י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
החרדים והליכוד לאן // דעה

הפתרון למצוקה בה נמצאת מדינת ישראל // דעה

הרשימה ארוכה; מצב המובטלים, מצב הכלכלה, מצבו של ראש הממשלה נתניהו בסקרים, ומצבו המשפטי, כל אלו בכי-רע. יענקי פרבר כותב את דעתו: מה צריך לעשות כדי להרגיע את המצב, מה צריך לעשות כדי להחזיר את המשק למסלול הנכון וגם, מדוע הח"כים החרדים לא מותחים את החבל?

הפתרון למצוקה בה נמצאת מדינת ישראל // דעה
מליאת הכנסת צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

נדמה שמעולם בני דורנו לא הכירו מצב כה מורכב בו נוחתות עליו מספר מהלומות במקביל. המשק הישראלי נמצא בשפל, מספר המובטלים עומד כבר על למעלה מ- 20%, ובממשלה מנגד - ממשיכים להתגושש על פוליטיקה זולה, כשכל צד מנסה לכופף את ידו של השני.

החרדים נמצאים במצב שהם לא ציפו לו, מצד אחד הם במצב שהקואליציה לא יכולה להתקיים בלעדיהם, מנגד הם יודעים שברגע שהממשלה מתפרקת, יש סיכוי שנתניהו לא יחזור לתפקיד, אם נתניהו יורד מהבמה הפוליטית, הסיכוי של החרדים להישאר גורם השפעה בקואליציה - קלוש.

אם הממשלה תתפרק ויהיו בחירות בלי נתניהו במגרש הפוליטי, הליכוד יקבל מקסימום 30 מנדטים, וגם זה לא בטוח, כך שככל הנראה תקום קואליציה של ליכוד + יש עתיד + ימינה + ישראל ביתנו, ואולי עוד מפלגה חדשה שתצוץ לנו רגע לפני הבחירות, כמו שיש בכל מערכת בחירות "מפלגת אווירה".

החרדים אם כך יהיו מחוץ למשחק הפוליטי, והם יודעים זאת היטב, ולכן הם לא מושכים את החבל יותר מדי. על פי הסקרים האחרונים מפלגת העבודה סיימה את תפקידה, ושרידיה אולי יחברו למרצ (מירב מיכאלי). בני גנץ בראשות כחול לבן לא נראית מפלגה שתגיע לעשרה מנדטים במקרה הטוב, במקרה הפחות טוב מבחינתה, היא תתפרק עוד לפני הבחירות. כך שהחרדים יודעים שבלי נתניהו הם יתגעגעו ל-2013, אז הם היו מחוץ לקואליציה, והם היו במצב הכי קשה אולי מאז קום המדינה. הם גם יודעים שנתניהו הוא החומה האחרונה לפני שהם חוזרים למדבר האופוזיציוני.

בנוסף חברי הכנסת החרדים צריכים לבדוק את עצמם בנושא אחד לפני שהם מטילים אחריות רק על נתניהו על מצב המשק ועל מצבם של החרדים בכל הנוגע לאכיפה בררנית נגדם, החרדים היום בעלי כוח בקואליציה, במקום לנצל זאת כדי לדפוק על השולחן ולדרוש קריטריונים ברורים, לדוגמא, על איזה שכונות מטילים סגר, או למה הפגנות מותר וחתונות במקום פתוח אסור, העיתונות החרדית מאשימה את נתניהו, משל החרדים נמצאים באופוזיציה.

ועכשיו לשאלה מה עושים כדי לפתור את הבעיה הפוליטית והכלכלית, מאחר וכל החלטה של הממשלה נתקלת בקריאות "אלו החלטות פוליטיות". הגיע הזמן להקים ועדה בכנסת שהיא תקבע החלטות בכל הנוגע לקורונה. אם הכנסת רוצה היא יודעת להעביר תוך מספר שעות איזה חוק שהיא רוצה.

ההצעה שלי היא פשוטה, להקים ועדה של שמונה ח"כים, חצי קואליציה וחצי אופוזיציה, בנוסף עוד אדם אחד לא פוליטי מתחום הרפואה שיהיה מקובל גם על הקואליציה וגם על האופוזיציה.

לראש הממשלה לא יהיה חלק בבחירת האנשים, וגם ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, לא יהיה חלק בבחירת האנשים, כך לא יהיו טענות שחברי הוועדה הם קומבינה פוליטית.

הח"כים יהיו כאלה ללא שום תפקיד, כדי שיהיו פנויים להתעסק רק עם קורונה, והם יקבלו החלטות לגבי כולם, ארבעת הח"כים של הקואליציה חייבים להיות עם יצוג חילוני, דתי, חרדי, כולל אשה. בחלק של האופוזיציה, ייצוג של ח"כ מהמשותפת, אשה, ועוד שניים לא משנה מאיזו מפלגה.

זאת תהיה ועדה סוג של בית משפט עליון לקורונה, ככה שאם יש מחלוקת, אז יש רוב שיקבע. ורק הם יקבלו החלטות שנוגעות לקורונה. ואז לא יהיו תלונות על החלטות פוליטיות, כי אסור ללכת לבחירות במצב הזה. אחרי שהמשק יתאושש והאבטלה תרד לאחוזים ההגיוניים. תחליט הממשלה לגבי האם ללכת לבחירות, אבל עכשיו אסור ללכת לבחירות בזמן שיש אנשים שאין להם מה לאכול.

ועוד כמה מילים לגבי הפגנות של אנרכיסטים בירושלים ובתל אביב. אנשים עכשיו מתפרעים בהפגנות וצורחים "ביבי הביתה" וכועסים כי המשטרה יותר מדי אגרסיבית, לדוגמא אתמול המשטרה השתמשה במכת"זית, רק תזכורת כי היו אנשים שכתבו על הפגנות של אנשי הפלג הירושלמי, כי "המשטרה צריכה לפרק את הצורה לחוסמים את הכביש".

מפגיני הפלג הירושלמי הפגינו ולא רצו להתייצב בלשכת הגיוס בניגוד לחוק, שמענו אנשים צועקים אז כי "קיצונים חרדים לא יקבעו לנו את החיים, ואסור להיכנע להם". עכשיו יש אנשים הדורשים מראש הממשלה ללכת כי הוא לא בא להם טוב.

אז גם לאלו וגם לאלו, קיצונים לא יקבעו במדינה דמוקרטית את החוקים, את החוקים קובעת הממשלה, ממשלה שנבחרה כחוק, ואם המשטרה פיזרה בכוח הפגנה לא חוקית של פלג חרדי קיצוני, אז גם פלג קיצוני שמאלני צריך לקבל את אותו יחס. לאנרכיזם אין מקום בחברה דמוקרטית, ולא משנה לאיזה מגזר משתייכים המפגינים.

קורונה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד