י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המשבר הכלכלי

עבודה מהבית: ענף ההייטק הישראלי בצניחה מדאיגה

בוועדה לענייני ביקורת המדינה דנו היום במשבר הייטק בצל נגיף הקורונה. "אנחנו נמצאים כרגע בנפילה חופשית. כשפרץ משבר הקורונה יצאנו ב'קול קורא' לחברות. קיבלנו קרוב ל-800 בקשות לסיוע תוך שבועיים בלבד"

עבודה מהבית: ענף ההייטק הישראלי בצניחה מדאיגה
עובדים בהייטק. אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, התכנסה היום (שני) לדון בהתמודדות ענף ההייטק נוכח מגפת הקורונה והשלכותיו הרבות על התחום. בפתח דיון הוועדה הובאו ע"י אנשי משרד מבקר המדינה הנתונים מדו"ח מבקר המדינה האחרון ממרץ בשנה זו המצביע על כך שהיקף ההשקעות הזרות בחברות ההיי-טק בישראל ותלותן בהשקעות אלה מחייבים את הגופים הרלוונטיים לבחינה מעמיקה של נושא זה ובכלל זה לבחינת כלים שייתנו מענה אסדרתי, אם יצומצמו ההשקעות הזרות בתעשיית ההיי-טק הישראלית – המצב בו ישראל כעת עומדת. 

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, הציג בוועדה נתונים מדאיגים על ענף הייטק בעידן הקורונה: "המצב היום הוא פגיעה בכוח אדם. שיעור הפיטורים הגיע ל-7 אחוז, פגיעה במכירות פגיעה בהשקעות. אנחנו נמצאים כרגע בנפילה חופשית. כשפרץ משבר הקורונה יצאנו ב'קול קורא' לחברות. קיבלנו קרוב ל-800 בקשות לסיוע תוך שבועיים בלבד. חודש אחרי כבר נתנו ל-78 חברות 52 מיליון כדי להתמודד עם בעיות הקורונה. האוצר נתנו 600 מיליון ש"ח ע"מ לסייע להתמודדות עם הקורונה ולאחמ"כ נקבע עוד 500 מיליון ₪. חברה יכולה לקבל תוך 4 שבועות סיוע אם היא מראה שאין לה יכולת לשרוד עד סוף הקורונה. מתוך ה-500 מיליון יצאו כבר קרוב ל-200 מיליון ₪ ועוד 300 יצאו עד סוף אוגוסט. יש הסכמה עם האוצר שאם נסיים את ה-500 עד סוף אוגוסט, ישקלו להוסיף עוד 250 מיליון ₪".

ד"ר צבי מרום, יו"ר הנשיאות של איגוד ההייטק הישראלי, התריע אף הוא ממצב מדאיג בעקבות הקורונה: "מרבית הכנסות ההייטק הישראלי הם מבעלות אמריקאיות וזה נותן להעביר את התעשייה מכאן. הבעיה העיקרית של מדינת ישראל היא שהיא אי והוא לאט נסחף מיבשת הכלכלה העולמית. יש בעיה רצינית עכשיו בעולם של ביקושים ומדינות רוצות להיות יותר עצמאיות ובכך הן מקצצות בייבוא. מהר מאוד אנחנו מרגישים זאת בירידות בביקוש של לקוחות לעבודות. וכשאין עבודות, יותר ויותר אנשים יוצאים לחל"ת ומפטרים אותם".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח סיכם כי "נאמרו בוועדה דברים מדאיגים. דובר פה על ענף שהוא בנפילה חופשית. לזה צריך להוסיף סכנות נוספות שהוזכרו כאן. לדוגמה: תחום היצוא בהייטק. בעולם שעומד להתכנס בתוך עצמו בגלל המשבר הכלכלי ומלחמות הסחר, זה נמצא בסכנה. ההסתכלות צריכה להיות בשלב הבלימה שבו אנחנו נמצאים, ולנצל את ההזדמנות כדי להכשיר אנשים מהאוכלוסייה החרדית והערבית. יש לנצל את הקושי בקורונה לתכנית הכשרות עשירה שתגדיל את כמות האנשים שמסוגלים לעבוד בתחום החדשנות וההייטק, והם כבר ימצאו את הדרך לענפים שיצמחו עם סיום המשבר. בנוסף, צריך לבדוק טוב את נושא הרגולציה והשקעות מקומיות. אנחנו חייבים לצאת מהמשבר הזה כשהייטק הישראלי יכול למשוך את הכלכלה מהבוץ כי בצד השני של המשבר, ההייטק יהיה הענף שיכול לקדם אותנו".

הייטק עופר שלח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד