1. עמוד הבית
  2. דעות
  3. טור אורח

מה קורה בבעלזא? דוד דמן משיב לכל השאלות

בצל השמועות כי חסידות בעלזא לא נשמרת בתקופת הקורונה יוצא הסופר דוד דמן איש החסידות במאמר מיוחד בו הוא משיב לכל הפונים בפרקי מחשבה, אל השאלה מה קורה באמת בחסידות בעלזא?

דוד דמן, כ"ז תמוז תש"פ 19/07/2020 20:03

חלק מהמגבלות נגועות בשיקולים זרים טיש בחצר חסידות בעלזא טיש בחצר חסידות בעלזא צילום: שוקי לרר

"תגיד, למה בעלזא ...?"

את הפתיח - שאלה הזאת, שואלים אותי הרבה אנשים כל הזמן במשך לא מעט שנים, כי מכירים אותי בהרבה מקומות. אבל אני דווקא ממעט לדברר את בעלזא. כי אני חושב, שלא כמפלגות פוליטיות שהחלטותיהן מתקבלות בידי אנשים מופקרים ורחוקים מדת תורתינו הק', קהילה חרדית מובהקת שההחלטות שלה מתקבלות בידי מנהיגה הרוחני - אינה זקוקה לדברור! זה הפוך ומנוגד לכל מה שחונכנו עליו במשך כל הדורות. לא לחינם אנחנו משננים כל הזמן לעצמינו את דברי חז"ל הקדושים: "אפילו אם אומר על שמאל שהיא ימין ועל ימין שהיא שמאל!"

בעלזא עצמה הוכיחה במהלך כל שנותיה שהדברור שלה, הוא מיותר לחלוטין. נער הייתי וגם זקנתי, ורוב הדברים שבעטיים רדפו את בעלזא, כבר אין צורך לדברר אותם כיום. הם הוכיחו את עצמם במלוא הדרם הלכה למעשה, בשטח ובמציאות החיים, עד שחלק ניכר מאותם רודפים התחילו לחקות את אותם מעשים... בגלוי ובסתר... עיני הבדולח של כ"ק מרן שליט"א בכל הענינים, והסייעתא דשמיא המופלאה שלה הוא זוכה ביכלתו המופלגת להביט על אירועים מורכבים במבט כללי ומקיף, מרחיק ראות וכלל ישראלי - אינם זקוקים היום להוכחות מכל סוג. ואכמ"ל.

כמובן שגם כעת אנשים מפנים אלי ללא הרף שאלות ותהיות בנושא הבוער, שהוא דרך ההתמודדות עם הנגיף. שואלים אותי מה קורה בבעלזא? הייתכן שלא מקפידים שם על חלק מהוראות משרד הבריאות? אני כמובן, בתור אדם פרטי (לא דובר רשמי של אף אחד) שואל אותם בחזרה, לאיזה החלטות של משרד הבריאות הם מתכוונים, האם להחלטות של אתמול, של שלשום, או לאלה ההפוכות של מחר? האם להחלטה הבלתי שפוייה של משרד הבריאות להתיר הפגנות של אלפי איש, להתיר התאספות של מאות איש בחנויות גדולות, אך לאסור התכנסות של יותר מעשרה אנשים בבית הכנסת? האם הם מתכוונים להחלטות של משרד הבריאות של ארצות הברית, או זה של דנמרק, של הולנד, של ניו זילנד, או של שאר מדינות העולם, שדעותיהן בדרכי ההתמודדות אינן שוות זו לזו, וחלוקות זה מזה באופן קיצוני. האם הם מתכוונים לדעותיו של פרופסור זה, או לזה של פרופסור אחר שחלוקים קשות זה על זה, ושניהם מחזיקים באמתחתם הוכחות מדעיות מוצקות, או לאיזה מתוך מאות חוות הדעות הרפואיות המנוגדות זו לזו המתפרסמות חדשות לבקרים, התכוונו?

אבל אני תמיד בודק מי הוא זה העומד מולי. אם זה אברך הקשור לחסידות שבה הקשר לרבי הוא באותו אופן נעלה וגבוה ונאצל וטהור כמו בבעלזא, וההבנה המובנית ש"רבי", הוא ענין גבוה שאין לנו השגה בו - אני עונה לו בפשטות ובשפה שרק הוא יכול להבין, וכמו כלב בן יפונה בבואו להשקיט את המתלוננים:

האדמו"ר מבעלזא. צילום: שוקי לרר

וכי רק את זה אני לא מבין אצל הרבי הזה? הרי כבר יותר מיובל שנים שהרבי הזה עונה תשובות לא מובנות בדיני נפשות. זו לא הפעם הראשונה שהוא מבטל לפעמים את דעותיהם של גדולי הפרופסורים בדיני נפשות ממש וקובע שמדובר בלא כלום, (ומתברר שזו היתה הדרך הנכונה). זו לא הפעם הראשונה שלאברך אחד הוא עונה כך, ולשני, על אותה שאלה בדיוק, הוא עונה הפוך לחלוטין. ובכלל, לא אחת נכנסים אנשים להזכיר ענין זה והוא מברך אותם בענין אחר, (ובסוף מתברר להם עד כמה דווקא הענין ההוא היה טעון ישועה) והקטע הלגמרי בלתי מובן אצלו הוא זה שנכנסים אליו עם פתק לבן ובו מפורטים שמות המשפחה בלבד, והוא מגלה טפח וטפחיים באופן מסתורי ביותר.

הרי זה יותר מיובל שנים שהשאלות הקשות ביותר בדיני נפשות ממש נחתכות על השולחן הטהור לכאן או לכאן. הרי זה יותר מיובל שנים שסוגיות רגישות ביותר עם סיכונים וסיכויים בכל צד בדברים שנוגעים אל הנשמה, מקבלים שם מענה מפורט. שידוכים ושמות שיש בהם מעין נבואה, נפסקים באבחת החלטה אחת. לא תמיד מובנת. אלו התרחשויות ותופעות שכמעט כל בעלזער חסיד יכול לספר עליהן. ובמילים אחרות: כבר המון שנים, מאות שנים, שאנחנו לא מבינים איך הדבר המופלא הזה שנקרא "רבי" ו"גדול בישראל" פועל, ואיך מתנהלת "מערכת קבלת ההחלטות " שיוצאות מפ"ק וחותכות לשבט או לחסד - אז למה נזכרת לשאול דווקא זה עתה?

אם מדובר בחסיד שיודע פרק בציות אמיתי לרבי, למד ספרי חסידות ומכיר ברום מעלתו של הרבי ויכולתו לשדד עליונים ותחתונים, ויודע עד כמה גדול כוחו של הרבי וכח תפילתו ועבודתו הקדושה להפך מידת הדין לרחמים בכל מיני אופנים בדרך הטבע ומעל לדרך הטבע, הוא מבין היטב את המסר וממשיך הלאה. כנראה עולים לפתע בזכרונו מקרים פרטיים וכלליים בחצר החסידית שלו, שאף אחד מבחוץ לא היה מסוגל להבין, לא בשעתו ואף לא היום, ובכל זאת המשיך אז והיום לציית לרבו ולהאמין באמונת אומן כפי שראה אצל אבותיו מדור דור, בלי שאלות ובלי ספיקות כלל וכלל.

אבל אם העומד מולי לא נמנה על עדת החסידים, או נמנה על החצרות האלה שמגובשות באופן פשרני יותר, רחוק מאופן ההתדבקות בצדיק שאנחנו מכירים ומורגלים אליה, אני מחזיר לו בשאלה מקדמית: האם שמעתם פעם מפיו של הרבי מבעלזא עצמו שמורה לזלזל בהוראות של משרד הבריאות? אני דווקא ראיתי כמה וכמה מודעות שקוראות לאנ"ש להקפיד מאוד על כללים מסויימים של משרד הבריאות!

"אכן", נבוך השואל, "ובכל זאת, אתה הרי יודע למה אני מתכוון, האם תוכל להסביר לי מה עומד מאחורי זה?" הוא מתעקש להבין. אני עונה לו שאני לא ממש מבין על מה הוא מדבר. אבל אני כן יודע, שברגע זה, אין אף נתון סטטיסטי, אף אחד, שמוכיח שבבעלזא מספרי החולים והנפטרים גבוהים יותר מאשר מקומות אחרים שבהם ההקפדה על הכללים של משרד הבריאות היא מן החמורות. (אולי אף ההפך... אבל זה לא ענין לכאן). 

לכן אנחנו מסכימים שאנחנו מוציאים את בעלזא מהוויכוח, והוא עובר לנקודת מבט אישית. כדבר אדם לאדם. אני אומר לו כך: לפני שאנחנו מתווכחים מה מועיל ומה מזיק, מה מדביק ומה לא, בוא נדבר מעט על המציאות בשטח. מציאות קיימת, שגם אני וגם אתה מודעים לה ואין מי שיוכל להכחיש אותה. המציאות בשטח הוא כדלהלן:

גם בקהילות שהחמירו על עצמן עד כזית ועד כביצה, רמת התחלואה לא פחתה בשום פרמטר. בטח לא פחות מהקהילות שמפקפקות בחלק מהמגבלות. נכון לרגע זה, כל הקהילות, מחיפה ועד ירושלים, שהקפידו עד הפסיק האחרון של הוראות משרד הבריאות, לא ניצלו מלהט המגיפה המתהפכת. הרי לא ייתכן לומר שחסידי בעלזא הדביקו את כל העולם. בכלל, ישראל שאימצה את המגבלות החמורות ביותר מרוב המדינות בעולם, לא מצליחה להוכיח שהיא מצליחה למגר את הנגיף.

ההחלטות של משרד הבריאות אינן סוף פסוק, ולעיתים אף לא תחילת פסוק, מבחינת המדע הרפואי המדוייק. אם בכלל יש דבר כזה מול נגיף הקורונה שאינו מוכר ובעל מאפיינים מפתיעים ובלתי צפויים. מול כל החלטה אחת, ישנה החלטה הפוכה של פרופסור אחר, לעיתים מתוך מערכת הבריאות עצמה . משרדי הבריאות של ממשלות העולם לא מסכימות ביניהם על הרבה מהכללים. משרד הבריאות הישראלי עצמו שינה את החלטותיו כמה וכמה פעמים. כך שאין שחור ולבן בסיפור המייגע הזה. המציאות מוכיחה שאין אף מדינה או מערכת בריאות ממשלתית או פרטית שדרך ההתנהלות שלה מוכחת ופועלת לאורך זמן!

חלק מהמגבלות של משרד הבריאות נגועות בשיקולים זרים שלא ממין העניין. תעיד על הכלל המגבלה על עשרה מתפללים בבית כנסת מול ההיתר להתקהלות גדולה יותר בחנויות של איקאה, באוטובוסים וברכבות סגורים, שלא לדבר על הזכות להפגין בהפגנה בת אלפי איש שלא שומרים על קצה קצהו של הכללים. זהו נתון ברור.

הפגיעה בנפש, שלא לדבר על הנפש היהודית הטהורה והעדינה, שחלק מהמגבלות האלה גרמו, הן עובדה! עובדה מצערת וכואבת! הן פירקו בתים, ערערו שלום בית, הוציאו נוער נושר לתרבות רעה, ודרדרו בחורים מצויינים וטובים שמסתובבים כצאן שאין להם רועה בלי מסגרת כלשהי לעברי פי פחת. שלא לדבר על החשיפה של כל כך הרבה צעירים ומשפחות לאינטרנט וכל המסתעף. זאת לא אקסיומה של מדען, אלא עובדות חיות וקיימות שעולות מהשטח הרוחני הפצוע! כמה גדול הוא ים הדמעות שהמצב הזה סחט מעיניהם הטרוטות של הורים כה רבים!.

חסידות בעלזא. צילום: אנשיל בעק

הפגיעה החרדתית האנושה בבריאותם הנפשית של אלפי אנשים, כתוצאה מחלק מהמגבלות, וכתוצאה ממסע ההפחדה שמתנהל – היא עובדה קיימת! שנים רבות עוד יידרשו כדי לתקן, אם בכלל, את הנזק הנפשי החמור ביותר שנגרם למאות אלפי איש בכל הרמות ובכל הגילאים. אין חולק על הנתון הזה. אין מטפל נפשי אחד בציבור שלנו שלא יספר לכם על התופעה העגומה הזאת של אנשים שלקו בהתקפי חרדה נוראיים. - יהודים טובים שהמצב המשפחתי שלהם התערער כליל בשל כך, או מטופלים נפשיים שהמצב שלהם התדרדר עד לבלי הכר. - הפגיעה הכלכלית האנושה בעקבות חלק מהמגבלות האלה – הן עובדה! משפחות שלמות קרסו, ובעקבות הקריסה הזאת, התפוררה גם המעטפת הנפשית והרוחנית של אותן משפחות.

שאף אחד לא יספר לנו שהישיבה הממושכת הזאת וההסתגרות הבלתי נגמרת בשטחי המחיה המצומצמים בבתים, לא מביאה לים של בעיות בכל המובנים והתחומים.

עד כאן המציאות. מכאן המחלוקת. יש הסבורים שלמרות כל התמיהות הנ"ל, כל מה שמשרד הבריאות דורש הוא קודש קדשים ונכלל אוטומטית בכלל הצו של ונשמרתם, ויש הסבורים שכשבכף אחת של המאזניים נמצאים כל כך הרבה נזקים קשים, וודאיים! בגשמיות וברוחניות, ובכף השני נמצאים הוראות של משרד הבריאות שחלקן מפוקפקות או שקיימות נגדן דעות רפואיות הפוכות, והמציאות עצמה לא לגמרי תומכת בהן – הכף הראשונה מכריעה!.

הדעה הראשונה מציעה לסמוך באופן מוחלט על החלטות משרד הבריאות הרלוונטיות לאותו יום, למרות כל הנזקים הרוחניים והנפשיים שהיא מייצרת, ולמרות אי ההצלחה שלה בשטח והדעות המקצועיות החלוקות, והדעה השנייה מנסה למצוא את הדרך הנכונה והמאוזנת שגם תשמור על החיים, אבל גם תמזער פגיעות קשות ארוכות טווח בנפש האדם, גם תשמור על שלימות המשפחה הגרעינית של כולנו, וגם תציל את המצב הרוחני שלנו ושל ילדינו, ותגביר ביתר שאת את קול התורה והתפילה, שזה כל מטרתינו בעולם הזה, וזה מה שלפי אמונתינו, רק זה, מחזיק ומקיים ומציל את העולם הזה. הדעה הזאת משלבת בין שמירה טבעית, הפצת דברי שמחה ונחמה (עיין מכתבו המפורסם של מר"ש) ושמירה בכל הכח האפשרי על השפיות הנפשית.

כשם שהדעה הראשונה מובנת ולגיטימית, ואם היא באה כהוראה מצד מנהיגי הקהילות, וודאי שיש לחבריה לשמור על כך מכל משמר ולו מצד הצו של 'ועשית ככל אשר יורוך', אבל באותה מידה, הדעה האחרת לגיטימית לא פחות. במיוחד כשהדעה האחרת נתמכת מצד הסברה, ומקבלת חיזוק מצד המציאות בשטח. מצוות ונשמרתם לנפשותיכם היא אחת מהמצוות החשובות. אבל כשהיא אכן שומרת על נפשותיכם! כשהיא שומרת על הפגיעה בנפש הבריאה בכל צורה שהיא ובכל חלקי הנפש!

ברגע שזה לא ברור לגמרי, וברגע שהמציאות בשטח לא מוכיחה זאת, וברגע שבעקבות חלק מהמגבלות האלה, הפגיעות האחרות בנפש הן הרבה יותר ברורות ומוכחות ובלתי הפיכות, הרשות נתונה, כמו בכל סוגיה רגישה אחרת שמובאת לדיונם ולהחלטתם של גדולי הדור, להחליט כראות עיניהם. לסמוך על החלטה מקצועית כזו או אחרת, או סתם להחליט באותו אופן שמימי, שאין לנו השגה בו, ושדרכו הם מחליטים וקובעים תמיד בדיני נפשות החמורים ביותר.

הכ"ד ידידכם וידיד כל בית ישראל האוהב כל יהודי ומצפה לשמוע אך בשורות טובות ומשמחות אצל כל יהודי באשר הוא דוד מרדכי דמן. 

נ.ב. הערה חשובה: גם מי שמחזיק בדעה האחרת, אין לו לזלזל בכללי ותקנות המקומות שבהם מחזיקים בדעה מנוגדת. אין זו מידה יהודית כלל וכלל! צריכים לכבד את האחר, את רגשותיו, ובטח את כללי המקום שלו. מי שמתנהג אחרת, לא רק שלא מייצג את המגזר שלו, אלא מייצג את האטימות ואת הרוע במלוא מובן המילה!





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. דוד דמן  


    • כל התגובות כאן זה אנשים ממורמרים שנזקו כבר נפשית ורגשית הנה תוצאה חיה מהפגיעות של המוגבלות (ל”ת)


    • אתה לא עונה בצורה ענינית 

      גיא

  2. יפה ומכובד  

    מנחם

    • אולי מכובד, אבל הדרך לגיהנום מרוצף עם כבוד של אנשים כמוך 

      שמויגר

  3. מנסה להבין את בעלז  


  4. אין לי טענות לבעלז  

    יעקב

  5. בעלזא חזק ואמץ  

    דוד א.

    • שכנעת את עצמך (ל”ת)


  6. מה יעשה המסכן? חייב להגן על רבו.  (ל”ת)


  7. ומסכה מה?!  

    קובי

  8. מטהר את השרץ בקנ' טעמים  

    מאיר

    • הנה עוד אחד תסתכל לאיזה בעיות שיעומום ודכדוך כל המגיבים כאן הגיעו בגלל כל המגבלות (ל”ת)


  9. בירור  

    רק שאלה

    • אגב: תשמע סיפור דווקא מהחזון איש בעניין, כנסו: 


    • עוד 50 שנה הם גם יכחישו את הכחשת הקורונה... (ל”ת)

      אהרן מרדכי

    • לא מאמין לשקר על החזו"א! 

      המעורר

    • מה אתה מנסה להגיד? 


    • תגובה ל"רק שאלה" 


    • מאיפה המקור לסיפור על החזון איש? 

      tאודי

  10. חבל  


    • ממש לא נכון, בגור המצב פי 3 גרוע! 

      מני

    • בגור יש יותר תמותה מויזניץ ובעלזא יחד (ל”ת)


    • תחזור על זה עוד פעם, בבעלזא המקום עם התחלואה הכי הכי פחות בכל התקופה (לא מדבר על 38 חום ועובר תוך יומיים) שחצי בעלזא כך) (ל”ת)


    • זה לא נכון. כי בגור שמאוד שומרים יש גם הרבה  (ל”ת)


    • נכון מאוד 10 אחוז מהמונשמים בעלזערס - 7 מתוך שבעים 


  11. דמן הזה שיודע להסביר שצריך לשמוע לרבי - טינף את לשונו נגד ציבור בני התורה שנשמע להוראות של מרן הגר"ש אויערבאך זצוק"ל  

    דדמן שכח את הזלזול שלו עצמו בעיני הבדולח

    • אכן דמן נגד חסימות כבישים ובעד הדבקות של מחלות 

      מטהר בק"ן טעמים

    • תגובה הכי נחיתית בהיסטוריה (ל”ת)

      כל ישראל

    • בעלזא-הפלג 

      שמואל

    • עציצון חזור למאורה חחחחחחחחחח (ל”ת)

      מרקוביץ

    • צודק מאוד 


    • נכד התולדות יעקב יוסף  


    • את עני הבדולח של בעלז ראינו בתמיכתו הלנהבת בהסכמי אוסלו, ובתמיכה בפרס לראשות הממשלה (הם נמנעו כדי שפרס יבחר). (ל”ת)

      בדולח

  12. לא הבנתי מה התיר לכם להסתובב בינינו  

    חסיד בעלז לשעבר

    • תקלוט שזה לא מזיק! הפאניקה הזיקה פי אלף. (כמובן שבאוטובוס וכדו צריך מסכה אין חולק גם בבעלזא, אל תשמיץ סתם.) (ל”ת)


    • מי אסר? 


  13. חבל שנותנים לזה במה!  

    ירושלמי

    • הכנעה 

      דוד

  14. מאמר שההגיון שבו, הוא בנוסח התעלולים של הרשלה  

    מוישי

  15. כל כך הרבה שטויות במאמר אחד  


    • המצב בבעלזא קטסטרופלי 


  16. בקיצור, בעלזא זה מעל החוק  

    איש יהודי

  17. אוברלנדר נפטר מהנגיף. איך תגיד שידיכם לא שפכו את דמו  (ל”ת)


    • תברר טוב טוב טוב, ותשמע למה אובלנדר נפטר בשבת בביה"ח, ותגיד לי אם בגלל הקורונה, למרות שהיה לו קורונה, מסכן.. (ל”ת)


    • הכנעה 

      דוד

  18. בעלזא  

    יעקב

  19. הכתב מתעלם שהבלזערס לא הולכים עם מסיכות. בניגוד לחוק.  (ל”ת)


    • אין קשר לחוק 

      מי שאכפת לו

    • ויש כאלו שגונבים שטחים ותקציבים בניגוד לחוק. (ל”ת)


  20. נתונים לא נכונים  

    יהודי

  21. בעלזא הכתבה של דמן  


    • גם באשדוד 


  22. שאלה שכן מטרידה את אלה שאינם חסידי בעלזא  

    יהודי פשוט

    • מאיפה מוכחת (ל”ת)


    • תועלת מעשית ברורה? מנין לך? 


  23. מסיכות בבעלזא  

    יעקב

    • גם באשדוד כנ"ל (ל”ת)


    • הולכים בבעלזא עם מסכות היכן שצריך תבדקו! (ל”ת)


    • הרב אשר וייס כנסו וראו 


  24. שבו בבית ואל תכפו עלינו את אמונתכם!!!!  

    לא בלזער

    • תגובה מתוך הכתבה  


    • חולה צומי 


    • הקבוצה שכופה את עצמה על כל החברה, אלו הטוקביסטים שמשמיצים ללא הרף, וכל השנה, כל השנים, כולם סובלים מנחת זרועם (ל”ת)


  25. עדיין האחריות הכללית לא קיימת ??במקום ציבורים ליד מבוגרים ?? והרבי באמת צדיק לא להכניס את הרבי למשוות  (ל”ת)

    א

  26. לקרוא ולבכות  

    רחמים

    • הפתרון של בעלז לא להבדק (ל”ת)


    • אופס. לא ענית בצורה ענינית 

      גיא

  27. דמן כתבה מבזה!!!  

    אחד

    • שקרן, לא היה ולא נברא, תחיה את המציאות ותראה כמה השיטה נכונה, עוד כולם יודו לכך, חכם רגע אחד לפני. (ל”ת)


    • נחמד 

      שמואל

  28. יחי הקשקוש  (ל”ת)


  29. דמן. את הסיפורים על עיני הבדולח שרואות למרחקים, תספר לילדים שלך.  

    מיכאל

  30. מ56 מורדמים ומונשמים יש 6 חסידי בעלזא, ואלו הם מנשה יצחק מאיר בן איטה שיף אשדוד אשת ר' מאיר משה פויגל אשדוד צביה בת שמחה כהן אשדוד רבקה חי' ביילע בת חי' אדל ברגופן אשדוד ר' צבי טישלער שנדבק בחתונת נכדתו בקהילתינו באשדוד בת ר' אהרן שמוטץ ירושלים  (ל”ת)


    • צבי-ה בת שמחה 

      baruch

    • לכל הרשימה הזאת אין בכלל קורונה, אולי איזה שפעת או סתם איזשהו אירוע מוחי 

      נחום

    • יותר מ10% לא יאומן  

      סלונים

  31. גם את השרץ ידעו להתיר בק"ן טעמים, אבל השרץ נשאר שרץ..  (ל”ת)


  32. העיקר חסר מן הספר  

    יהודה

  33. יחץ בשקל!  

    יצחק

  34. חצוף מארץ החצופים  

    אהרן

  35. עוצמתי במיוחד!!!!  (ל”ת)

    חסיד

  36. כותרת יפה- בצל השמועות... אהבתי.  

    מוישה

    • ומה אוחז ר' חיים לפני שהיועצים הטעו אותו? 

      יענקל

    • ר' חיים בלי מסכה  


  37. אכן  

    יובל

  38. הדיוט  

    נוני

  39. בקיצור דמן מודה שלא נישמרים לנפשות כולנו איפה המשטרה ?  


    • בפסח צלצלתי לראש עיריית בני ברק שהשטיבל של בעלז פתוח 

      זלמן

  40. זאת לא תשובה  

    זלמן

    • איפה המשטרה אתם קוראים שהסיקרקים וחלק מבעלז מסכנים אחרים 


    • עיין רמבן פרשת קורח על הפסוק הרמו מתוך העדה הזאת (ל”ת)


  41. יהודי  


  42. סליחה ארוך מידי וגם לא נכון לדעתי  

    יוסי

  43. גם אחרי שאוברלנדר נפטר יש לכם פנים לכתוב מאמרים ? בקיצור בעלז חוזרת  

    מוישה

    • לאוברלנדר יש בעיה רפואית משפחתית ולכן נזהרו מאד ועדיין חלו .יש אח אחד שלא יוצא מביתו מפורים אז למה סתם להלעיז עליהם ? (ל”ת)


    • חילול השם?! 


  44. שות חתם סופר חושן משפט מד  


  45. הרב דמן, הסבר זאת למשפחת אוברלנדר ועוד 5 משפחות רק מבעלז ירושלים  (ל”ת)


  46. לצערינו בשואה נכחדו יהודי הונגריה הודות ל.....  

    אני

    • כל מטנפיה לא יטנפוה 


    • עוד פעם עם השקר 


    • הכזבנים בפעולה. 


    • הכזבנים בפעולה. 


  47. כל מילה מיותרת מדהים כנה ואמיתי ולא רק בקרונה בכל שינוי בדעה קנאי חסידי ליטאי ישלכבד ולא רק מנימוס אלא כך דרכה של תורה כל שמנהיגי רוחני לפי מסורת ישראל מורה  (ל”ת)

    חיים

    • גר בנוי יארק.  

      יעקב

  48. ים של מילים  

    קורא

  49. דמן, הפעם איבדת את זה.  


  50. אמת ויציב ונכון ואהוב וחביב ונחמד ונעים ומקובל וטוב ויפה הדרך הזה  

    baruch

    • מי שיודע מה קורה בבלז לא מקשקש במקלדת כמוך1 (ל”ת)

      יונתן

  51. הקורונה מאיים להכחיד את עם ישראל,ואנחנו ננקום בו כפי שנקמנו בנאצים...  (ל”ת)

    א בעלזער נרדף

  52. צודק לגמרי! הפגיעה של הנגיף היא ברכוש ובנפש  


  53. תקשיבו, המציאות הוכיחה בשיכון הרבי שולט,ואין חולים קשה!  

    מנחם בעלזער שרוף

    • אחת הבדיחות הטובות...למי שמכיר ויודע... (ל”ת)

      יצחק

    • הנגיעות מטשטשות את מבט האמת [הרב אליהו דסלר] 

      שוש

  54. אין בעיה שתתכנסו בהיכל הטישים,אך מדוע לא בקבוצות קטנות יותר ועם מסכות?  (ל”ת)

    מחניווקער

  55. תגובה חריפה  

    יעל

  56. חתונה בעלז  

    לא תעמוד על דם רעך

    • הפצצה המתקתקת זה אתה ושכמותך (ל”ת)


  57. הכל תלוי על איזה תקנות משרד הבריאות עוברים  


    • מנין לך שהמסיכה מצילה חיים? למה בבריטניה ובשאר מדינות העולם לא שמעו על זה? (ל”ת)


  58. טרחה  


    • צדיק 

      צדיק

    • ועבור מי טרחת לכתוב תגובה שחצנית כמנהג בלז 

      יהודה

  59. מי התיר לך לזלזל בפיקוח נפש?  

    יוסי

    • עם טיפש תיטפש 


  60. על הדבקת אחרים לא יעזור שום מאמר ושום תירוצים  (ל”ת)

    יוסי

  61. תיקון טעות בכותרת: אמור לכתוב "דוד דמן מפטפט הרבה ומוכר לנו הרבה שטויות ושקרים במקום להשיב על השאלות".  (ל”ת)

    חסיד שפוי

  62. זוכר את ליגלוגיו של דמן על העצניקים בעיתון משפחה  

    יחיאל

    • העצניקים לפחות נלחמים על כבוד שמים (לדעתם), אבל על מה הבעלזים נלחמים, על האיסור "הנורא והאיום" ללבוש מסכות? 

      חסיד

    • אופס. לא ענית בצורה ענינית (ל”ת)

      גיא

  63. מסכות!!!  

    בסיכון

    • חברה רחמנות על המבוגרים תחשבו מחוץ לקופסא!!! מה שווה כל הגמ"חים אם פשוט להציל חיים על ידי מסיכה אתם לא רוצים!? 

      שמויגר

  64. בלי לזלזל בגדלות הרעבעס אבל בגמ' כתוב 'ניתנה לרופא רשות לרפא' לרופא ולא לרעבע גדול ככל שיהיה  


    • אבל מה לעשות שיש הרבה רופאים (ובתוכם פרופ' סדצקי - סגן מנכ"ל משרד הבריאות) שחולקים על חלק גדול מההנחיות (ל”ת)


  65. דמן - כותב נגד חסימות כבישים של עץ, וכותב בעד הדבקת קורונה לכלל הציבור של בעלז.  (ל”ת)

    משהו מוזר

    • מה לעשות שהרבה רופאים לא יודעים מה זה אפידמילוגיה ועד שהם לומדים את זה לעומק מדברים שטויות... תשאל אותם חודש אחרי והם כבר לא מדברים כמו לפני כי הם למדו את הנושא אבל המטומטמים כמוך עדיין מצטטים גיבובי שטויות שהם מתביישים בזה כיום וכבר יודעים שזה היה מאי ידיעה ולא מחכמה, אז אל תצטט מישהו לפני חושיים שהיום כבא מדבר אחרת (ל”ת)

      שמויגר

  66. נרדמתי. כמה מלללל  (ל”ת)


  67. לא מתאים לדוד דמן  


  68. דמגוגיה בגרוש. תתביישו  

    יוני

    • לא שלא תכתוב מאות אלפים? למה לא שלקר עד הסוף (ל”ת)


    • אופס לא ענית בצורה ענינית 

      גיא

  69. מאות מילים שהושחתו  

    מיכל

  70. כל מילה בסלע, ועוד אמרת את זה די בעדינות כמובן.  (ל”ת)


  71. בעלזא  

    מנדי

    • מטומטם. וכותבים מישהו לא מישו (ל”ת)


    • בשטויות שלכם וודאי אין אמונה! 

      רופא

    • גם אם האדמו"R גדול ושומר על החסידים שלו, זה לא אומר שהוא שומר על כולם, לידיעת החכמלוגים מגזע בלז, כך שאם השכן שלך לא בלזר לא צריך להרוג אותו (ל”ת)

      שמויגר

  72. בחייהם קרויים מתים  

    יהודי

    • ענדליך! תגובה שפויה ולא מתלהמת (אף שאני לא מסכים לכל מה שכתוב בה) (ל”ת)


  73. אמונת חכמים זה דבר חשוב מאד, ואם בכך היו מסתכמים טענותיך, אכן אין מה להשיב, אבל  


  74. מר דמן! אדרבה תלמד אותי חסידות  

    לא חסיד גור

    • הפקרות? מי פה המופקר? 


    • חבל 

      לא חסיד

    • כן חסיד בעלזא 


    • תשובה לשאלותיך 


  75. קורונה בבלעזא  


  76. קשוט עצמך  

    לייבי

  77. לכל המגיבים, שאלה אמיתית, אל תזרקו עלי אבנים.  


    • בבעלז יהיה ירידה קשה באמונת חכמים 

      אחד מבתוכו

    • וואו שכנעת אותי. (ל”ת)


    • צודק בהחלט, גם מכיר אישית, קרבנות ברוחניות פי מאה מנפטרים בגוף, שבתכל'ס יש כרגע פחות מכל שנה 


    • שאלה קולעת, גם אם חשבתי אחרת, הארת לי את העיניים. (ל”ת)


  78. המצאות מצוצות  

    אלישיב

    • היזהרו בגחלתן 

      יהודי

  79. לכל המגיבים - חובה לקרות  

    יהודי

    • מי שעשה צחוק מכם זה הכתב שמיחצן אתכם בגרוש! 

      ריקי

    • צודק לגמרי! 


  80. דמן אתה חייב ללכת להיבדק  

    היהודי הנודד

    • אהבתי. מבריק ... (ל”ת)

      דוד

  81. מודה ועוזב ירוחם  


  82. דמן, הפעם פישלת... לא מתאים לך....  (ל”ת)


  83. לעניות דעתי  

    לא שונא אך פגוע

  84. להעמיד דברים על דיוקם  

    יוסף

  85. מדוע צריכים כתבה ענקית כדי להסביר את בעלזא?  

    משה

  86. אמונת חכמים לא דוחה ׳לא תרצח׳  (ל”ת)


  87. עצוב עד כדי גיחוך  

    הממה

    • האבסורד הגדול הוא הפשע המאורגן שיש בממשלה ע"י נציגנו משס ודגל התורה! 


  88. במשפחה פסח כתבת שמי שמתפלל במנין הוא רוצח !  

    ערליכער יוד

  89. אין לי בעיה  

    דוד

  90. את האמת התאכזבתי  

    םם

  91. אין התר לרצוח משום סיבה שבעולם  (ל”ת)

    אני

  92. התפתלות ארוכה כמו הגלות, ובשורה התחתונה מעוררת חמלה.  (ל”ת)

    נתן

    • הגאון הרב אשר וייס גאב"ד דרכי תורה שנשמר מאז פרוץ הקורונה ומזהיר להישמר ולהחמיר יותר ממשרד הבריאות מספר באחד הסרטונים על יהודי שסיפר לו כי הדביק מישהו ובגללו הוא נפטר. "ישב אצלי יהודי יקר ובכה בדמעות שליש, משום שכמעט ברור לו שהדביק מאן דהו שנפטר וביקש תיקוני תשובה. האיש הזה לעולם לא יסלח לעצמו. אני מתחנן שנשמור על הכללים. אנשי תורה אנחנו".  


  93. חפירה חפירה. הרבה זריחת חול. ועל דבר אחד לא ענית. למה אתם לא הולכים להיבדק  (ל”ת)


  94. קורונה ובעלז  


    • כ"כ כואב לי שאתה לא יודע חצי דבר, בעלזא בתל אביב נסגר בגלל חסיד גור וכהנה וכהנה, זה שהשתעל עליך, זה לא בריא ולא נימוסי כל השנה, מה הקשר כאן. (ל”ת)


  95. ביטלתי את המינוי על משפחה  (ל”ת)

    פלאי

    • בחיים לא היה לך מנוי, עוד אחד שמצא במה לאיים (ל”ת)


  96. כך תראה המדינה החרדית  

    חוזר בשאלה

    • כן, אם רק החרדים יצטרכו לעבור ברמזור ירוק, ורק באזורים החרדים יעשו רמזורים, אבל החילוני יוכול לנסוע חופשי באדום, כנראה שלא אקשיב לחוק (ל”ת)


  97. הגאון הרב אשר וייס גאב"ד דרכי תורה שנשמר מאז פרוץ הקורונה ומזהיר להישמר ולהחמיר יותר ממשרד הבריאות מספר באחד הסרטונים על יהודי שסיפר לו כי הדביק מישהו ובגללו הוא נפטר. "ישב אצלי יהודי יקר ובכה בדמעות שליש, משום שכמעט ברור לו שהדביק מאן דהו שנפטר וביקש תיקוני תשובה. האיש הזה לעולם לא יסלח לעצמו. אני מתחנן שנשמור על הכללים. אנשי תורה אנחנו".  

    יהודי מאמין

    • הגר' וויס 

      אברהם

  98. ברור שאתה חייב לשמוע לרבי שלך לא על זה הטענות הבעיה שאתם מסתובבים  

    יוני

  99. יש לנו מצווה של ונשמרתם מאד לנפשותיכם  


  100. אכזבת דמן  

    אורי

  101. הבעיה של כל החרדים  

    אליהו

  102. מי מזלזל באחרים  

    ישראל

  103. בעלז  

    גמליאל

  104. תסתגרו ביניכם  


  105. דמגוגיה בגרוש...  

    מאן דאמר

  106. דברים כדרבנות  

    ירושלמית

  107. מפילוח אחוז נדבקים בנתונים רשמיים אזור קרית בעלז ממוקם במקומות הגבוהים באחוזי הדבקה  

    יוסקה

    • אתם מסתובבים ולא מתפללים רק אצלכם בכל מניין שיש בכל רגע נתוןן יכול להגיע חסיד בעלזא וללא מסכה  

      מחנופקה

  108. במרחב הציבורי יש חוק. בפרט במה שלכאורה נוגע לחיי אחרים. נקודה.  (ל”ת)

    משה

  109. אבל למה אתם לא חובשים מסכה?  


  110. דוד דמן, תשמע פסק מעניין של הרב וואזנר זצ"ל בנושא אחר שבעקיפין עונה גם על התמיהה שלך  

    יוסקה

    • מעניין שכל אחד מוצא עכשיו פוסק שאוחז ממנו פלאים, אם זה הרב אשר וייס או פוה"ד הרב וואזנר, וכאילו דעתו של מר"ש מבעלזא לא מספק אותו.... 


    • האם מותר למסור למשטרה? 

      אשדודי

    • משטרת ישראל עוקבת ברשתות החברתיות ויודעת שבבעלז כולם קורונה 

      יעקובוביץ

  111. דמן, כל מילה בסלע של זהב!!  

    מוישה זוכמיר

    • מטומטם (ל”ת)


  112. בשתי מילים-חסיד שוטה!!  (ל”ת)

    שם משמואל

  113. תזכירו לי מה ענה ר' חיים קניבסקי על השאלה האם לסגור חדרים ישיבות  

    חסידית

    • את צודקת דעתו של הגר"ח קנייבסקי לא השתנתה, והוא ממשיך להורות לפתוח את כל המוסדות לבנים.כי תורה מגנא ומצלא. 

      יודע מקרוב

  114. לא ידעתי שמסכות גורמות למחלת נפש  


  115. הבעיה המרכזית שהשאלה היא לא משרד הבריאות  

    צחי

  116. צריך לשים אותם בהסגר שיסכנו רק את עצמם  

    שומרת קורונה

  117. שמעתי שיש שטיבלעך שאתמול לא אמרו תחנון ושתו לחיים יש כבר נפטר ראשון בבעלזא  (ל”ת)

    משה

  118. הייתי היום בבעלזא וראיתי הרבה יותר לא בעלזערים מחסידי בעלזא כנראה הם מביאים את התחלואה כי חסידי בעלזא מחוסנים מרבם  (ל”ת)

    יעקב

  119. כאב של הרבים  

    פסיכילוג

    • מיירדיג, גיוולדיג, איזה למדן, איזה תובנות, פשש... (ל”ת)

      אברהם

  120. חובת השעה ...  

    אברך ספרדי . ממש לא חסיד בעלז

  121. למה יש כל כך הרבה בעיות נפשיות בבעלז? חשבתי שרק בגור  (ל”ת)


  122. אני דווקא מתפעל מאד מרבי מבעלז שלא מתחשב עם התקשורת ועושה מה שנראה לו נכון, כל הכבוד!  (ל”ת)


    • מטומטם! חוץ מזה אומרים מתחשב בתקשורת לא עם (ל”ת)


    • לא להתחשב פירושו....אצל אדם נורמטיבי זה קשור לנפש. 

      ישראל

  123. פושעים  

    אריק

  124. אתם לגמרי צודקים!!!!!  

    חסיד בלזא

    • אני לא קשור לגור ולא לבלז ועדיין חושש מקירבתכם בשכונה 

      דוד

  125. דאמען  

    אנשיל

    • הזלזול שלך באחר מראה על אישיותך, רפו''ש. (ל”ת)


  126. ב"ה, שיש כבר יותר ממאה ועשרים מגיבים, ויש אכן כל כך הרבה אנשים שבעלזא גורם להם נקיפות מצפון ובגלל כן הם מוכרחים להשפיך את הלכלוך שלהם הן על בעלזא והן על אחרים, והעיקר שיהיו דבוקים בקדושת קורונה ויאחזו בהם שלא יאבד מן העולם, וימשיכו להיות סגורים ומסוגרים ולבוש בלבוש פורומי לכמה שנים טובות, כה לחי  (ל”ת)


  127. טור דעה - קצת פרופורציות  

    גג

  128. אדיוט מסכן  (ל”ת)


  129. הוא אומנם כותב יפה, אבל ממש לא משכנע  

    גבי

  130. עיני בדולח  (ל”ת)


  131. עיני בדולח  


  132. מקדשי שם שמים, הכתבה מאוד יפה וצודק מאה אחוז  (ל”ת)

    בעלזא שכן

  133. קראתי הכתבה, מי שאינו מפרגן לבעלזא כותב טענות שוא,  (ל”ת)

    יהודי מרחובות

    • הבעלזער'ס צודקים (ל”ת)


    • הם חסידים מושמעתים לרבם שליט"א (ל”ת)


  134. מספר החולים  


    • למה שלא תוסיף עוד כמה שמות? אם לשקר אז עד הסוף (ל”ת)


    • ידוע בבעלזא וגם אצל המשפחה הרב אלעזר הורויץ וגברת מן לא נפטרו מקורונה שמעתי שנפטר אחד בגיל 119 כנראה גם מקורנה כל אחד שמת מלבישים עליו קורונה אפילו שמספר המתים כל חודש פחות משנה שעברה  (ל”ת)

      שמעריל

    • ראינו באוטובוס מאשדוד לי"ם אשה שדאגה כל הדרך שילדי-ה הקטנים שלה לא יורידו המסכה מהאף ולימדה אותם איך לנשום נכון שלא יחנקו ואם חלילה ילד נגע בכיסא צעקה בקולות וכולם עם כפפות ובעוד כמה שנים כל אלה יצטרכו טיפולים נפשיים אז דמן לא צודק שהבעי-ה הנפשי הרבה יותר חמור  (ל”ת)

      דבורה

    • הרב דמן השפויים איתך (ל”ת)

      שמשון

    • הרב דמן פתחת להרבה אנשים את העיניים והוצאת להרבה אנשים את העיניים (ל”ת)

      איתמר

    • שקרן! להורוביץ בוודאי אין שום קשר לקורונה גם היה לגמרי שלילי, מן ואובלנדר שכן נדבקו בקורונה נפטרו אכן מהקורונה אבל בליווי שבץ מוחי שהיו יכולים להציל אם לא היינו חיים בפאניקת הקורונה שכמובן לא תודה לזה . (ל”ת)


    • שקר ושוב שקר, הרב הורביץ היה בכלל שלילי. אם כבר נתווכח על שני בודדים הרב אובלנדר וגברת מן למשך כל התקופה האחרונה (ל”ת)


    • ״הרוב״ רואה את כמות החולים בבעלז. 

      מנחם מנדל

  135. בה  (ל”ת)


  136. בקיצור, כל המגיבים מדברים מבעלזא, לטוב ולמוטב, לא משנה, העיקר שבעלזא יציק אותכן!!  


  137. אוי אויייו לכוווולם יהיו בעיות נפשיות ורק לבעלזא לא כל המדינה אין להם שלום בית עכשיו והם בדיכאון ורק הבעלזים בזכות רבם עם עיני הבדולח שלו בריאים ומבסוטים כמה פתטי  


  138. לנתק חולה בן 100 ממכונת הנשמה אסור אבל לגרום בעקיפין למות מותר כי שמירה על הכללים עושה לי דיכאון נשמע סדר עדיפות משונה ביותר זה נוגד את הרגש היהודי הכי בסיסי  


  139. כל התגובות כאן זה אנשים ממורמרים שמשעמם להם בגלל הקורונה וכבר נזקו גם נפשית  (ל”ת)


  140. אתם חיים עם עוד אנשים. תתעשתו  

    ארי

  141. שהצדיק רואה שתשרה פה לתושבי מדינה זאת מנוחה ושלוה, כי טוב שהצדיק רואה כי טוב וכל טוב ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחינו בית ישראל בני מדינה זו  (ל”ת)


  142. תסתכלו איך שעיני כולם על האדמו"ר וחסידי בעלז, החכם עיניו בראשו, הם אנשים עם ראש על הכתפיים, אחרי הכל, כולם שואלים איך עושים אחרי בעלז  (ל”ת)

    אורח לא חסיד שלומד בבלז

  143. איך בבלגיה?  


  144. ארוך מידיי. מרוב דובים לא רואים את היער  (ל”ת)


  145. מר"ש חזה את הקרונה ודיבר על זה בסיום השס ביד אליהו  


  146. הכל גאווה  

    משה

  147. אין כמו בעלזא בעולם האדמור איש חכם ביותר אסטרטגיה נכונה מתוך 15.000 אנשים 2 נפטרים ו5 מונשמים באחוזים לחסידוית אחרות זה כולם יש הרבה מוכשרים בבעלז אז לא לדבר נגדם ומשה יוסל אוברלנדר שנפטר נשמר כמו גרר וקרלינר ונידבק ואני לא בעלזר והקרונה גרמה לי להתקרב לבעלז בזכות האדמור הצדיק  (ל”ת)


  148. האם משהו שמע הדרשה של אדמו"ר מבעלזא בסיום הש"ס של אגודה ?  (ל”ת)


  149. ביום שיכניסו כמה אדמורים לכלא - סוף סוף תקום המדינה  

    א.ע.

;