י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בשיא המשבר החמור ביותר

בגיבוי שר הבריאות: האחיות שובתות החל מהבוקר

משרד האוצר סירב לדרישות האחיות, והמחאה יצאה לדרך. האחיות שובתות וזאת בשיאו של המשבר הבריאותי החריף ביותר. לטענתן, "אין תקנים, והדבר פוגע בדיוק כעת – כשחלק מהצוותים הרפואיים נמצאים בבידוד"

בגיבוי שר הבריאות: האחיות שובתות החל מהבוקר
שביתת האחיות ב2019 צילום: David Cohen/Flash90

ניסיונות הגישור הליליים לא צלחו, והשביתה יצאה לדרך: החל מהבוקר פועלים בתי החולים והמרפאות ללא עזרתן של האחיות שנמצאות בעיצומים, וזאת לאחר שדרישותיהן נדחו בידי האוצר. העיצומים יצאו לדרך והאחיות עברו למתכונת שבת בעוד שמערכת הבריאות מתמודדת עם המשבר הגדול בתולדותיה, כאשר חלק נרחב מהצוותים הרפואיים נמצא בבידוד, אך למרות זאת האחיות זוכות לגיבוי ולתמיכה כמעט מקיר לקיר.

שר הבריאות יולי אדלשטיין גיבה היום את מאבק האחיות והוא אמר הבוקר בביקורו בבית החולים איכילוב בתל אביב: "אני עם האחיות והאחים במאבקם - יש לי הערכה גדולה לעבודתכם הנפלאה, המסורה והחיונית. המחסור בכוח האדם איננו רק בגלל נגיף הקורונה, זו בעיה מתמשכת במערכת הבריאות שרק התעצמה". לדבריו, "משרד האוצר צריך לאפשר את הגדלת מספר התקנים מתוך דאגה למערכת הבריאות, לחולים ולעומס העבודה. נתגבר את המערך בכוח אדם איכותי ונעצים את המערכת גם אחרי שננצח את הקורונה".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ), סגן יו"ר הר"י ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא", הביע אף הוא תמיכה במאבקן של האחיות ואמר כי "מאבק האחים והאחיות לתוספת תקנים בעת הזאת איננו מאבק סקטוריאלי. זהו מאבק על יכולתה של מערכת הבריאות לטפל בחולי ישראל בעת המשבר הבריאותי החמור ביותר בתולדות המדינה. אנו תומכים ללא סייג במאבק הזה, המשתלב עם דרישותינו לתוספות של מאות תקני רופאים כדי לאפשר לנו, הצוותים הרפואיים, להיערך לקראת נחשול השפעת והקורונה בחורף הקרוב.

"לצערנו, אין הבנה באוצר שדרושה פעולה מהירה של כיסוי הגירעונות הכספיים שנגרמו עקב הנחיות הממשלה החל מחודש מארס, ושחרור תקני רופאים ואחיות הכרחיים בעת חירום לאומית זו".

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי שיגר מכתב לאילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות והאחים, ובו הביע את תמיכת הרופאים במאבק האחיות. "אנו איננו שובתים אך נעשה הכל כדי לא לפגוע בשביתה הצודקת של האחיות. המחסור החריף בתקנים לצוותי הרפואה", כתב פרופ' חגי, "נולד עוד הרבה לפני התפרצות הקורונה והוא בהחלט מורגש עוד יותר בימים אלה. מאז שלושה עשורים ממשלות ישראל לא השכילו להשקיע כראוי במערכת הבריאות - לא בכוח אדם ולא בתשתיות. תוספת כוח אדם רפואי למערכת נדרשת והכרחית בשגרה ובוודאי בתקופה מורכבת זו שבה מגיפת הקורונה מתפשטת. הדברים נכונים שבעתיים לקראת החורף הקרב, בו התחלואה תהיה מורכבת עוד יותר עם חולי קורונה ושפעת גם יחד".

גם הרופאים המתמחים החברים בארגון 'מרשם' הודיעו כי יגבו את המאבק. ד"ר ריי ביטון, יו"ר הארגון, אמרה: "המחלקות קורסות והמתמחים קורסים יחד עם האחיות. אי אפשר להמשיך להטיל עלינו את העומס הלא אנושי הזה. המתמחים ממשיכים לעבוד בתורנויות של 26 שעות, שממילא הן לא אנושיות ועכשיו כשמתמחים רבים בבידוד, אין מי שיחליף אותם והמתמחים הנותרים מוצאים עצמם לעיתים מבצעים עשר תורנויות ויותר בחודש - זה בלתי מתקבל על הדעת. אי אפשר לתת לנו להילחם את המלחמה הזאת (בקורונה) ככה. חייבים להקצות תקנים לבתי החולים מיד. שביתת האזהרה של שעתיים לא תפגע במטופלים. אם לא יוקצו תקנים, ניאלץ לנקוט בצעדים חריפים יותר".

מנגד, קופת חולים מאוחדת סירבה לאשר לאחיות הקופה להצטרף לשביתה. דרור דין, סמנכ"ל משאבי אנוש, הורה לאחות הראשית כי: "בהתאם להסכם הקיבוצי שנחתם לאחרונה, על האחיות בקופה חלה חובה להימנע מכלל שביתה או שיבושי עבודה. הצטרפות לשביתה תוביל לפגיעה בשכרם של אחים ואחיות שישבתו".

בעקבות המחאה, פועלות האחיות במתכונת שבת. בשלב זה, כל הניתוחים שאינם דחופים יידחו והעבודה במרפאות החוץ תהיה במתכונת שבת. מחלקות הקורונה והחולים האונקולוגים לא ייפגעו לאחר שקופות החולים הנחו את האחיות להעניק טיפולי אינסולין, פוריות וטיפולים בחולים האונקולוגים ובמכוני הגסטרו. בדיקות הקורונה צפויות אף הן להתקיים ללא הפרעות עם זאת, יתכן שמשרדי הבריאות והאוצר יעתרו במהלך היום לבתי הדין לעבודה כדי שיורה לאחיות לשוב למו"מ ולצמצם את שביתת המחאה.

 

אחיות שביתה יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד