י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זהירות: הנגיף ממשיך לטייל בישיבות!

חרדה בעולם הישיבות, לנוכח קצב התפשטות החזרת: השבוע הגיע הנגיף לישיבות טשעבין ומיר, ולישיבות חב"ד בקריית גת ובצפת, לאחר שבשבוע שעבר נסגרה ישיבת גור • התלמידים שננגעו שוהים בהסגר

זהירות: הנגיף ממשיך לטייל בישיבות!
הייד פארק



כתבות קודמות בנושא:
החזרת הגיעה לישיבות? • פרסום ראשון
החזרת חוזרת: ישיבת גור בי-ם נסגרה זמנית

מחלת החזרת, שחדרה לפני מספר שבועות לעולם הישיבות, ממשיכה להתפשט בקצב מדאיג:

בשבוע שעבר החלו שלושה תלמידים בישיבת 'כוכב מיעקב - טשעבין', לחוש ברע. התלמידים, תושבי ארה"ב, נלקחו לבדיקה, ואובחנו כחולים במחלת החזרת.

מכיוון שהתלמידים מתגוררים בארה"ב ואין להם בית בארץ ללכת אליו, החליטה הנהלת הישיבה, על על פי המלצת הרופאים, לסגור את התלמידים בבידוד. הם שוהים באגף נפרד, לומדים בנפרד ואוכלים בחדר מיוחד, עד שתסמיני המחלה ייעלמו מהם. מאז כבר חלו תלמידים נוספים בישיבה, ומספרם מגיעה לשמונה.

בקריית-גת המצב חמור אף יותר: עשרה בחורים מישיבת 'תומכי-תמימים - חב"ד' בקריית-גת חלו אף הם בחזרת.

כמו בישיבת טשעבין, גם כאן התברר שמקורה של המחלה שהתפשטה בישיבה בקריית גת היא בארה"ב. התברר שמפיץ המחלה, הוא ככל הנראה בחור שחזר לישיבה לאחר שהות בניו-יורק בתקופת החגים, וחזר שבוע לאחר שאר חבריו.

הבחורים שנדבקו בקרית-גת הושמו תחילה בבידוד, ולאחר-מכן נשלחו לבתיהם.

ולא רק ישיבת חב"ד בקריית גת נמצאת ברשימת הישיבות שתלמידיהן נדבקו בחזרת: גם בישיבת חסידי חב"ד בצפת הוזהרו הבחורים, במודעות שפורסמו בישיבה, כי מה שחלה - שילך לביתו, כדי שלא ידביק בחורים נוספים.

גם בישיבת מיר אובחנו מספר בחורים כחולים בחזרת. הנהלת הישיבה דאגה עבורם למקום שהייה מבודד עד שיתרפאו, בכדי למנוע הידבקות המונית.

הנגיף התגלה והישיבה נסגרה

כאשר 'בחדרי חרדים' חשף לראשונה על הגעתה של המחלה לישיבות בארץ - איש לא שיער כי הנגיף יילך ויתפשט בישיבות נוספות. תמונת המצב בימים אלו, מדאיגה בהחלט.

תחילה ביקר הנגיף בישיבת 'קוידנוב' בבני ברק. התסמינים שהחלו להופיע בקרב תלמידים, אובחנו כחזרת, ובשל חשש מהדבקה הדדית בין הבחורים, נשלחו רבים מהם לבתיהם.

קודם לכן התפרצה מחלת החזרת בעוצמה בקהילות החרדיות בארה"ב, כשמאות נדבקים התגלו בקהילות ברוקלין ולייקווד. לדברי כתבים, מי שאחראי בארה"ב להתפרצות המחלה המידבקת הינו בחור צעיר שנדבק בנגיף במהלך שהות באנגליה.

לפני כשבועיים, הגיעה החזרת לישיבת גור בשכונת רמות בירושלים, והביאה לסגירתה של הישיבה.

הכול החל כאשר מספר בחורים בישיבת גור ברמות החלו לחוש שלא בטוב. הם הלכו להיבדק, והחזררת העונתית אובחנה בהם.

הנהלת הישיבה הבינה כי אם מספר בחורים נדבקו במקביל, הרי שקיים חשש להידבקות המונית. בתיאום עם משרד הבריאות, שר' יענק'ל ליצמן, נציג גור, עומד בראשו - הוחלט לסגור את הישיבה למשך ימי סוף השבוע האחרון.

בימים בהם היתה הישיבה סגורה, נערך חיטוי יסודי בבניין הישיבה, על פי הנוהל שמשרד הבריאות מחייב. כל אותה העת שהו תלמידי הישיבה בבתיהם.

חרדה ודריכות בעולם הישיבות

מחלת החזרת (Mumps) היא מחלה זיהומית הנגרמת ע"י נגיף, והיא פוגעת בבלוטות הרוק ובבלוטות מתחת לאוזניים.

החזרת היא מחלה מדבקת, ומרבית הנדבקים בה הם ילדים, אך בהתפרצות האחרונה שלה בניו-יורק - בשבועות האחרונים היא פגעה גם במבוגרים, בהם היא יכולה לפגוע חלילה גם במערכת צבים, בלבלב ובמקומות נוספים.

התסמינים העיקריים של החזרת הם הנפיחות בבלוטות, כאבי גרון, חום גבוה וכאבי ראש, ובמקרים קיצוניים היא אף עלולה לגרום להתפתחות של דלקת קרום-המוח.

החזרת הינה מחלה מדבקת המועברת דרך הרוק, שבה נגרם זיהום נגיפי לבלוטות הרוק, כאשר בשלבים הראשונים המחלה מתבטאת בכאבי ראש או אוזניים, ובעליה בחום הגוף, כשבהמשך עשויה להתפתח נפיחות בבלוטות הרוק הממוקמות באזור האוזניים. בתקופת המחלה מתקשים החולים בבליעה ובלעיסת מאכלים, כשמאכלים חמוצים מחריפים את תחושת הכאב.

בשל העובדה שמרבית הבחורים הישראליים מחוסנים פעמיים בילדותם נגד נגיף החזרת, מעריכים רופאים כי המחלה אינה מחלת החזרת הנגרמת באמצעות נגיף, כי אם הגרסה הויראלית והקלה יותר של המחלה.

תסמיני המחלה מופיעים כשבועיים לאחר ההידבקות, והיא מדבקת עד כשבוע לאחר העלמות הסימפטומים.

מחלת החזרת התפרצה בשבועות האחרונים בעוצמה בקהילות החרדיות בארה"ב, כשמאות נדבקים התגלו בקהילות ברוקלין ולייקווד. לדברי כתבים, מי שאחראי בארה"ב להתפרצות המחלה המידבקת הינו בחור צעיר שנדבק בנגיף במהלך שהות באנגליה.

בעולם הישיבות עוקבים בחרדה אחר צעדיה של המחלה, ההולכת ומתפשטת. התקווה היא כי התופעה תיעצר במוקדם. אי לכך, מוזהרים תלמידי הישיבות בימים אלה לנקוט משנה זהירות, לוודא כי קיבלו את החיסונים המתאימים ולגלות עירנות לכל תחושה לא טובה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד