י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הקאות יתר אלימות

החולשה בהריון: פינוק או מחלה?

"היפראמזיס" מחלת הריון הגורמת לאישה לחולשה רבה ותופעות הלוואי רבות מהריון רגיל, את המחלה הזו לא כולם מכירים ולכן פעמים רבות נראה כי האישה מתפנקת ומראה עייפות מעל הנורמה, מה נגרם ממחלה זו? 

החולשה בהריון: פינוק או מחלה?
תינוק בעגלה צילום: pixabay

היפראמזיס. מה זה??

גיליתי שאני בהריון עם הקטן שלי, ממש ממששש מוקדם. כ"כ מוקדם שחשבתי שאני מדמיינת, אבל העייפות התהומית והחולשה לא השאירו מקום לספק. יחד עם הגילוי והשמחה הגדולה באו שטף רגשות מעורבים. מעורבים מאד.

חוץ מהשמחה היו שם גם חששות ואפילו קצת פחד. אבל היתה גם נחישות. ידעתי שאני עומדת בפני תקופה לא פשוטה בכלל... כבר הכרתי את זה מההריונות הקודמים. אבל לתומי חשבתי שכמו בפעמים הקודמות סביב שבוע 20 זה יחלוף. לא נורא! אמרתי לעצמי, תחזיקי מעמד עד שבוע 20 ואח"כ תהני מההריון. או-הא כמה שטעיתי. טעיתי בגדול!!

נעים מאד. אני תהילה ואני היפראמזיסית. מה זה אתם שואלים?! היפראמזיס גראבידרום היא מחלת הריון. מחלה לכל דבר. עד לפני כמה שנים היא היתה מחלה שקופה - לא היתה אליה מודעות בכלל. כולם נטו לחשוב (גם אנשי הרפואה) שמדובר בנשים מפונקות ויללניות או כאלה שנמצאות בדיכאון שבגינו הן חוות את כל השלל הזה.

שהכל אצלן בראש ושצריך "לנער אותן". אבל בשנים האחרונות (אחרי שקייט מידלטון דוכסית קיימבריג' חלתה בזה) הבינו שמדובר במחלה לכל דבר, שבה נשים הרות מגיעות למצבים רפואיים - לעיתים מורכבים, שצריכות אישפוזים או "רק" עירויים שבועיים או אפילו יומיים כדי לשרוד. הבינו שהדיכאון או הדיכדוך הם לא הגורם אלא חלק מתופעות הלוואי של המצב המורכב הזה.

אז מה זה בעצם היפראמזיס?

התרגום של השם מלטינית הוא הקאות יתר. לאמיתו של דבר נשים עם היפראמזיס חוות לא רק הקאות יתר אלימות (להקיא מתוך שינה קורה ללא מעט מאיתנו). הן חוות בחילות קשות ואגרסיביות סביב השעון, חוש ריח מוגבר בטירוף (ידעתן שלמים יש ריח? ריח מבחיל. או שאפשר להריח בישולים מ3 בניינים מסביב..)

חוש הטעם מוגבר גם הוא. הן סובלות מרוק סמיך מאד וקיצפי בכמויות מוגברות עד כדי חנק, פיצוץ נימי דם באיזור הפנים והצוואר ממאמץ ההקאות, חולשה פיסית קשה - לעיתים ברמה שמכריחה לשכב, דופק מואץ, נשימה שיטחית וחלשה, סחרחורות איומות שאינן תלויות בעמידה שכיבה או ישיבה. חוסר יכולת לסבול מגע מכל סוג (אפילו שיחזיקו לי בזרת היה גורם להקאה לא היה מה לדבר על לחבק את הילדים), וחוסר יכולת לאכול או לשתות כמעט כלום - כי הכל גורם להקאות נוראיות, אפילו שתיית מים (מי בכלל מדבר על קפה..).

כל הנ"ל גורם להרבה נשים שסובלות מהיפראמזיס להגיע להתייבשויות, צירים מוקדמים, דיכדוך וחסרים הולכים וגדלים בויטמינים ומינרליים חיוניים. כל הבית נכנס לסיחרור כי אמא לא מתפקדת ורק משתדלת להצליח לנשום ולשרוד את הרגע הבא בלי להקיא בפעם המי יודע כמה...

אז היום יש ב"ה תרופות בשוק שמסייעות להקל במעט את המצב, אבל לא לכולן הן עוזרות. יש לא מעט שנזקקות לעירוי מינרלים וחומרים חיוניים ורובנו יורדות בהריון משקלים עצומים (אל תקנאו, מבטיחה שזה לא נפלא).

עדיין לא יודעים מה בדיוק גורם למצב הזה ועדיין חוקרים מה יכול להועיל. כמו בכל מחלה יש לזה מנעד רחב של עוצמות מקל עד קשה מאד. כן יודעים שעם כל הריון זה הולך ומחריף. וכמו עם כל מחלה "חדשה" יש עדיין המון אנשי רפואה בלי מודעות או ידע, שעדיין לא הפנימו שלא מדובר בסתם הריונית מפונקת.

אז כשאתן שומעות על חברה שכנה או בת משפחה ש"לא מתמודדת טוב" עם ההריון או שהיא "סתם מפונקת שמקטרת על הבחילות כי הרי כולן עוברות את זה", קחו רגע ותבדקו איתה מה המצב.

ואם היא חווה היפראמזיס הושיטו לה עזרה בלי שהיא תבקש. בבישול, ניקיון ואפילו כביסה. והכי הכי, תקשיבו לה בלי שפיטה ותנו כתף מלאה בהכלה ואמפטיה מלאה ורק אנקדוטה לסיום. 8 וחצי חודשים שכבתי במיטה (משבוע חמישי) והקאתי עד הלידה וגם קצת אחריה. אבל האוצר שלי היה שווה כל רגע. את הטעם של הקפה שאחרי או הארוחה... את זה... אי אפשר להעביר במילים.

תהילה יחזקאל - דולה. מלווה בהריון, בלידה וגם לאחר לידה. מדריכת הכנה ללידה ומלווה בתחילת ההורות.

מחלת הריון דולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד