י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
דו"ח המל"ל מציג

הילדים במוסדות החינוך תורמים להתפשטות הנגיף

דו"ח שמפרסמת המל"ל מאושש את מה שכולנו יודעים: עובדי ההוראה נמצאים בסיכון להידבק, ובערים ה'אדומות' קיימת תאימות מול מספר הילדים הנדבקים. אך הנתונים לא מפריעים לממשלה להשאיר את מוסדות החינוך (וגם את ביה"ס של החופש הגדול) פתוחים

הילדים במוסדות החינוך תורמים להתפשטות הנגיף
מסיבת צאן קדשים לילדי סאטמר בבי"ש צילום: באדיבות המצלם

הילדים נדבקים, ומדביקים: לאחר שהיו שטענו כי 'הילדים לא מדביקים' מפרסם היום דו"ח של המל"ל ומרכז המחקר של הכנסת, נתונים המלמדים את מה שכולנו כבר יודעים והוא שהילדים במוסדות החינוך נדבקים בשיעורים נרחבים יותר מאשר אילו היו מחוץ למוסדות, והם גם תורמים להתפשטות המחלה בכך שהם מדביקים את המבוגרים.

הדו"ח החדש שנערך עבור מרכז השלטון המקומי, ניתח את נתוני התחלואה במערכת החינוך מאז ההקלות באפריל והוא מציג את מגמות ההדבקה בבתי הספר והגנים. מהדו"ח החדש עולה כי עיקר הנדבקים בבתי הספר והגנים הם תלמידים: 66% לעומת 34% מורים וגננות, עם זאת, עדיין אחוז המורים הנדבקים גבוה מאד והסבירות הגבוהה היא שהם נדבקו בביה"ס, מה שאומר שהם נמצאים בסיכון מוגבר להידבק.

אחוז הנדבקים מקרב עובדי ההוראה היה גבוה במיוחד במסגרות הגיל הרך (0־6). 14% מהנדבקים הם ילדי הגנים, 47% בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים ו־39% בחטיבות הביניים והתיכונים. 39% מכלל הנדבקים מקרב עובדי ההוראה הם גננות, 46% מורים בבתי הספר היסודיים ו־18% במסגרות העל־יסודיים.

ומסתבר, כי בניגוד לתפיסה האומרת שילדי הגנים מדביקים, מתברר כי ככל שהגיל גבוה יותר, כך עולה שיעור ההדבקה: בקרב בני 5־9 בין 4% ל־5% מכלל הנדבקים, בני 17-10 היוו בין 6% ל־10% מסך כל הנדבקים במערכת החינוך. נתון זה נחשב מפתיע לאור העובדה שהתפיסה הרווחת שהקטנים מתחככים יותר זה בזה, זאת לעומת התלמידים הבוגרים יותר שמבינים את חשיבות השמירה על המרחק והם פועלים לפיה.

פרט נוסף: קיימת תאימות בין הערים "האדומות" בהן התחלואה הגבוהה ביותר לבין מספר התלמידים הנדבקים הגבוה ביותר. בראש רשימת הערים עם הכי הרבה תלמידים נדבקים (בני 0־17) עומדת כמובן ירושלים עם 584 נדבקים.

הדו"ח סקר את מצב מערכות החינוך בעולם: ב־49 מדינות חזרו מערכות החינוך לפעילות או יחזרו לפעילות בתום חופשת הקיץ. ב־52 מדינות, מערכות החינוך סגורות חלקית לפי אזורים או שכבות גיל. ב־109 מדינות מערכות החינוך סגורות לגמרי. בחלק מהמדינות מתקיימת למידה בקפסולות תוך הקפדה על היגיינה. בדו"ח מצביעים על כך כי "כמעט שלא זוהו התפרצויות תחלואה משמעותיות במקומות שבהם הקפידו על הכללים".

למרות הנתונים, עדיין מערכת החינוך בישראל פועלת, והיום דווח גם כי 'בית הספר של החופש הגדול' יפעל כמתוכנן. ואגב, נציין כי מחקר דומה שנערך בדרום קוריאה העלה אף הוא נתונים מפתיעים. מהמחקר עולה כי דווקא ילדים מעל גיל 10 נחשבים למדביקים יותר מאשר ילדים צעירים יותר.

קורונה מוסדות חינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד