כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ביקורת חריפה

איגוד רופאי הציבור נגד ההגבלות: "החלטה חפוזה"

רופאי איגוד הציבור של ההסתדרות הרפואית העבירו מסמך לוועדת הקורונה של הכנסת בו הם טוענים שהסגר המסתמן מיותר. לדבריהם "במקום להתרכז רק בהגבלות יש לעסוק גם באפשור וקידום הבריאות"

איגוד רופאי הציבור נגד ההגבלות: "החלטה חפוזה"
מחסום/סגר. אילוסטרציה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הוויכוח לגבי יעילות הסגר אינו רק בין הרופאים לפוליטיקאים. מתברר שגם בתוך המחנה הרפואי ישנן דעות שונות: איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית העביר לוועדת הקורונה של הכנסת נייר עמדה בו הם שוטחים את עמדתם וקובעים כי הסגר המסתמן כמו גם המגבלות – אינן יעילות. לדבריהם, יש להתמקד ב'קידום הבריאות' במקום להטיל סגרים ומגבלות שיגרמו להרס הכללה.

במסמך, עליו חתומים הפרופ' חגי לוין ופרופ' נדב דוידוביץ', מבהירים הרופאים כי מגבלות לבדן אינן יעילות. "הגבלת פעילות", נכתב במסמך, "חייבת להיות מלווה בהשקעה בחקירות אפידמיולוגיות מעמיקות במקרים חשודים להתפרצות ובמחקר מלווה אשר יעריך בפועל את התועלת והנזקים בפעולה זאת על מנת שנדע האם להמשיך, לשנות או להפסיק את ההגבלה". לצורך כך הם ממליצים לגייס מיידית תגבור רופאים למערך האפידמיולוגי.

הרופאים אף מותחים ביקורת על דרך קבלת ההחלטות כפי שהדבר נעשה עד כה והם כותבים כי "נראה לנו שהחלטת הממשלה נעשתה בחפזה, ללא התייעצות מספקת וללא שיקול דעת מתאים, ללא עבודת מטה סדורה, ללא שקיפות ולא על בסיס נתונים".

גם מבחינה אפידמיולוגית הם אינם רואים הצדקה ל"תהליך קבלת החלטות חפוז ולא מבוסס. המבוכה שנגרמה סביב שינוי ההחלטות התכוף לגבי ההגבלות במהלך הימים האחרונים ממשיכה את התפקיד הקריטי של הכנסת ושל ועדת הקורונה לקיים דיון מעמיק תוך פיקוח על החלטות הממשלה.

מה כן אנו נדרשים לעשות? לטענתם, להתמקד במה שאפשר ולא לקבוע באופן גורף שאי אפשר לבצע כל פעילות. "אנו ממליצים לוועדה להעריך היטב את התועלות והנזקים ולהימנע מהגבלת פעילות שנזקה עולה על תועלתה, בהתאם לכלל הידוע ברפואה – 'קודם אל תזיק'. איננו מוצאים היגיון אפידמיולוגי בהגבלת פעילות בשטחים פתוחים כמו חוף הים או בהגבלת פעילות רק בסוף השבוע.

"במקום להתרכז רק בהגבלות אנו ממליצים לעסוק גם באפשור וקידום הבריאות. למשל, אנו ממליצים להקצות משאבים לצורך סיוע להעברת פעילויות ממרחבים סגורים למרחבים פתוחים; השקעה אשר תסייע בהתמודדות ארוכת הטווח עם נגיף הקורונה. גישה זאת יש ליישם גם במערכות נוספות כדוגמת מערכת החינוך".

סגר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד