י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חומת מגן: תת פעילות של בלוטת התריס • מה עושים?

בבדיקה שגרתית התגלתה אצלי תת פעילות של בלוטת התריס והומלץ שאקח אלטרוקסין. מה לעשות? • ד"ר רבקה ספיר, מומחית לרפואת משפחה, ושרון טמיר, נטורופתית, משיבות

חומת מגן:  תת פעילות של בלוטת התריס • מה עושים?
אתר 'אסף הרופא'

ד"ר רבקה ספיר:

בלוטת התריס, המכונה גם בשם בלוטת המגן, נמצאת בבסיס הצוואר ותפקידה לייצר הורמון בשם תירוקסין האחראי לוויסות חילוף החומרים בגוף.

תת פעילות של הבלוטה היא תופעה שכיחה בעיקר בקרב נשים. זוהי דלקת כרונית של הבלוטה הנגרמת בגלל הופעת נוגדנים שהגוף מפתח כלפי מרכיבי הבלוטה, ומכאן הקושי בייצור הורמון התירוקסין.

עייפות, רצון לישון, עלייה במשקל ונשירת שיער, הן התופעות העיקריות הקשורות בתת הפעילות.

התופעות חולפות בעזרת מינון נכון ומתאים של התרופה אלטרוקסין, ובדרך כלל אין בעיה להתאים את המינון שלה. היא נטולת תופעות לוואי ובסך הכול מדובר במחלה שקל מאוד לטפל בה.

שרון טמיר, נטורופתית:

התופעה מתגלה בדרך כלל בשלב שבו בלוטת התריס כבר איננה מתפקדת ואיננה מייצרת את הורמון התירוקסין וזהו, למעשה, מצב ניווני.

טיפולים טבעיים יכולים לבטל את הצורך באלטרוקסין או לפחות לדחות את השימוש בתרופה למספר שנים. למרות הטיפול התרופתי הקל (העלול לגרום לדפיקות לב מואצות), מומלץ לבדוק את האפשרות לריפוי על ידי שינוי תזונתי: מדובר בדיאטה המכילה הרבה דגי ים העשירים ביוד, שהוא מינרל הדרוש ליצור הורמון הטירוקסין. מומלץ לאכול דג הליבוט ארבע פעמים בשבוע ושלושה ימים בשבוע לבשל עלה אחד של אצת ים קומבו (סוג אצה העשיר ביותר ביוד).

מי שאינו מסתפק באלה, יכול להוסיף ולעסות את אזור בלוטת המגן שבכף הרגל ולענוד על הצוואר אבן טורקיז כחולה (שהוא צבעו של המרכז האנרגטי בגרון). אם לאחר שבועות מספר יש שיפור בפעילות הבלוטה וייצור ההורמון (שיפור שיתבטא בתוצאות בדיקות הדם), אפשר להוסיף תכשירים הומיאופתיים והילינג - שתי שיטות המעודדות את זרימת הדם לבלוטה. אם לא נצפים שינויים ביצור ההורמון – אין ברירה וחייבים ליטול את התרופה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד