י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קטיעת שרשרות ההדבקה

חוקרי האוני' העברית: "קצב העליה יורד. הצעדים שננקטו מועילים"

תצפית שפרסמו חוקרים באוניברסיטה העברית מגלה כי הצעדים שנקטה בהם הממשלה, על אף שהיו מינוריים, כבר מוכיחים את יעילותם. "נמשכת ההאטה בקצב הנדבקים. מגמת האטה בקצב עליית המאושפזים במצב בינוני וקשה" • המסקנה: למקד מאמצים ב'קטיעת שרשרות ההדבקה'

חוקרי האוני' העברית: "קצב העליה יורד. הצעדים שננקטו מועילים"
מעבדת קורונה. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

רואים את סופו של הגל? בעוד כולנו מוטרדים מהעליה במספר החולים ובעיקר מהעליה הדרמטית במספרם של החולים קשה והמונשמים, כשישנן תחזיות המלמדות שהן רק מלמדות על תחילתו של הגל וכי המספרים רק יעלו ויגיעו למימדים מבהילים, חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים פרסמו תחזית לפיה המצב תחת שליטה. לדעתם, "נמשכת ההאטה בקצב הנדבקים וחלה מגמת האטה בקצב עליית המאושפזים במצב בינוני וקשה".

החוקרים מתייחסים כמובן לעליה האחרונה, אך מציינים כי קצב העליה בנדבקים ממשיך להאט, וזאת משום שהגורם העיקרי, שהוא 'זמן ההכפלה', עומד היום על 24 יום. גם קצב העליה בחולים קשה+בינוני ממשיך להאט, מאחר וזמן ההכלה היום עומד על כ-15 יום.

לדברי החוקרים, הדבר מלמד על מגמה חיובית, שכן "מקדם ההדבקה ממשיך לנוע לכיוון היעד – ערך קטן מ-1". הם מדגישים כי ההתייחסות היא לממוצע נע שאינו רגיש לשינויים יומיים, כלומר שלא מדובר במגמה רגעית אלא במגמה עקבית.

המשמעות, לדעתם: "מסתמן שהצעדים שננקטו לבלימת המגפה (לפני כ-10 ימים-שבועיים) מועילים מאוד", והם מספקים תחזית אופטימית מאד: "להערכתנו זמן ההכפלה של חולים קשה+בינוני ימשיך לגדול בהתאם למגמה הנצפית בקצב ההדבקה. צפי למקדם הדבקה קטן מ-1 בתוך כשבוע".

המסקנה שלהם, אם כן, הוא שהצעדים שננקטו לבלימת המגפה סייעו. "הצעדים שננקטו בשבוע האחרון מהווים בלם נוסף שצפוי להאט עוד יותר את קצת ההדבקה בזמן הקרוב". עוד הם מוסיפים כי "יתכן שמיצוי המגבלות והפעולות שכבר ננקטו יביאו לירידה הנדרשת במקדם ההדבקה".

הם מציעים לכן לא להטיל מגבלות נוספות, אלא מציעים למקד את המאמצים ב'קיטוע שרשראות הדבקה' שיאפשר ייצוב לאורך זמן במגבלות מופחתות וימנע התפרצויות עתידיות. עוד מציינים החוקרים כי הדבקה בתוך בתים מעכבת את הירידה בכמות החולים ביחס לפעולות מנע, כך שיש להתמקד גם בהם ולהביא לירידה בהדבקה בתוך הבתים, למשל: לאתר מיד את החולים ולפנותם למלוניות לפני שידביקו את יתר בני המשפחה.

קורונה האוניברסיטה העברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד