כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

על כסאו לא יישב ש"ס

כשגפני חושש מחבריו באופקים, הציבור מרווח • ח"כ ניסים זאב יוצא מוועדת חוץ וביטחון ומוצא עצמו מחוזר על-ידי התקשורת • ומתי ח"כ חיים אמסלם מיישר קו עם ש"ס • שריה רוט עשה 'יום בכנסת'

על כסאו לא יישב ש"ס



"הם רצו להפוך את המים למצרך ככל המצרכים. קונים מים בכסף, כמו שקונים קוקה קולה בכסף", נישא קולו של יו"ר ועדת הכספים, משה גפני.

"הוא בבעיה קשה", לוחש לי עיתונאי חילוני, שישב ביציע. "קהל הבוחרים שלו גומר אותו. כולם כועסים עליו על שתמך בהיטל הבצורת. זה הורג את החרדים, הם לא יעמדו בתשלום הגבוה על המים".

מי שעקב אחרי גפני במהלך הוועדה האחרונה, הבין עד כמה צודקים דברי העיתונאי. כשניסה ח"כ אמנון כהן לדבר על בעיית הולכי על ארבע, לא יכול היה עוד עמיתו למפלגה המתחרה להתאפק ושפך את אשר על ליבו. "אני לא מגיע ממגדלי אקירוב, אני גדלתי באופקים, שם בקושי היה לאנשים לחם לתת לילדים. אני רואה את עצמי בעיני רוחי נוסע לשבת לאופקים ושומע שם את הצעקות של החברים שלי. 'על בעלי חיים דנת וריחמת, ועלינו ועל הילדים שלנו לא'?! חשוב מאוד לדאוג למחירי המים לבעלי חיים, אבל עוד לא סיימנו לדאוג לבני האדם".

"אנחנו בצרות גדולות עם הציבור", הודה בפני חברים ועיתונאים. "הציבור לא סולח לנו על נושא המים, והציבור צודק".

ואז הוסיף את האזכור המנצח, זה המזכיר לכולם את ה'דע לאין אתה הולך' הפוליטי. "אני לא יודע מתי תתקיימנה הבחירות הבאות, אני לא יודע אם ארוץ לקדנציה הבאה אם לא, אבל המפלגה שלי בטוח תרוץ. אתם, ברשות המים, לא עומדים לבחירות, אבל המפלגה שלי, ואולי גם אני - כן. תבינו", אמר.

כמעט התחנן.

יודע יותר. אמנון כהןצילום: יודע יותר. אמנון כהן
יודע יותר. אמנון כהן


להיאנח קצת פחות

מי שעשו שעות נוספות של שיעורי בית על חוקי המים החדשים הם חברי הכנסת אמנון כהן מש"ס ואורי מקלב מיהדות התורה. בוועדה, שהתכנסה מחוץ לגבולות ועדת הכספים, השקיעו מזמנם וממרצם כדי לעמוד על כל תג ותג מסעיפי החוק, שרשות המים מנסה, כמעט בכוח, לדחוף תולעים כאלו ואחרות, ובלבד שתצליח למלא את כיסה המדולדל, לטענתה.

הם ערמו על שולחנותיהם מאות פניות של אזרחים, בוחריהם ושאינם שכאלו, ישבו על המדוכה, בדקו והגיעו למסקנות. לשבחו של ראש הוועדה ייאמר שהעניק להם מנדט מלא לפעולה עצמאית, תוך שהוא מסיר בפניהם את הכובע בפומבי ומודה: "אני לא מכיר היטב את הנתונים, נשמע מה יש בפי חברי לומר".

ובנימה של בדיחותא, בשלב מסוים, אף זרק: "הייתה החלטה שהוא (אמנון כהן ש.ר.) מחליף אותי".

"לא", השיב לו כהן, אף הוא כשחיוך על שפתיו, "על כסאו לא יישב ש"ס".

אחרי דקה של מחשבה מחויכת הוסיף: "ובכלל, עד שהצליח להזיז מפה את ליצמן".

גלגולי צחוק נשמעו בקהל, והוכיחו בפעם-המי-יודע-כמה כי מאז התיישב גפני בראש ועדת הכספים, לא יכול להיות בה דיון משעמם. אמרת ועדת הכספים? אמרת צחוקים, רוח טובה, ואמירות בנוסח ישיבתי שגם הח"כים החילוניים נהנים מהן.

ובנוסח השבועות האחרונים, גם הרבה הישגים, לכולנו.

האופנוענים אולי לא ממש מרוצים, אבל מנהלי הישיבות מרוצים, וגם אנחנו - כאשר נקבל את החשבון החודשי של המים - נוכל להיאנח קצת פחות ממה שחשבנו. 16 קוב מינימום למשפחה זה לא 12 כפי שתוכנן, ולנכים שבינינו, שלא נדע, תעניק המדינה פי שנים או פי שלושה (תלוי בדרגת הנכות) מים.

אז שאפו לגפני, כהן ומקלב.

חצילום: ח
ח


לשמוע בשורות טובות

מה שיפה בה, בוועדת חוץ וביטחון, הוא המסתורין העוטף אותה. כל ח"כ הנכנס אל מבעד לדלתותיה מרגיש עצמו גבוה 50 אמה מכפי קומתו. כך בהיכנסו, כך עוד יותר בצאתו, כאשר עטה עליו עדת עיתונאים מורעבת, משחרת לבדל של מידע מפי הוד רוממות מי שזכה להקשיב לדיוניה הסודיים של מדינת ישראל.

את אחד מהמאושרים הללו, את ניסים זאב, פגשתי בצאתו מהחדר, מוצא עצמו אל מול שיירה של מיקרופונים ומקהלה רבת קולות של כתבים ותאבי מידע.

שחרר משהו, קצה קצהו של סוד, אמרו עיניהם.

"הוא משתחרר", לחש עיתונאי ערבי מהטלוויזיה הישראלית בערבית, ונשמע כמי שיודע מעט יותר ממה שמפורסם בכלי התקשורת.

מה מצבו? - אני מנסה לסחוט מידע מהערבי העומד לצידי.

"ממקורות שלי, הוא בסדר, אבל יצטרך לעבור טיפול פסיכולוגי כשיגיע לארץ. זה לא פשוט להיות למעלה מ-3 שנים בשבי. הפחד, האיומים, חוסר הידע, זה עושה את שלו".

• אני מקווה שההורים שלו מודעים לתקופה הקשה שתעבור עליהם ועליו, גם אחרי השחרור המיוחל.

"אף אחד לא מכין אותם לזה, וזה חבל מאוד" – הוא אומר, במבטא ערבי. "אבל העסקה סגורה, אני אומר לך".

ואז יוצא ח"כ יסים זאב החוצה. "אני מברך על ההתקדמות במשא ומתן בקשר לשחרורו של החיל החטוף", הוא אומר. "ש"ס ידועה בעמדתה הברורה לפיה צריך לעשות הכול כדי לקדם את העסקה. אני מקווה שעד לסוף השבוע נוכל לשמוע בשורות טובות".

• מהו המחיר אותו תשלם מדינת ישראל?

"נכון לעכשיו, איש אינו יודע. הנושא יעלה בישיבת הממשלה הקרובה ומי שצריך לקבל את ההחלטות יקבל אותן".

• יש מצב שאלי ישי יהיה לשון מאזניים בשביעייה. מה יצביע?

"אני מעריך שהוא ישקול היטב את השיקולים הרציניים, תוך לקיחה בחשבון של כל ההיבטים הבעייתיים של טיפוח הטרור, שבו איש אינו מעוניין. מצד אחד, חייל שבוי מתחנן על נפשו, וזה סיפור אנושי ונוגע ללב. מצד שני, אולי התוצאות תהיינה הרות אסון".

• על מה דיברו שם, בפנים?

"להגיד לך את האמת? היה משעמם, אני דוגרי איתך".

• מהי דעת הגר"ע יוסף בנושא?

"מרן כבר הביע את עמדתו, לפיה יש לעשות הכול למען השחרור. משפחת שליט היו אצלו, הוא שמע את כל הצדדים, ונתן את ההוראה. אני מאמין שכך יהיה גם בסופו של דבר. אבל ברור שלנגד עיני מרן לא העמידו את הרשימה ולא אפשרו לו לעבור אחד-אחד על השמות".

יפה לשמוע איך העיתונאים הערבים מתפלפלים עמו בדבר דעתו האמיתית של 'מרן', כפי שהם הוגים את המילה במבטאם המזרחי הכבד.

יפה גם לשמוע, בתקופה האחרונה, את התיבול הרב בפסוקים ובמדרשי חז"ל בפי הנציגים שלנו. "אני מתנצל, הייתי בתפילת המנחה", אמר ניסים זאב בעת דיון בכנסת בנושא ביטחונם של נהגי המוניות.

"לא צריך להתנצל על תפילת מנחה", השיב לו בכל הכבוד הראוי כרמל שאמה, שניהל את הישיבה.

לא מתאם. חצילום: לא מתאם. ח
לא מתאם. ח


לקפץ על הגבעות

"לא חרבה ירושלים אלא משום שביזו בה תלמיד חכם", הצליף ח"כ הרב חיים אמסלם מש"ס בשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בסגנון ישיבתי, תוך שהוא מוחה על הפגיעה בגאב"ד 'העדה החרדית' בהפגנת השבת האחרונה ב'אינטל'.

"לא ידענו שהוא נמצא שם, לא ראינו, לא שמנו לב", התפתל אהרונוביץ' עם תשובתו.

"אני רוצה לומר רק שתי מילים: 'אני מוחה!'", נישא קולו של אמסלם. "כל המבזה תלמיד חכם, אין לו רפואה למכתו", ניסה להכניס קצת תורה בלב מאזיניו משמאל לימין.

אחר-כך, כשיצא מן המליאה, בקשתי לשמוע מפיו למה ראה לנכון דווקא הוא, מכל חברי הכנסת החרדיים, להגן על כבודו של הגאב"ד. "אני לא מזדהה עם כל מה שקורה בעדה החרדית, אבל מתוקף תפקידי כרב בישראל חובתי הייתה למחות על ביזוי כבודו של תלמיד חכם".

• שר המשטרה היתמם. השיב לך שהשוטרים לא זיהו אותו, לא השתמשו בכלל בכוח, לא ידעו.

"ולא התווכחתי איתו. אני את חובתי מלאתי, את חובת המחאה, ואני חושב שכל יהודי שכבוד התורה יקר בעיניו חייב לנהוג כך".

• השבוע יצאת בהצעה לפיה לפני שחרור המחבלים מהכלא, כחלק מעסקת שליט, ייאלצו לחתום על התחייבות, הכוללת ערבות כספית, כדי לוודא שלא יחזרו לעסוק בפעילות טרור. ההצעה הזו מתואמת עם סיעתך?

"לא תיאמתי אותה עם איש, אבל אני סבור שזהו הדבר הנכון שיש לעשותו. אי-אפשר לשחרר מאות, ואולי יותר, מחבלים, כשהם צוחקים עלינו מאחורי גבינו וחותמים לנו על מסמך מצחיק שאין מאחוריו כל משמעות. זה הרי דבר נורא. חייבים לעשות הכול כדי למזער סיכונים. הצעתי את ההצעה, העברתי לחברי הכנסת לחתום על זה, מי שרצה חתם. לא עשיתי נפשות להצעה, לא הלכתי על קמפיין מיוחד, רק עשיתי את מה שחשבתי שאני צריך לעשות".

• אלי ישי מן הסתם יתמוך בהצעה לשחרור מחבלים. מהי דעת רבך, הרב מזוז, בנושא?

"את האמת? לא שאלתי את דעתו. יש סוגיות שבהן אני מעדיף שלא לשאול, כדי לא להיות בבחינת שואל ונאלץ לפעול בניגוד לתשובה שקיבל. יש ביני לבין הרב הבנה שבדברים מסוימים יש לי אילוצים מפלגתיים ופוליטיים, ולא בכל נושא אני סבור שצריך לקפץ על הגבעות. מטרתנו בתנועת ש"ס היא להרים את קרן התורה ואת קרנו של הציבור הספרדי, ואני לא רואה בפעילות שלי משהו שלא תואם את הרצון ואת המטרות של התנועה שלנו.מכל מקום, אני מרגיש את עצמי כתלמידו של מרן הרב עובדיה יוסף, יש בינינו קשר הלכתי של 30 שנה, ודעתו עומדת תמיד לנגד עיניי. ובהתאם לדעתו, נעשה כאיש אחד בלב אחד, ובפרט בנושא כל כך רגיש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד