האחריות הלאומית הנובעת מהמאבק בנגיף והצורך באחדות כדי לנצח במאבק הזה".

"זה לא קרה בקלות, ולא בלי חששות. היריבות שנוצרה עקב מערכות הבחירות הקימה מחסומים של חשדנות, ניכור והרבה מאוד אי הסכמות בין הצדדים. אבל כך בחרו נציגי העם, וכך מתקיימת דמוקרטיה פרלמנטרית".

'החלופה' שאנו רואים ברחובות בימים האחרונים, והנושאת את שם הדמוקרטיה על שפתיה, לשווא, היא אנרכיה. "האלטרנטיבה" הזאת היא אי-שלטון, התנהלות שתוכרע לא בקלפיות, אלא ברחובות. לא בשכנוע, אלא באלימות. זו אינה חלופה. יש מה לתקן במשטרת ישראל, שלעיתים מגלה סובלנות היכן שיש להפעיל כח, ולעיתים מפעילה כח היכן שיש להתאזר בסבלנות ובסובלנות.

"ואת התיקון הזה בכוונתי להוביל", אמר "יחד עם המפקדים והמפקדות, השוטרות והשוטרים, ואתם כולכם תראו זאת. רק התחלנו. דרך ארוכה לפנינו ומבחן התוצאה הוא שיכריע. שינויים בסדרי גודל כאלה לא קורים בתוך חודשיים. מי שיסייע לי במשימה החשובה הזאת הוא המפכ"ל הקבוע הבא של משטרת ישראל, ועל בחירתי אודיע בתוך שלושים ימים מהיום".

אוחנה הצהיר כי יפעל יחד עם צמרת המשטרה כדי להפיק את הלקחים מאירועי השבועות האחרונים, ולהטמיע אותם בעבודתה היומיומית של המשטרה – "לטובתם ולרווחתם של כל אזרחי ישראל, בלי אבחנה בין אדם לרעהו ללא הבדלי נטייה פוליטית".

אוחנה סיים את נאומו ואמר: "בימים האלה, בהם חלקנו מכונים "אויבי העם" ולא בצדק, אנחנו לכל היותר יריבים פוליטיים – אני מבקש לאחל לכל עם ישראל ולכל אזרחי ישראל בריאות טובה ואחדות בשעה זו, כדי שננצח יחד את המאבק המשותף בהתפשטות הנגיף".

אלימות משטרתית הפגנות אלימות אלימות שוטרים אמיר אוחנה המחלקה לחקירת שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד