כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"לא ישרוד את הכלא"

בחמישי: גזר דינו של שומר מחנה הריכוז בן ה-93

בהמבורג שבגרמניה יינתן ביום חמישי הקרוב גזר דינו של שומר מחנה ריכוז לשעבר המואשם במותם של מעל חמשת אלפים אסירים | עורך דינו מבקש לזכותו בטענה כי בשל גילו המופלג ומצב בריאותו הוא לא ישרוד כלא

בחמישי: גזר דינו של שומר מחנה הריכוז בן ה-93
בגדי אסירים במוזיאון אושוויץ צילום: משה מילנר, לע"מ

שומר במחנה ריכוז לשעבר התנצל בפני קורבנות השואה, כשהוא ממתין לפסק הדין במשפט על מותם של 5,230 אסירים.

ברונו דיי, בן ה-93, הגיע אתמול (שני) לבית משפט בהמבורג שבגרמניה, במהלך משפטו הוא הודה במעורבותו בזוועות של מלחמת העולם השנייה.

הוא מואשם בשותפות ברצח של אלפי אנשים כאשר עבד כשומר במגדל במחנה שטוטהוף, בסמוך למה שהיה אז דנציג, כיום גדנסק בפולין.

בדברים מספסל הנאשמים אמר דיי: "היום אני מבקש להתנצל בפני אלה שעברו את הגיהנום הטירוף הזה, כמו גם לקרובי משפחתם, דבר כזה אסור לעולם שיקרה שוב".

בית המשפט צפוי לפרסם את פסק דינו ביום חמישי הקרוב, מה שעשוי להיות אחד המקרים האחרונים של פושעים נאצים שמועמדים לדין.

התובעים ביקשו שלוש שנות מאסר עבור הזקן בן ה-93. אולם עורך דינו של דיי, סטפן ווטרקאמפ, ביקש מבית המשפט לזכות או לתת עונש מאסר על תנאי, וטען כי מרשו "לא ישרוד את הכלא".

דיי עצמו הכחיש כל אשמה בגין מה שקרה במחנה ואמר כי המשפט "עלה לו בהרבה סבל". הוא אמר: "אני רוצה להדגיש שוב שלעולם לא הייתי נרשם מרצון לאס אס או ליחידה אחרת - במיוחד לא במחנה ריכוז", אמר בהודעותיו הסופיות לפני שבית המשפט ייתן את פסק הדין.

"אם הייתי רואה הזדמנות לעזוב את השירות, הייתי עושה זאת." הוא הוסיף כי התוודע ל"היקף הזוועות" רק כששמע עדויות ודיווחים על כך.

דיי עומד כעת לדין בבית משפט לנוער מכיוון שהיה אז בן 17-18. ווטרקאמפ, עורך דינו, ציין כי "בקושי ניתן היה לצפות מצעיר כזה לעשות משהו, וכי כשומר מגדל זוטר, הוא לא ידע את היקף הסדיזם והתנאים הלא אנושיים של המחנה". ווטרקאמפ אמר עוד כי פשעי הנאצים היו 'בלתי מובנים' וכי עדויות העדים 'הרעידו קשות' את לקוחו.

הנאצים הקימו את מחנה שטוטהוף בשנת 1939 והשתמשו בו בתחילה למעצר אסירים פוליטיים פולנים.

אך בסופו של דבר החזיקו בו 110,000 עצורים, כולל יהודים רבים, כ-65,000 איש נספו במחנה.

דיי, המתגורר כעת בהמבורג, הפך לאופה לאחר המלחמה. הוא נשוי, אב לשתי בנות, והשלים את הכנסותיו בעבודה כנהג משאית, לאחר מכן עבד בתחזוקת בניין.

גזר דין מחנה ריכוז פושע נאצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד