י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סודי ביותר

צפו • המפעל המוסתר ביותר בעולם

כאשר הגיע יצחק כרמלי אל מאחורי גבעות מיוערות באי המלגזי מדגסקר שבאוקיינוס ההודי, הצליח לגלות היכן נמצא המפעל הסודי ביותר של הגרפיט, מה מפעיל הגרפיט? ולמה משמש? צפו

צפו • המפעל המוסתר ביותר בעולם
יצחק כרמלי במפעל צילום: יצחק כרמלי

מתוך פרשת מטות: "את הברזל את הבדיל ואת העפרת"

יצחק כרמלי ל'בחדרי חרדים' - הוא נחשב למקום סודי, אפי' סודי ביותר. נכון ששנים שהמקום אינו פעיל, ובכ"ז מטעמים מובנים הוא מוסתר. מוסתר אי שם מאחורי גבעות מיוערות באי המלגזי מדגסקר שבאוקיינוס ההודי. גם לשם הגענו. 48 שעות עמדו לרשותינו. ג'ו הנהג, סבלן ורגוע בדרך כלל, איבד את סבלנותו "תאמר לי"  חזר והעיר בחוסר סבלנות, 40 שנה שאני נהג מונית, הסעתי מאות ואלפי תיירים, מעולם לא ביקשו ממני לראות את מכרות הגרפיט ובודאי לא את המפעל, שתקתי...

כרמלי במפעל הסודי ביותר. צילום: יצחק כרמלי

גרפיט, מי שלא יודע, הוא עוד מרכיב חשוב בהפעלת כורים גרעיניים. בשעת מצוקה, כמו שאירע בטשרנוביל וביפן, הגרפיט ישמש כחומר סיוע וכיבוי. הוא אמור למנוע אסון.

ג'ו המשיך בנסיעתו, זו השעה השמינית שהוא נוהג. מרגע לרגע הוא הפך ליותר ויותר עצבני. באמצעות הטלפון ניסה מיודענו להפעיל קשרים. קצת כסף, האמת, לא בדיוק קצת.  מעט לחץ, אינטואיציה, קצת אומץ, ובעיקר הרבה חוצפה ישראלית.

ממשיך כרמלי ומספר: מצאנו את עצמנו מתפלחים מתחת לשער חלוד עליו נכתב באותיות בולטות : STOP ⛔. מבחוץ הוא נראה מבנה תמים למדי. שילוב של פחונים ואזבסט. בפנים מצאנו ארגז עץ מלא בגרפיט טחון ומוכן לפעולה. "המפעל סגור" שאלתי את המאכר שליווה אותנו, מדוע הוא מוסתר? שאלה מצויינת השיב המאכר, זה בגלל האמריקנים.

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

גרפיטי מפעל סודי יצחק כרמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד