י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המערות בבית גוברין

משחקי אור וצל ורישומים עתיקים חקוקים בסלע המחזירים אותנו לימי קדם

המערות בבית גוברין



רמת קושי: המסלול מתאים למשפחות ולקבוצות. מומלץ לטייל עם מדריך.
נגישות לבעלי מוגבלויות: הטיול מתאים ליושבים בכיסאות גלגלים, למוגבלי הליכה ולבעלי מוגבלות בשמיעה וכן למשפחות עם עגלות ילדים.
משך הטיול: שלוש-ארבע שעות.
ציוד נדרש: כובע ומים.
העונה המתאימה לטיול: כל השנה, בעיקר באביב ובסתיו.


טיולנו מתחיל באזור המרכז. נצא בכביש לכיוון ירושלים עד צומת שער הגיא, שבו נפנה לכיוון בית שמש. האזור משתרע מעמק איילון דרך בית שמש, לכיוון עמק האלה ובית גוברין, ומשופע בסיפורי המקרא.

נעבור בעמק איילון, שבו נאמר המשפט המפורסם "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" בעת מלחמתו של יהושע בחמשת מלכי האמורי. באזור בית שמש נחלוף על פני היישובים צרעה ואשתאול – מקום לידתו ופעולתו של שמשון הגיבור.

בהמשך הדרך, לאחר שנחלוף על פני העיר בית שמש, נגיע לצומת עמק האלה. כאן התרחש הקרב של דוד וגולית. נצפה לעבר פתחת עמק האלה ונוכל לדמיין בקלות את צבאות ישראל והפלשתים חונים אלה מול אלה ואת דוד הנער הקם להילחם בגולית הענק הפלישתי.
על הגבעות שממערב לנו מתנשא תל עזקה, ובו מערכת של מערות מסתור שבהן הסתתרו אנשי בר כוכבא בתקופת המרד ברומאים.

המשך הדרך מוביל אותנו לבית גוברין, גן לאומי הכולל את הערים מרשה ובית גוברין. בטיולנו נתמקד בבית גוברין ובעיקר במערת הפעמון.,

תל מרשה,

באזור תל מרשה, הנמצא אף הוא בתחומי הגן הלאומי, ומשופע במערות מסתור שונות, הוכשרו מקומות חניה לנכים. הגישה למוגבלי הליכה או ליושבים בכיסאות גלגלים קשה מאוד ואינה מומלצת, אך בהחלט מומלץ לטייל במערות עם לקויי ראייה. אפשר לגעת בקירות מערת הקולומבריום, ששימשה לגידול יונים, ובמערת בית הבד ותחנת הקמח, שבהן אפשר ללמוד על הדרך שבה הופקו שמן וקמח בתקופה הקדומה.
,

מערת הפעמון,

בכניסה לגן הלאומי בית גוברין נבקש להגיע למערת הפעמון. השומרים בכניסה יכוונו אותנו לדרך הפונה שמאלה, אשר בה ניסע עד השילוט המפנה למערת הפעמון. על השלט עצמו סימון קטן המודיע על נגישות לנכים במקום.

,

החניה,

במקום יש מגרש חניה לכלי רכב פרטיים ולאוטובוסים. במגרש החניה מוגדרים מקומות חניה לנכים ומהם מוביל שביל סלול עם רמפה קטנה בשיפוע של 10% לרחבת הכניסה שלפני המערה. גם לצד המדרגות המובילות לאתר הותקנה רמפה בשיפוע של 15%-10%. לצד הרמפה מעקה המתאים גם למוגבלי הליכה. במרכז הרמפה סיבוב על פי התקן.

,

השביל למערה,

בהמשך שביל בטון שעליו נוכל לנוע בקלות אל מערת הפעמון וממנה. בהמשך השביל מוצב שלט המציין כי האזור הונגש לנכים על ידי רשות הטבע והגנים, הביטוח הלאומי והקרן לשיקום מחצבות. השביל עובר דרך שרידי מערת פעמון שהתמוטטה, היוצרת מסגרת יפהפייה לנוף הנפרס. בדרך נתוודע לקאק – מן עורב, הקטן מבין מיני העורבים, שקולות הקריאה שלו חודרים לכל אוזן. רשות הטבע והגנים אף הקדישה לקאקים שלט מיוחד.

,

המערות,

כדאי לשים לב למרקמי הקרקע של סלע הקירטון הרך. סלע הקירטון הוא סודן של המערות, הוא שימש חומר בנייה לערים באזור ובמישור החוף. חציבתו של הקירטו קלה, והיא נעשית בשיטת "חפירת פעמון": חציבה מפתח צר שדרכו הוצאו חומרי החציבה והרחבת החציבה ככל שיורדים פנימה. לצורת חציבה זו כמה מטרות: להבטיח שהמערות לא יתמוטטו, למנוע את התייבשות הגיר ולכוון את החופרים במתאר ברור.

המערות נחצבו בתקופה הביזנטית והערבית הקדומה, במאות השביעית עד העשירית לספירה. ההיסטוריון הערבי אלמוקדסי מזכיר את המערות בכתביו. במערכת המערות שאליהן נגיע מיד אפשר לראות את שלבי החפירה ואת הסימנים שהשאירו החופרים, נוצרים דוברי ערבית.

בכניסה למערכת המערות הראשית, הנגישה גם ליושבים בכיסאות גלגלים, נתבקש לחבוש קסדת מגן. הקסדות הצהובות נמצאות במיכל שליד הכניסה. יותר משהן מגנות מפני אבנים מידרדרות הן מסוככות מפני לשלשת היונים והציפורים האחרות המתעופפות במערות. נמשיך ונתקדם על השביל ונחזה במשחקי האור והצל על מגוון צבעי הקרקע. המחזה מרהיב, שכבות הקרקע נפרסות לפנינו כספר פתוח.

כדאי לבדוק את האקוסטיקה במערות. רשות הטבע והגנים מקיימת מופעים מוזיקליים במערות, והאקוסטיקה המדהימה הופכת כל קונצרט כזה לחוויה מוזיקלית מיוחדת במינה.
מומלץ לעשות את כל הסיבוב על השביל העובר במערות. נגלה צבעים שונים ואף רישומים חקוקים בסלע שהשאירו לנו חופרי המערות.
,

אזור פיקניקים,

נצא מן המערות חזרה אל מגרש החניה. ליד מגרש החניה יש אזור פיקניקים מוצלח. במתחם שליד המערה הצידונית יש חניות לנכים וכן שולחנות פיקניק המותאמים ליושבים בכיסאות גלגלים. בכניסה לרחבת הכניסה למערות, על יד המזנון, יש מבנה שירותים. תא אחד מסומן כתא המותאם לנכים. בתא זה יש מרחב מספיק ליושבים בכיסאות גלגלים אך אין מאחזי יד או תמיכה אחרת. הכיור גבוה ואינו תקני. יש במקום גם טוש יד.

,

המערה הצידונית,

כשנצא משטח הפיקניקים לכיוון הכביש נראה שילוט המכוון למערה הצידונית. ליד המערה הצידונית יש רחבת חניה וחנות מזכרות. למתחם יש גישה ליושבים בכיסאות גלגלים, אך לא למערה עצמה.

,

בית גוברין,

כאשר נצא משטח הגן הלאומי נראה מולנו את תחנת הדלק והמזנון של קיבוץ בית גוברין. המזנון הוא בהגשה עצמית. יש אפשרות גישה למסעדה ואף שולחנות המתאימים ליושבים בכיסאות גלגלים. במקום תא שירותים לנכים. ליד המזנון נראה שטח חפירות ארכיאולוגיות. כאן מתגלים שרידיה הקדומים של העיר בית גוברין. במקום גם אמפיתיאטרון. הגישה לנכים במקום עדיין לא הוסדרה באופן מלא.
,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד