י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
צריך להלחם בבירוקרטיה

היזם החרדי מתריע: הקורונה לא תעצור את העליות בשוק הנדל"ן

יזם הנדל"ן החרדי הוותיק ר' שמחה גריידינגר: משבר הקורונה לא יעצור את העליות מחירים בשוק הנדל"ן רק הסרת חסמים תביא להגדלת ההיצע ולירידת מחירים • בידיהם של השרים הרב ליצמן והרב דרעי המפתחות לפתור את מצוקת הדיור במגזר החרדי

היזם החרדי מתריע: הקורונה לא תעצור את העליות בשוק הנדל"ן
ר' שמחה גריידינגר צילום: אוראל כהן

ר' שמחה גריידינגר, מייסד ובעלים של קבוצת 'נתיב פיתוח נדל"ן הבונה מזה 30 שנה פרויקטים מגוונים ברחבי הארץ, מתבונן על עולם הנדל"ן ממרומי הניסיון הגדול שצבר ויש לו מה לומר על השפעת הקורונה על שוק הנדל"ן, על ההשפעה האדירה של שרי השיכון והפנים בטיפול במשבר הדיור ועצות ושבחים לשר השיכון החדש הרב ליצמן.

אנחנו מצויים כיום בתקופה של אי ודאות בשווקים בעולם ובישראל, איך אתה רואה את ההשפעה של אי הוודאות והמשבר הכלכלי על שוק הנדל"ן בישראל?

'נכון לעכשיו הקורונה לא השפיעה באופן מיוחד על ענף הנדל"ן, בטח לא כשמדברים על הדירות המיועדות לזוגות צעירים או לדירות הגדולות יותר המיועדות למשפרי דיור. אחרי הגל הראשון הקבלנים למדו איך להתמודד עם הקשיים הטכניים שיוצרת הקורונה. אצלנו ב'נתיב פיתוח' למשל, הפועלים לא שבים כל יום הביתה לאחר העבודה, אלא נשארים בשטחי הבנייה באזור המגורים שתחמנו עבורם ודאגנו שלא יחסר להם בו כלום. כך אנחנו בטוחים שהבנייה תימשך מבלי לפגוע בהיבט הבריאותי.


בניין עיריית בית שמש • קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90

האם למשבר הכלכלי תהיה השפעה מיוחדת על שוק הנדל"ן במגזר החרדי?

הקורונה השפיעה על המשקיעים בנדל"ן בעיקר בתחום הנדל"ן העסקי כמו משרדים, מבני תעשיה וכדומה, במגזר החרדי רכישת דירה היא לא מותרות ולכן הדרישה לדירות במגזר החרדי תמשיך לגדול ואנחנו חייבים לספק פתרון לאלפי הזוגות הצעירים המתחתנים מידי שנה'.

כמי שמצוי עשרות שנים בעולם הנדל"ן ומכיר מקרוב את מצוקת הדיור במגזר החרדי, מה תוכל לייעץ לשר השיכון החדש?

למגזר החרדי יש היום שני אנשי מקצוע בעמדות המפתח החשובות לפתרון מצוקת הנדל"ן: שר השיכון הרב יעקב ליצמן ושר הפנים הרב אריה דרעי. אם הם ידעו לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם ויצמצמו את הבירוקרטיה המעיקה למינימום האפשרי ויפשירו כמות ראויה של קרקעות, אז נראה ירידה במחירים. אם חלילה לא יפעלו בהסרת החסמים התוצאה תהיה פחות היצע ועליית מחירים. אז עצתי להם שלא יתנו לבירוקרטיה או לכל מיני ארגונים ירוקים לעכב תהליכים ואנחנו הקבלנים וחברות הבנייה כבר נדע לעשות את העבודה ולספק לשוק את הדירות'.

 מה דעתך על הצעתו של שר השיכון הרב ליצמן לבטל את מס הרכישה בפריפריה?

"מדובר בתכנית טובה מאוד. התכנית לביטול מס רכישה תעודד אנשים בעלי הון להשקיע את כספם בפרויקטים של משרד השיכון בפריפריה במקום להשקיע בנדל"ן במדינות זרות. זה בהחלט יהווה עבורם כדאיות כלכלית.

אבל לא רק למשקיעים. אם משרד השיכון ייתן הטבות מס גם לרוכשים דירה ראשונה בפריפריה, זה יגרום לזוגות צעירים רבים להגיע לפריפריה ולהפריח אותה. אני אולי סקפטי, אבל אני חושב שאם יתנו הטבות גם לבעלי דירות במרכז, שיבואו לרכוש דירה שניה בפריפריה, זה יגרום שעוד ועוד דירות יהיו פנויות להשכרה במרכז, זה יציף את השוק בדירות, וזה ימתן את עליית המחירים".

משבר הקורונה ישפיע לדעתך על מחירי הנדל"ן המסחרי כדוגמת חנויות?

עוד לפני משבר הקורונה והשינויים בשוק התעסוקה, הייתה הצפה בתחום הנדל"ן העסקי כמו משרדים מבני תעשיה ועוד. אצלנו ב'נתיב פיתוח' למשל, יזמנו תוכניות כדאית מאוד עבור מי שיש לו הון עצמי לא גבוה, שיוכל לרכוש חנות שתביא לו פרנסה לאורך שנים שתסייע לו במשך הזמן לרכוש גם דירה.

בדרך כלל השאלה הזו תלויה במיקום. אבל דבר ראשון צריכים לברר מאיפה הכסף מגיע. אם רוב הכסף מגיע מהון עצמי, בוודאי שטוב יותר להשקיע בנדל"ן מסחרי במקום בטוח מאשר לתת לכסף לשכב בבנק, היום הבנקים לא נותנים תשואה לכסף ועדיף כבר לתת לגמ"ח ולעשות חסד, אבל אם מחפשים לעשות רווח מהכסף רצוי להשקיע בנדל"ן ובמיוחד במסחרי שם הרווחים על ההשקעה יהיו משמעותיים יותר.. ובכלל צריך להבין, רווחים מהשקעה זה פונקציה של סיכון. סיכון גדול יותר = רווח גדול יותר כמובן לא לקחת סיכונים שהם בגדר סכנה כמו הבטחות על השקעות בחו"ל שאתה לא יודע מה באמת קורה שם וזה לא נמצא בידך לעקוב אחר התהליכים וההתנהלות ולא במקומות שמדברים אתכם על תב"ע מאושרת בעוד 15-20 שנה אלו בעיקר דמיונות וסכנות ולא השקעות !

לסיום אנחנו מבקשים מר' שמחה גריידינגר לספר לנו על תנופת הבנייה של בית שמש, עיר שבה הוא פעיל בשנים האחרונות בשורה ארוכה של פרויקטים ורבים רואים בה עיר העתיד של המגזר החרדי: בבית שמש נבנים כיום 10,000 יח"ד ברמה ד' לבדה – זה בניה בסדרי גודל של עיר. אם הבנייה תבוצע ע"י מספר קבלנים שיתחייבו לדד-ליין אחד בו נגמרת הבנייה, פתאום יהיו אלפי דירות שיצאו לשוק בו זמנית, מה שללא ספק ימתן את עליית המחירים ואולי אף יביא לירידה שלהם.

בנימה אופטימית זו מסיים איתנו ר' שמחה את הריאיון ומיד הוא חוזר לשגרת עבודתו להמשיך ולקדם שורה ארוכה של פרויקטים.

 

מחירי הדיור דירות בבית שמש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד