י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מהלך דרמטי

מהפכת האזרחות האוסטרית: הסעיף החדש שטורף את הקלפים

שינוי משמעותי שעומד להתבצע בחוק האזרחות  האוסטרית, עומד לחולל מהפכה ולאפשר לעשרות אלפי ישראלים לקבל אזרחות אירופאית ממדרגה ראשונה • עו"ד ניר לנקר, ממגדל אלקטרה סיטי בת"א, מומחה לדין הזר האוסטרי "מדובר בשינויים מרחיקי לכת"

 מהפכת האזרחות האוסטרית: הסעיף החדש שטורף את הקלפים
דרכון אוסטרי צילום: משרד עורכי דין ונוטריון לנקר-ירדני

קבלת אזרחות אירופאית נחשבת כיום לאחד מהיעדים הכי נחשקים בישראל. המוני ישראלים כבר קיבלו אזרחות זרה ורבים תרים בנואשות אחר אפשרות לקבל דרכון של מדינה אירופאית כלשהי.

אחת מהמדינות הכי מבוקשות בתחום זה היא אוסטריה. אזרחות אוסטרית מעניקה מגוון רחב של הטבות עבור המחזיקים בה והיא כוללת אפשרות כניסה לארה"ב ואוסטרליה ללא צורך בויזה, לימודים אקדמאים חינמיים באיחוד האירופאי וסבסוד מלא של שירותי רפואה רבים. בחודש ספטמבר הקרוב עומד להיכנס לחוק האזרחות האוסטרית סעיף חדש  שיטרוף את הקלפים ויגרום לישראלים רבים להתדפק על דלתות עורכי הדין המתמחים בתחום, על מנת לבדוק זכאותם לאזרחות אוסטרית.    

עורך הדין ניר לנקר ממגדל אלקטרה סיטי בת"א ,המומחה לדין הזר האוסטרי, מסביר לנו עד כמה השינויים בחוק מרחיקי לכת.

תסביר לנו, מה החוק ה"בסיסי" אמר עד היום?

"עד היום החוק על סעיפיו השונים, איפשר רק למי שהיה צאצא לאזרח אוסטרי, בד"כ רק לצאצא של זכר, זאת אומרת רק אם אביך/סבך היה אזרח אוסטרי - לקבל אזרחות אוסטרית. אולם היו בחוק הגבלות כה רבות שהחריגו עוד רבים וטובים מהזכאות".

מה לדוגמה?

"למשל משרתי קבע בצבא, או עובדים בשירות המדינה הייתה להם בעיה קשה  לקבל אזרחות ולפי הסעיף החדש עניין זה לא יהווה יותר בעיה. אבל השינוי המרכזי כאמור הוא בקרב צאצאי נשים. עד היום חוק האזרחות האוסטרית אמר שאם נולד אדם לפני שנת 1983 לאמא או לסבתא אזרחיות  אוסטריה, הוא לא זכאי לאזרחות, אך אם נולד לאחר מכן הוא כן זכאי. נוצר כך מצב אבסורדי שבו יכולים להיות שני אחים שנולדו לאותו אם ואחד מהם הוא אזרח אוסטריה והאחר לא וכך גם הדור שאחריהם כנגזרת מזו. הקריטריונים של הסעיף החדש לחוק קובעים, כי גם כל אלו שנולדו לפני 1983 המהווים נתח מאוד רחב מהאוכלוסייה הישראלית, יוכלו לקבל אזרחות אוסטרית". עו"ד לנקר מציין כי עניין משמעותי נוסף שהשתנה נוגע למעמד התושבות של הסב או האב הנמלט מאימת הנאצים, "על פי סעיפי החוק עד היום רק מי שהיה אזרח אוסטריה היה יכול להוריש לצאצאיו את הזכאות לאזרחות אוסטרית, אולם הסעיף החדש לחוק  האזרחות האוסטרית כולל גם את אלו שנמלטו מאוסטריה לפני שנת 1955  וגרו בה לפני בריחתם במעמד תושב בלבד ואשר היו בעלי אזרחות של מדינות "אוסטרו-הונגריה". זאת אומרת, בעיקר תושבי אוסטריה היהודים אשר היו –הונגרים, רומנים, פולנים, צ'כים, סלובקים, איטלקים או חסרי אזרחות. כולל גם את ילדיהם וילדי ילדיהם, ובתנאי שנמלטו מאוסטריה". 

סעיף נוסף וכבד משקל שנכנס תחת הסעיף החדש, מאפשר אזרחות משולשת. "אם עד היום אזרח ישראלי החזיק באזרחות נוספת, היה עליו לוותר על אחת מהאזרחויות שברשותו, על מנת להיות זכאי לאזרחות אוסטרית ובהרבה מקרים זו הייתה אזרחות מאוד נחשבת שחבל היה לוותר עליה, וכך כל התהליך היה נתקע. הסעיף החדש קובע כי יהיה ניתן להחזיק בשתי אזרחויות נוספות ואף יותר, מלבד אזרחות אוסטרית. מדובר בהקלה מאוד רצינית".

עורך הדין ניר לנקר נחשב לוותיק ומנוסה בתהליכי קבלת אזרחות אוסטרית ודרכון אוסטרי. אנשים רבים מכל שכבות האוכלוסייה פונים אליו בנושא, כולל רבים מהמגזר החרדי. בדיקה קצרה באתר לשכת עורכי הדין מעלה, כי ניר לנקר הינו עו"ד מומחה לדין הזר האוסטרי, מה שמעיד על בקיאות יוצאת דופן בכל נבכי החוקים האוסטריים, כולל הבנה בסעיפים הכי סבוכים. עניין שיכול להערים לא מעט קשיים עבור עורך דין אחר שאינו מכיר את ספר החוקים האוסטרי לעומקו.

למעשה, הרבה עורכי דין מתעסקים בתחום. איפה הבידול שלך?

"יש כמה פרמטרים מאוד בסיסיים שחשוב לדעת טרם פונים לעורך דין עבור קבלת אזרחות אוסטרית. ראשית, חשוב שיהיה דובר השפה" טוען עו"ד לנקר. "אני מדבר, קורא וכותב בשפה הגרמנית ושולט בה על בוריה ובכל מערך הבירוקרטיה והטופסולוגיה זהו עניין הכרחי. כמו כן, עורך דין המציע לך מספר אפשרויות להוצאת אזרחות אירופאית של מספר מדינות שונות שאין כל קשר בין חוקי האזרחות שלהן, השפה שלהן והתרבות שלהן, כגון פורטוגלית, צ'כית, ספרדית וכו', אני אישית ממליץ להתרחק ממנו. בדומה לעורך דין שיטען כי הוא מתמקצע גם בתחום הפלילים, גם בענייני משפחה וגם במקרקעין. בבחינת תפסת מרובה לא תפסת. לדעתי חשוב גם לדרוש שמי שיטפל בלקוח הוא העו"ד עצמו ולא פקיד/ה או סטאז'ר, בסופו של יום הלקוח פונה למשרד עו"ד וחשוב שהתיק והבקשה יטופלו ע"י העו"ד בעצמו. אני אישית ממליץ לציבור הקוראים, אם פונים למשרד עו"ד ומגלים שמי שיטפל בעניינם הוא פקיד/ה, לוותר על סוג של שירות שכזה".

עורך הדין לנקר • קרדיט: משרד עורכי דין ונוטריון לנקר-ירדני

כמובן שברוח התקופה אי אפשר שלא להזכיר את עניין הקורונה. ישנן מדינות רבות שלא מאפשרות כניסת ישראלים לגבולותיהן בעקבות המצב ואזרחות זרה בהרבה מקרים פותרת את הבעיה. 

האם האזרחות האוסטרית מאפשרת גם כן מעבר בגבולות שהם היום אסורים לישראלים?

"בהחלט. מדינות רבות לא מכניסות אזרחים ישראלים לשטחן, בעקבות שאנו צבועים ב"אדום בוהק" בקרב אותן מדינות. אזרחות אירופאית כזו, נותנת חופשיות במעבר הגבולות שנחשבים כיום אסורים".

קבלת האזרחות היא תהליך ארוך?

 "זהו תהליך שאורך זמן ובקרוב ודאי תהיה נהירה המונית של ישראלים המעוניינים בכך. מי שמתעניין בכזו אזרחות אני ממליץ לו מאוד לטפל בזה בזמן הקרוב, נכון להיום נקבע שניתן להתחיל להגיש בקשות מה-1.9.20, שזה ממש קרוב. ככל יוגשו בקשות מאוחר יותר, כך משך הזמן לקבלת תשובה יתארך יותר".

לפרטים ובירורים בנושא זכאותכם לאזרחות אוסטרית מוזמנים לפנות לעורך הדין ניר לנקר

כתובת המשרד: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) ת"א

טלפון: 03-5052141

 

 

אזרחות אוסטרית דרכון אוסטרי ניר לנקר עורך דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד