י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חזית חדשה

היחידה המובחרת בצה"ל נלחמת בגניבת מוחות

ביחידת הסייבר 8200, של אגף המודיעין בצה"ל החלו להחתים אנשי מילואים על טופס ניגוד עניינים במטרה למנוע זליגת כוחות לחברות טכנולוגיה אחרות • ביחידה יש כעס רב על מהלכים שמבצעות כמה מהחברות הגדולות בשוק. בטענה, כי הן "נוקטות בשיטות אגרסיביות של פיתוי"

היחידה המובחרת בצה"ל נלחמת בגניבת מוחות
חיילים באגף התקשוב וההגנה בסייבר. אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

יחידת הסייבר של צה"ל החלה במהלך מחשש לזליגת מידע ויכולות לחברות ההיי-טק. בכיר ב־8200: "יש קווים נורמטיביים שאסור לחצות - איך היו מתייחסים לחברה שתשלוף מג"ד בצנחנים באמצע מלחמה?".

יחידה 8200 של אגף המודיעין החלה להחתים את אנשי המילואים שלה על טופס ניגוד עניינים, בניסיון למנוע זליגה של יכולת ומידע, וכן עזיבה של כוח אדם איכותי, לחברות טכנולוגיה אזרחיות.

המהלך מתבצע כחלק ממאמץ גובר של 8200 לבלום את הניסיונות של חברות רבות למכור באזרחות טכנולוגיות הנשענות על יכולת שפותחה ב־8200, וכן לפתות את אנשי היחידה לעזוב את השירות הצבאי ולעבוד עבורן בתפקידים הדומים לאלה שהם ממלאים ביחידה. מדובר בעיקר בחברות העוסקות בתחום הסייבר ההתקפי, שחלקן אף ביצעו באחרונה פניות ישירות אל אנשי 8200 שנמצאים תחת חוזה. כך מפרסם הפרשן הצבאי של "ישראל היום", יואב לימור.

במרבית המקרים בוצעו הפניות אל מי שמוגדרים ב־8200 "יהלומים" - קצינים או חיילים שנחשבים למוקדי ידע ייחודי. אחת הפניות בוצעה מצידה של מנהלת כוח אדם בחברת סייבר גדולה (השם שמור במערכת), שפנתה באחרונה ישירות אל קצין בתפקיד רגיש ב"הצעה שיכולה להיות מעניינת עבורך". הקצין דחה את ההצעה ודיווח עליה למפקדיו.

בהמשך לכך החלה 8200 להחתים לפני כחודשיים את אנשי המילואים על טופס ניגוד עניינים. מדובר בטופס שהוא חלק מפקודת מטכ"ל 06.103, שכותרתה "מניעת ניגוד עניינים בצה"ל". הפקודה אינה עוסקת רק במודיעין אלא באה לתת מענה לכלל ניגודי העניינים הפוטנציאליים של חיילי הסדיר, משרתי הקבע ואנשי המילואים בצה"ל, אולם ב־8200 אימצו אותה כמחייבת. על הנוהל החדש נדרשים לחתום אנשי מילואים שעלולים להימצא בניגוד עניינים בין שירות המילואים שלהם לעבודתם האזרחית.

גורם בכיר אמר: "למי שעושה מילואים בהדרכה אין בעיה, אבל מי שחוקר חולשות אצלנו, וסוגר חולשות בחברה אזרחית גדולה - חייב לחתום".

לדבריו, רוב אנשי המילואים הופתעו מהנוהל החדש, אולם עד כה לא היה שום מקרה של סירוב לחתום עליו: "מי שרוצה לעשות מילואים - שיחתום. זה נועד להגן עליו, וזה נועד להגן עלינו".

ב-8200 מבהירים שהמהלכים הנוכחיים לא נועדו להילחם בעולם ההיי־טק האזרחי, אולם ביחידה יש כעס רב על המהלכים שנוקטות כמה מהחברות בשוק. נודע כי מדובר בעיקר בחברות ישראליות: ביחידה אומרים כי אלה נוקטות שיטות אגרסיביות של פיתוי, בעיקר כלכלי, וכי האתיקה שלהן נמוכה בהרבה משל חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות המובילות.

עוד הוסיף הבכיר: "זה כמו שאל על הייתה פונה למפקד טייסת קרב בחיל האוויר ומציעה לו חוזה כדי שיעזוב אותה. איך הציבור היה מתייחס לו הייתה באה חברה אזרחית ושולפת מפקד גדוד בצנחנים באמצע מלחמה? זה מה שקורה פה כל הזמן. זה פסול ערכית. משהו נשבר פה, וחייבים לעצור. יש קווים שנורמטיבית נכון שלא יחצו. מי שמשתחרר - שיעשה מה שהוא רוצה, במסגרת החוק והכללים כמובן. אבל מי שמשרת פה - שיעזבו אותו בשקט. לא סביר שהוא יהיה חשוף כל היום להצעות ולפניות. זאת פגיעה בביטחון מדינת ישראל".

סייבר צה"ל 8200

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד