י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אלו הם התנאים

הראש"ל: ניתן לשמוע שירי רגש בבין המצרים

הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף מתיר לשמוע שירים בימי בין המצרים בתנאים מסויימים • פסק ההלכה תקף גם לגבי בחורי הישיבות הקדושות הנמצאים בקפסולות מבלי יכולת לצאת • ואיך דבריו של מרן ה'בן איש חי' שנכתבו לפני למעלה ממאה שנים, מתאימים בדיוק לימינו אנו?

הראש"ל: ניתן לשמוע שירי רגש בבין המצרים
אילוסטרציה צילום: unsplash

בתשובה הלכתית שכתב הראש"ל הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הגר"י יוסף, מתיר הראש"ל לשמוע שירים בימי בין המצרים בתנאים מסויימים. התשובה נכתבה במענה לשאלתו של הרב יוסף אביטבול מח"ס דברי יוסף ועוד.

בתחילת דבריו פורש הראש"ל את כל המקורות והפוסקים העוסקים בנושא. לאחר מכן מתייחס הראש"ל למצב המיוחד בשנה זו, בה רבים בעולם כולו נמצאים סגורים ומסוגרים בביתם בבידוד, בעקבות התפשטות הקורונה לכל קצוות תבל. הבידוד יכול להביאם ללחץ נפשי ולדיכאון וצער גדול וההאזנה לשירים שקטים יכולה להקל עליהם את השהיה בחדר המסוגר.

במקרה כזה מורה הראש"ל כי יש להקל ומותר להם לשמוע שירים ומנגינות רגועות. "ואם אף בשירים אלו אינם מוצאים מנוחה, אפשר להקל להם לשמוע אף שירים קצביים להניח את נפשם ולהחיות את רוחם". כותב הראש"ל. סייעתא לדברים מביא מרן הראש"ל מדבריו של מרן הבן איש חי, שכתב בספרו 'בן יהוידע' כי בשעת המגיפה יש להיות בשמחה ולהפחית את הדיכאון והלחץ הנפשי, מאחר והצער הזה הורג יותר נפשות מאשר המגיפה עצמה.

הראש"ל מבהיר כי כל האמור להתיר שמיעת שירים בימים אלו הוא במקרים כדלקמן:

א) שתהיה הקלטה של שיר ולא בהסרטה שרואים את המשורר. ב) שהחולה או המבודד ישמע דרך אוזניות ולא ישמיע לאחרים שאינם נמצאים במצבו הנפשי. ג) מעיקרא אם לא יכולים לשמוע שירים ווקאליים, עדיף שישמעו שירים שקטים ורגועים, ורק במקרה שאין להם מרגוע בכך יש להקל בשירה קצבית. ד) שהחולה אכן עושה כן להשיב את נפשו ולא למטרה אחרת. כי אין להקל ראש בדבר שנתפשט איסורו. ה) כאשר יש ילדים קטנים בבית, ואין אפשרות להעסיקם ולהרגיעם, ניתן להשמיע להם שירי ילדים מוקלטים.

על פי האמור, מתיר הראש"ל לבחורי הישיבות הקדושות הנמצאים בקפסולות שבתוך היכלי התורה, מבלי יכולת לצאת ולבוא לביתם, לשמוע שירי נשמה וכיסופין באזניות, על מנת שהשירים ישיבו את נפשם.

את תשובתו ההלכתית מסיים מרן הראש"ל בתפילה שיאמר ה' די לצרותנו וישלח רפואה שלימה לכל חולי ישראל, ויחיש לנו את משיח צדקנו ויבנה לנו את בית מקדשנו ותפארתנו ונזכה לראות בגאולה השלימה במהרה בימינו אכי"ר.

שיר שירי רגש הרב יצחק יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד