י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חלק מהמגבלות נגועות בשיקולים זרים

מה קורה בבעלזא? דוד דמן משיב לכל השאלות

בצל השמועות כי חסידות בעלזא לא נשמרת בתקופת הקורונה יוצא הסופר דוד דמן איש החסידות במאמר מיוחד בו הוא משיב לכל הפונים בפרקי מחשבה, אל השאלה מה קורה באמת בחסידות בעלזא?

מה קורה בבעלזא? דוד דמן משיב לכל השאלות
טיש בחצר חסידות בעלזא צילום: שוקי לרר

"תגיד, למה בעלזא ...?"

את הפתיח - שאלה הזאת, שואלים אותי הרבה אנשים כל הזמן במשך לא מעט שנים, כי מכירים אותי בהרבה מקומות. אבל אני דווקא ממעט לדברר את בעלזא. כי אני חושב, שלא כמפלגות פוליטיות שהחלטותיהן מתקבלות בידי אנשים מופקרים ורחוקים מדת תורתינו הק', קהילה חרדית מובהקת שההחלטות שלה מתקבלות בידי מנהיגה הרוחני - אינה זקוקה לדברור! זה הפוך ומנוגד לכל מה שחונכנו עליו במשך כל הדורות. לא לחינם אנחנו משננים כל הזמן לעצמינו את דברי חז"ל הקדושים: "אפילו אם אומר על שמאל שהיא ימין ועל ימין שהיא שמאל!"

בעלזא עצמה הוכיחה במהלך כל שנותיה שהדברור שלה, הוא מיותר לחלוטין. נער הייתי וגם זקנתי, ורוב הדברים שבעטיים רדפו את בעלזא, כבר אין צורך לדברר אותם כיום. הם הוכיחו את עצמם במלוא הדרם הלכה למעשה, בשטח ובמציאות החיים, עד שחלק ניכר מאותם רודפים התחילו לחקות את אותם מעשים... בגלוי ובסתר... עיני הבדולח של כ"ק מרן שליט"א בכל הענינים, והסייעתא דשמיא המופלאה שלה הוא זוכה ביכלתו המופלגת להביט על אירועים מורכבים במבט כללי ומקיף, מרחיק ראות וכלל ישראלי - אינם זקוקים היום להוכחות מכל סוג. ואכמ"ל.

כמובן שגם כעת אנשים מפנים אלי ללא הרף שאלות ותהיות בנושא הבוער, שהוא דרך ההתמודדות עם הנגיף. שואלים אותי מה קורה בבעלזא? הייתכן שלא מקפידים שם על חלק מהוראות משרד הבריאות? אני כמובן, בתור אדם פרטי (לא דובר רשמי של אף אחד) שואל אותם בחזרה, לאיזה החלטות של משרד הבריאות הם מתכוונים, האם להחלטות של אתמול, של שלשום, או לאלה ההפוכות של מחר? האם להחלטה הבלתי שפוייה של משרד הבריאות להתיר הפגנות של אלפי איש, להתיר התאספות של מאות איש בחנויות גדולות, אך לאסור התכנסות של יותר מעשרה אנשים בבית הכנסת? האם הם מתכוונים להחלטות של משרד הבריאות של ארצות הברית, או זה של דנמרק, של הולנד, של ניו זילנד, או של שאר מדינות העולם, שדעותיהן בדרכי ההתמודדות אינן שוות זו לזו, וחלוקות זה מזה באופן קיצוני. האם הם מתכוונים לדעותיו של פרופסור זה, או לזה של פרופסור אחר שחלוקים קשות זה על זה, ושניהם מחזיקים באמתחתם הוכחות מדעיות מוצקות, או לאיזה מתוך מאות חוות הדעות הרפואיות המנוגדות זו לזו המתפרסמות חדשות לבקרים, התכוונו?

אבל אני תמיד בודק מי הוא זה העומד מולי. אם זה אברך הקשור לחסידות שבה הקשר לרבי הוא באותו אופן נעלה וגבוה ונאצל וטהור כמו בבעלזא, וההבנה המובנית ש"רבי", הוא ענין גבוה שאין לנו השגה בו - אני עונה לו בפשטות ובשפה שרק הוא יכול להבין, וכמו כלב בן יפונה בבואו להשקיט את המתלוננים:

האדמו"ר מבעלזא. צילום: שוקי לרר

וכי רק את זה אני לא מבין אצל הרבי הזה? הרי כבר יותר מיובל שנים שהרבי הזה עונה תשובות לא מובנות בדיני נפשות. זו לא הפעם הראשונה שהוא מבטל לפעמים את דעותיהם של גדולי הפרופסורים בדיני נפשות ממש וקובע שמדובר בלא כלום, (ומתברר שזו היתה הדרך הנכונה). זו לא הפעם הראשונה שלאברך אחד הוא עונה כך, ולשני, על אותה שאלה בדיוק, הוא עונה הפוך לחלוטין. ובכלל, לא אחת נכנסים אנשים להזכיר ענין זה והוא מברך אותם בענין אחר, (ובסוף מתברר להם עד כמה דווקא הענין ההוא היה טעון ישועה) והקטע הלגמרי בלתי מובן אצלו הוא זה שנכנסים אליו עם פתק לבן ובו מפורטים שמות המשפחה בלבד, והוא מגלה טפח וטפחיים באופן מסתורי ביותר.

הרי זה יותר מיובל שנים שהשאלות הקשות ביותר בדיני נפשות ממש נחתכות על השולחן הטהור לכאן או לכאן. הרי זה יותר מיובל שנים שסוגיות רגישות ביותר עם סיכונים וסיכויים בכל צד בדברים שנוגעים אל הנשמה, מקבלים שם מענה מפורט. שידוכים ושמות שיש בהם מעין נבואה, נפסקים באבחת החלטה אחת. לא תמיד מובנת. אלו התרחשויות ותופעות שכמעט כל בעלזער חסיד יכול לספר עליהן. ובמילים אחרות: כבר המון שנים, מאות שנים, שאנחנו לא מבינים איך הדבר המופלא הזה שנקרא "רבי" ו"גדול בישראל" פועל, ואיך מתנהלת "מערכת קבלת ההחלטות " שיוצאות מפ"ק וחותכות לשבט או לחסד - אז למה נזכרת לשאול דווקא זה עתה?

אם מדובר בחסיד שיודע פרק בציות אמיתי לרבי, למד ספרי חסידות ומכיר ברום מעלתו של הרבי ויכולתו לשדד עליונים ותחתונים, ויודע עד כמה גדול כוחו של הרבי וכח תפילתו ועבודתו הקדושה להפך מידת הדין לרחמים בכל מיני אופנים בדרך הטבע ומעל לדרך הטבע, הוא מבין היטב את המסר וממשיך הלאה. כנראה עולים לפתע בזכרונו מקרים פרטיים וכלליים בחצר החסידית שלו, שאף אחד מבחוץ לא היה מסוגל להבין, לא בשעתו ואף לא היום, ובכל זאת המשיך אז והיום לציית לרבו ולהאמין באמונת אומן כפי שראה אצל אבותיו מדור דור, בלי שאלות ובלי ספיקות כלל וכלל.

אבל אם העומד מולי לא נמנה על עדת החסידים, או נמנה על החצרות האלה שמגובשות באופן פשרני יותר, רחוק מאופן ההתדבקות בצדיק שאנחנו מכירים ומורגלים אליה, אני מחזיר לו בשאלה מקדמית: האם שמעתם פעם מפיו של הרבי מבעלזא עצמו שמורה לזלזל בהוראות של משרד הבריאות? אני דווקא ראיתי כמה וכמה מודעות שקוראות לאנ"ש להקפיד מאוד על כללים מסויימים של משרד הבריאות!

"אכן", נבוך השואל, "ובכל זאת, אתה הרי יודע למה אני מתכוון, האם תוכל להסביר לי מה עומד מאחורי זה?" הוא מתעקש להבין. אני עונה לו שאני לא ממש מבין על מה הוא מדבר. אבל אני כן יודע, שברגע זה, אין אף נתון סטטיסטי, אף אחד, שמוכיח שבבעלזא מספרי החולים והנפטרים גבוהים יותר מאשר מקומות אחרים שבהם ההקפדה על הכללים של משרד הבריאות היא מן החמורות. (אולי אף ההפך... אבל זה לא ענין לכאן). 

לכן אנחנו מסכימים שאנחנו מוציאים את בעלזא מהוויכוח, והוא עובר לנקודת מבט אישית. כדבר אדם לאדם. אני אומר לו כך: לפני שאנחנו מתווכחים מה מועיל ומה מזיק, מה מדביק ומה לא, בוא נדבר מעט על המציאות בשטח. מציאות קיימת, שגם אני וגם אתה מודעים לה ואין מי שיוכל להכחיש אותה. המציאות בשטח הוא כדלהלן:

גם בקהילות שהחמירו על עצמן עד כזית ועד כביצה, רמת התחלואה לא פחתה בשום פרמטר. בטח לא פחות מהקהילות שמפקפקות בחלק מהמגבלות. נכון לרגע זה, כל הקהילות, מחיפה ועד ירושלים, שהקפידו עד הפסיק האחרון של הוראות משרד הבריאות, לא ניצלו מלהט המגיפה המתהפכת. הרי לא ייתכן לומר שחסידי בעלזא הדביקו את כל העולם. בכלל, ישראל שאימצה את המגבלות החמורות ביותר מרוב המדינות בעולם, לא מצליחה להוכיח שהיא מצליחה למגר את הנגיף.

ההחלטות של משרד הבריאות אינן סוף פסוק, ולעיתים אף לא תחילת פסוק, מבחינת המדע הרפואי המדוייק. אם בכלל יש דבר כזה מול נגיף הקורונה שאינו מוכר ובעל מאפיינים מפתיעים ובלתי צפויים. מול כל החלטה אחת, ישנה החלטה הפוכה של פרופסור אחר, לעיתים מתוך מערכת הבריאות עצמה . משרדי הבריאות של ממשלות העולם לא מסכימות ביניהם על הרבה מהכללים. משרד הבריאות הישראלי עצמו שינה את החלטותיו כמה וכמה פעמים. כך שאין שחור ולבן בסיפור המייגע הזה. המציאות מוכיחה שאין אף מדינה או מערכת בריאות ממשלתית או פרטית שדרך ההתנהלות שלה מוכחת ופועלת לאורך זמן!

חלק מהמגבלות של משרד הבריאות נגועות בשיקולים זרים שלא ממין העניין. תעיד על הכלל המגבלה על עשרה מתפללים בבית כנסת מול ההיתר להתקהלות גדולה יותר בחנויות של איקאה, באוטובוסים וברכבות סגורים, שלא לדבר על הזכות להפגין בהפגנה בת אלפי איש שלא שומרים על קצה קצהו של הכללים. זהו נתון ברור.

הפגיעה בנפש, שלא לדבר על הנפש היהודית הטהורה והעדינה, שחלק מהמגבלות האלה גרמו, הן עובדה! עובדה מצערת וכואבת! הן פירקו בתים, ערערו שלום בית, הוציאו נוער נושר לתרבות רעה, ודרדרו בחורים מצויינים וטובים שמסתובבים כצאן שאין להם רועה בלי מסגרת כלשהי לעברי פי פחת. שלא לדבר על החשיפה של כל כך הרבה צעירים ומשפחות לאינטרנט וכל המסתעף. זאת לא אקסיומה של מדען, אלא עובדות חיות וקיימות שעולות מהשטח הרוחני הפצוע! כמה גדול הוא ים הדמעות שהמצב הזה סחט מעיניהם הטרוטות של הורים כה רבים!.

חסידות בעלזא. צילום: אנשיל בעק

הפגיעה החרדתית האנושה בבריאותם הנפשית של אלפי אנשים, כתוצאה מחלק מהמגבלות, וכתוצאה ממסע ההפחדה שמתנהל – היא עובדה קיימת! שנים רבות עוד יידרשו כדי לתקן, אם בכלל, את הנזק הנפשי החמור ביותר שנגרם למאות אלפי איש בכל הרמות ובכל הגילאים. אין חולק על הנתון הזה. אין מטפל נפשי אחד בציבור שלנו שלא יספר לכם על התופעה העגומה הזאת של אנשים שלקו בהתקפי חרדה נוראיים. - יהודים טובים שהמצב המשפחתי שלהם התערער כליל בשל כך, או מטופלים נפשיים שהמצב שלהם התדרדר עד לבלי הכר. - הפגיעה הכלכלית האנושה בעקבות חלק מהמגבלות האלה – הן עובדה! משפחות שלמות קרסו, ובעקבות הקריסה הזאת, התפוררה גם המעטפת הנפשית והרוחנית של אותן משפחות.

שאף אחד לא יספר לנו שהישיבה הממושכת הזאת וההסתגרות הבלתי נגמרת בשטחי המחיה המצומצמים בבתים, לא מביאה לים של בעיות בכל המובנים והתחומים.

עד כאן המציאות. מכאן המחלוקת. יש הסבורים שלמרות כל התמיהות הנ"ל, כל מה שמשרד הבריאות דורש הוא קודש קדשים ונכלל אוטומטית בכלל הצו של ונשמרתם, ויש הסבורים שכשבכף אחת של המאזניים נמצאים כל כך הרבה נזקים קשים, וודאיים! בגשמיות וברוחניות, ובכף השני נמצאים הוראות של משרד הבריאות שחלקן מפוקפקות או שקיימות נגדן דעות רפואיות הפוכות, והמציאות עצמה לא לגמרי תומכת בהן – הכף הראשונה מכריעה!.

הדעה הראשונה מציעה לסמוך באופן מוחלט על החלטות משרד הבריאות הרלוונטיות לאותו יום, למרות כל הנזקים הרוחניים והנפשיים שהיא מייצרת, ולמרות אי ההצלחה שלה בשטח והדעות המקצועיות החלוקות, והדעה השנייה מנסה למצוא את הדרך הנכונה והמאוזנת שגם תשמור על החיים, אבל גם תמזער פגיעות קשות ארוכות טווח בנפש האדם, גם תשמור על שלימות המשפחה הגרעינית של כולנו, וגם תציל את המצב הרוחני שלנו ושל ילדינו, ותגביר ביתר שאת את קול התורה והתפילה, שזה כל מטרתינו בעולם הזה, וזה מה שלפי אמונתינו, רק זה, מחזיק ומקיים ומציל את העולם הזה. הדעה הזאת משלבת בין שמירה טבעית, הפצת דברי שמחה ונחמה (עיין מכתבו המפורסם של מר"ש) ושמירה בכל הכח האפשרי על השפיות הנפשית.

כשם שהדעה הראשונה מובנת ולגיטימית, ואם היא באה כהוראה מצד מנהיגי הקהילות, וודאי שיש לחבריה לשמור על כך מכל משמר ולו מצד הצו של 'ועשית ככל אשר יורוך', אבל באותה מידה, הדעה האחרת לגיטימית לא פחות. במיוחד כשהדעה האחרת נתמכת מצד הסברה, ומקבלת חיזוק מצד המציאות בשטח. מצוות ונשמרתם לנפשותיכם היא אחת מהמצוות החשובות. אבל כשהיא אכן שומרת על נפשותיכם! כשהיא שומרת על הפגיעה בנפש הבריאה בכל צורה שהיא ובכל חלקי הנפש!

ברגע שזה לא ברור לגמרי, וברגע שהמציאות בשטח לא מוכיחה זאת, וברגע שבעקבות חלק מהמגבלות האלה, הפגיעות האחרות בנפש הן הרבה יותר ברורות ומוכחות ובלתי הפיכות, הרשות נתונה, כמו בכל סוגיה רגישה אחרת שמובאת לדיונם ולהחלטתם של גדולי הדור, להחליט כראות עיניהם. לסמוך על החלטה מקצועית כזו או אחרת, או סתם להחליט באותו אופן שמימי, שאין לנו השגה בו, ושדרכו הם מחליטים וקובעים תמיד בדיני נפשות החמורים ביותר.

הכ"ד ידידכם וידיד כל בית ישראל האוהב כל יהודי ומצפה לשמוע אך בשורות טובות ומשמחות אצל כל יהודי באשר הוא דוד מרדכי דמן. 

נ.ב. הערה חשובה: גם מי שמחזיק בדעה האחרת, אין לו לזלזל בכללי ותקנות המקומות שבהם מחזיקים בדעה מנוגדת. אין זו מידה יהודית כלל וכלל! צריכים לכבד את האחר, את רגשותיו, ובטח את כללי המקום שלו. מי שמתנהג אחרת, לא רק שלא מייצג את המגזר שלו, אלא מייצג את האטימות ואת הרוע במלוא מובן המילה!

חסידות בעלזא דוד דמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 266 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד