כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"גשר שמחבר בין כולם"

לראשונה: יחידת מתנדבים לטיפול במצבי חירום

ביישוב ג'אסר א-זרקה הוקמה יחידת מתנדבים ייחודית שתתמודד עם אירועי חירום סבוכים בגזרת הרשות המקומית | קורס זה הינו הראשון לשיתוף הפעולה בין המועצה המקומית לפיקוד העורף והוא נולד כתוצאה משיתוף פעולה הדוק בגל הראשון של הקורונה

לראשונה: יחידת מתנדבים לטיפול במצבי חירום
תרגיל מקרה חירום צילום: דו"צ

לראשונה ביישוב ג'סר א-זרקה, יחידת מתנדבים להצלה וחילוץ, עבור התמודדות הרשות המקומית באירועי חירום.

הקורס נערך במהלך החודש (יולי) וכלל הכשרות של צוות המתנדבים ותושבי היישוב, כלל תכני עזרה ראשונה, כיבוי אש, חילוץ וסיוע אזרחי על מנת לייצב את מערך המתנדבים במועצה, ולחזק את כשירות המועצה להתמודד עם אירועי חירום עתידיים מכל הסוגים.

קורס זה הינו הראשון לשיתוף הפעולה בין המועצה המקומית לפיקוד העורף והוא נולד כתוצאה משיתוף פעולה הדוק בגל הראשון של הקורונה. בעבר היו היחסים מורכבים ומאתגרים בין שני הצדדים והיום אנו עדים לשינוי דרמטי וחיובי. מטרת הקורס וההכשרה מסייעת לרשות המקומית לייצב את מערך המתנדבים במועצה, להעלות את רמת הכשירות של המועצה המקומית בהתמודדות אל מול אירועי חירום מכל הסוגים. השיא של הקורס היה כאשר המתנדבים ערכו תרגיל חילוץ מעשי באתר ההרס והאימונים של גדוד "ירדן" בחטיבת החילוץ בפיקוד העורף.

כל אזרח שעבר הכשרה למעשה מכפיל כוח ובעת אירוע הרס אורבני יוכל להפעיל אזרחים אחרים לביצוע פעולות הצלה. מתוך דבריו של קצין נפה ורשויות ג'אסר א-זרקא, סרן אלעד אליהו: "מדהים לראות את האהדה והשיתוף פעולה של התושבים בכפר כלפי פיקוד העורף, הערכה שלהם ניכרת לעין ומבחינים בשינוי שהתרחש מאז מגפת הקורונה.

האזרחים רואים בלובשי המדים מוקד עזרה ואמפתיה ולא כאנשי צבא שרירותיים. כבר קיבלתי פניות מאזרחים שביקשו שאעזור להם להתגייס לצבא ולקחת חלק בעשייה המשמעותית הזאת. הקורס הזה הוא התחלה של שינוי תפיסה בחברה הערבית ואנחנו מתכוונים לשכפל אותו לכמה שיותר רשויות בגזרתנו".

שיך מורד, ראש מועצת ג'סר א-זרקא מברך על סיום הקורס: "כתוצאה משיתוף הפעולה עם פיקוד העורף, הושקע מאמץ רב בבניית מערך המתנדבים הרשותי מקומי, מערך להדרכת הצעירים והצעירות היישוב, על מנת להעניק להם כלים של ידע של הצלה וסיוע לרשויות בעת אסון. אכן נרשמו לקורס זה כ-50 צעירים וצעירות בני ובנות היישוב, אשר קיבלו הדרכה בקורס עזרה ראשונה, הצלה וחילוץ מחיילי פיקוד העורף. הדבר היה מאוד מרגש והצלחנו לייצר קבוצת אנשים מבני המקום, אשר יתחילו לפעול ביישוב בעת הצורך בחירום".

"אנחנו מברכים, מודים ומעריכים את העבודה המשותפת הלא מובנת מאליו עם אנשי פיקוד העורף, אשר ליוו את הרשות בתקופת משבר נגיף הקורונה ועדיין נמצאים ביישוב ומלווים אותנו בקבלת החלטות לטובת התושבים. מעבר לכך, אני שמח על החיבור המאוד חזק שהתבטא בעניין נגיף הקורונה בפעילות ענפה הן בהובלת המבודדים והן לחלוקת המזון לנזקקים בתוך הבתים, והן בליווי הרשות ולנבחריה ועובדיה ומתנדביה בישיבות הצוות ובקבלת ההחלטות בזמן אמת. הדבר הינו מרגש לקחת אנשים שהם בני המקום שיתחילו לפעול בכל פינה ביישוב בעת הצורך״. סיום הקורס הראשון של היישוב בהשתתפות בני ותושבי היישוב גרם לגאווה גדולה עבור התושבים שהשתתפו, כפי שהם מספרים בגאווה רבה".

מחמוד עמאש, רכז המתדבים ברשות הוסיף: "הקורס, בהדרכת בית הספר למקצועות העורף ותחום הטכנולוגיה והאחזקה של חטיבת החילוץ, נוצר מתוך התפיסה שבאירועי חירום מסוג זה, למדנו שהזמן הוא גורם קריטי להצלת חיים, קורס משמעותי מאוד ואף מציל חיים וכל המשתתפים בקורס ממש למדו ונהנו מאוד".

מוחמד ג'ורבן, ממונה חירום וביטחון ברשות גאסר א-זרקא: "קודם כל אני רוצה להודות ולהביע הערכה לפיקוד העורף שסייעו בגל הראשון של הקורונה והתייצבו לצד המועצה. שיתוף הפעולה חשוב לנו, ועוזר לרשויות. קורס כזה הוא ראשון מסוגו במגזר והוא יעלה את המוטיבציה ואת המודעות אצל התושבים. תודה לכל מי שנתן יד לדבר, אנחנו מאוד מוקירים את העשייה המשותפת. תודה רבה גם לאנשי משרד הפנים במחוז שעזרו ותמכו בכל המהלכים שעשינו ועושים".

חדרה גרבאן, תושבת היישוב ואם לשלושה מספרת בהתרגשות: "באתי מתוך רצוני לתת לכפר, להתנדב והקורס הזה ממש היה מתנה נדירה עבורי. מתנה שלקחתי אותה בשיניים ולמדתי הרבה. כאמא לילדים עם כל הקושי למצוא זמן, עשיתי זאת ואמשיך לעשות הכשרות והתנדבויות בעתיד למען הכפר". הקורס למתנדבים ולאזרחים מהמועצה האזורית ג'אסר א-זרקא הינו רק יריית פתיחה לקיומם של קורסים דומים ברשויות נוספות. בפיקוד העורף במחוז חיפה, כבר עכשיו נמצאים בתהליכי קידום ומאמינים לראות עוד לפחות שני קורסים ברשויות אחרות בשנה הנוכחית".

לדבריה: "העשייה בחירום היא אינטנסיבית לא פחות מאשר העשייה בשגרה. אם לא נכין את הרשויות והאוכלוסייה מבעוד מועד, יהיו לכך השלכות בשעת חירום. היחסים עם כל הרשויות במחוז רציפים לכל אורך השנה ולא רק בחירום. המצב הנוכחי הוא תוצר מוגמר של עבודה קשה בשגרה, למעשה כעת אנחנו קוטפים את הפירות".

בפיקוד העורף מחוז חיפה הדגישו כי "אין זה אומר שעלינו לנוח על זרי הדפנה והכנות לתרחישי חירום ממשיכות להתקיים מאחר ואין ומדובר בחירום בעל מאפיינים זהים. פיקוד העורף הוא חלק מצה"ל, יש לזה ייחוד מסוים כשמדובר בקשר ועבודה משותפת יחד עם האוכלוסייה הערבית בישראל, יש בעניין הזה מעין גשר שמחבר בין כולם, בין שתי תרבויות, סוג של שליחות מעבר לנושא הקונקרטי של עזרה כזאת או אחרת".

גסר א זרקא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד