י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מדינה במצור

העולם נפתח בהדרגה - נתב"ג נשאר מאחור

בעוד מדינות רבות ברחבי העולם יישרו קו עם התפשטות הנגיף ונערכו לבדיקות מעבדה מקיפות לבאים בשעריהן. ישראל לעומת זאת, בעקבות התנגדות של בכירים במשרד הבריאות נמצאת הרחק מאחור ונתב"ג סגור לכניסת תיירים • בנט: "סגירת שמי ישראל היא בעיה פרנסתית, אנחנו לא יכולים להיות סגורים כ"כ הרבה זמן"

העולם נפתח בהדרגה - נתב"ג נשאר מאחור
כניסה לישראל צילום: משה שי, פלאש 90

מדינות רבות כבר פתחו את שעריהן לטיסות בזכות מערך בדיקות אפקטיבי לפני המראה ולאחר הנחיתה. בארץ, לעומת זאת, התנגדות משרד הבריאות אינה מאפשרת פתיחה דומה. הממונה על יחסים בינ"ל במשרד: "צריכים קודם להשתלט על מה שקורה בארץ; במקרה הטוב, השמיים ייפתחו בספטמבר".

עשרות אלפי ישראלים משתוקקים לצאת לחו"ל, ענף התיירות משווע להכנסות, ואם לשפוט על פי הניסיון של רבות ממדינות העולם המערבי - אין בעיה ממשית לפתוח את הגבולות אם קיים מערך בדיקות אפקטיבי בכניסה למדינה. אבל נכון להיום, ישראל נשארת מאחור.

הסיבה: התנגדות של משרד הבריאות. לפני כחודשיים הגיעו לנתב"ג שניים מבכירי המשרד, פרופ' סיגל סדצקי ופרופ' איתמר גרוטו, כדי לבחון את התנהלות השער הראשי למדינת ישראל. השניים בחנו את עניין הקמת מעבדת בדיקות בנמל התעופה, אך במשרד פסלו את האפשרות בשתי טענות: האחת - מחסור בבדיקות קורונה בתקופה שבה נערך הסיור; והשנייה - חשש שעובדי המעבדות מטעם המדינה ילכו לעבוד במעבדות הפרטיות שבהן יקבלו תשלום גבוה יותר. כך מפרסם שמעון יעיש ב"ישראל היום".

בינתיים, באיסלנד, בדובאי ובמדינות מתקדמות נוספות אימצו מודל של בדיקות כפולות. איך הוא עובד? נוסע עובר בדיקה במדינת המוצא 72 שעות לפני ההמראה. אם היא שלילית, הוא ממריא עימה למדינת היעד ובה, מיד עם הנחיתה, עורך עוד בדיקה ונשלח לבית מלון לכמה שעות, שלאחריהן הוא מקבל תשובה לטלפון הנייד. אם גם התוצאה הזאת שלילית, הנוסע חופשי לצאת לטייל במדינה. שתי תוצאות בדיקה שליליות בטווח של כמה ימים מאפשרות שקט לרוב מדינות העולם.

יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט אומר: "סגירת שמי ישראל היא בעיה פרנסתית נוראה שפוגעת במאות אלפי ישראלים בכמה מעגלים מאוד רחבים. ישראל היא אי, אין לה חיבור יבשתי לאף מדינה בעולם ואנחנו תלויים בזה. אנחנו לא יכולים להיות סגורים לכל כך הרבה זמן".

לדבריו, התייעץ בשבועות האחרונים עם מומחים בארץ ובעולם וגיבש עימם מתווה לטיסות לישראל ומישראל. לפי המתווה, כשישראל תהיה "אדומה", הנוסעים יעברו בדיקת קורונה 72 שעות לפני ההמראה, יעברו אחת נוספת בנתב"ג או ברמון, ולאחר שתי תוצאות שליליות יוכלו להמריא. כשינחתו ביעד, יעברו את הבדיקה הנוספת לפי דרישות המדינה, וכך בעצם יוכלו להיות בטוחים שאינם נושאים את הנגיף.

בארץ, כאמור, הנושא תקוע. אלון קצף, מנכ"ל "דיוויד שילד", אחת החברות הפרטיות שהציעו להקים את המעבדה בנתב"ג מספר: "העולם מתיישר לפי סטנדרט של בדיקות קורונה: בדיקה לפני ההמראה, בדיקה אחרי הנחיתה, וכך, בבדיקות כפולות, אפשר לדעת בסיכויים גבוהים מאוד שהתייר לא נושא את הנגיף. באיסטנבול הקימו מערך שיכול לערוך 40 אלף בדיקות במכה, ובתאילנד צפויים לפתוח את המדינה בקרוב למי שיגיע מוכן בתהליך כזה. במתווה הזה, גם אזרחי מדינות שבהן יש שיעורי הדבקה גבוהים לא יהיו תלויים במצב המדינה אם הם בריאים, ויוכלו להגיע כמעט לכל מקום בעולם. תהליך כזה של בדיקות יעלה לנוסע כ־200 דולרים".

לדברי קצף: "יש לא מעט פיתוחים של בדיקות בנשיפה, וכשהן יהיו מוכנות, זה יהיה הרבה יותר זול, מהיר ופשוט, אבל עד אז אנחנו חייבים להתיישר לפי מה שקורה בעולם. אנחנו כבר בפיגור".

לפי נתוני משרד הבריאות, בשבועיים האחרונים נכנסו לישראל 13 אלף נוסעים - כולם עולים או אזרחים ישראלים - רק ארבעה מהם היו חולי קורונה.

בכירים בענף התעופה מצטרפים לטענות: "במשרד הבריאות לא באמת סופרים את הענף הזה".200 אלף משפחות מתפרנסות ממנו והן חייבות פתרון. למה כל העולם מתיישר לפי נושא הבדיקות הכפולות ואנחנו לא יכולים? מה הסכנה שיגיע לפה תייר שהוכח שהוא בריא?"

נתב"ג בנט קורונה טיסות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד