י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ניצלה שלוש פעמים

בדיקת מעבדה איתרה מחלה נדירה והצילה את חיי האם והעובר

חייה של צעירה שהגיעה לרמב"ם במצב של סכנה לה ולעוברה, ניצלו בתוך שעות ספורות שלוש פעמים – מהבדיקה שאיתרה מחלה נדירה, דרך הניתוח הדרמטי ועד לטיפול הייחודי שקיבלה – כך התגייס צוות בית החולים כדי להפוך משימה בלתי אפשרית למציאות מרגשת

בדיקת מעבדה איתרה מחלה נדירה והצילה את חיי האם והעובר
חדר ניתוח ברמב"ם צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

עובדי המעבדות הפכו בחודשים האחרונים לגיבורי השעה עם עבודה מסביב לשעון בביצוע בדיקות קורונה, אך הפעילות המתבצעת במעבדות היא מורכבת הרבה יותר. לאחרונה, בזכות בדיקה  שבוצעה ביחידת הקרישה של המעבדה ההמטולוגית ברמב"ם, אובחנה בדקה ה-90 מחלה נדירה בצעירה בהריון מתקדם - גילוי שהציל את חייה ואת חייו של העובר ששהה ברחמה.

מדובר באישה בת 24, בשבוע השלושים להריונה הראשון, שאושפזה עם תמונה של רעלת הריון קשה בבית חולים באזור הצפון", משחזר דר' עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ברמב"ם את תחילת התגלגלות האירוע, "מפאת מורכבות האירוע הצוות הרפואי שם החליט להעביר אותה לרמב"ם להמשך טיפול

עם הגעתה של הצעירה לרמב"ם בשעות הערב נראה שמצבה היה לא טוב, אך למרות דחיפות הטיפול בה ובעובר שהחל לגלות סימני מצוקה, בפני הרופאים עמדה בעיה מהותית: "עלה החשד שלא מדובר הרעלת הריון, אלא במחלה אחרת, מאוד נדירה, שהטיפול שלה שונה לחלוטין מאשר זה של רעלת הריון", מסביר דר' שולט, "למעשה, אם הצעירה הייתה מקבל טיפול שגוי, זה יכול היה להרוג אותה".

בימים עמוסים עבור עובדי המעבדות, הוזעקו מהבית  עובדי יחידת הקרישה של המעבדה ההמטולוגית ברמב"ם לביצוע הבדיקה הקריטית בשעות הערב. מדובר בבדיקה מיוחדת לגילוי אנזים בשם אדמס 13, המגלה מחלה נדירה מאד בשם TTP. המחלה, שמידת נדירותה היא כשני מקרים בשנה מתוך כלל הלידות בישראל, מצריכה טיפול ספציפי ומהיר, אחרת בפני האם והעובר שברחמה עומדת סכנת מוות.

דילמה רפואית לא פשוטה: הפתרון הוא גם הבעיה

בתום שש שעות ביצוע הבדיקה, הגיעה התוצאה – היולדת אכן לקתה במחלה הנדירה. מאותו רגע החלה התמודדות עם דילמה לא פשוטה נוספת של הצוות המטפל: עיקר הביטוי של מחלת ה-TTP הוא בעיה במנגנון קרישת הדם של האם, כלומר נטיה לדימום יתר.

מצד אחד העובר במצוקה קשה ויש צורך בניתוח דחוף. מצד שני, הטיפול במחלה מערב מתן טסיות דם כדי לבצע את הניתוח, אך מצבה הקשה של האם בשלב הזה לא מאפשר זאת מבלי להעמיד אותה בסיכון. "יש פה מצב של בחירת הרע במיעוטו", אומר דר' שולט, "כל בחירה טומנת בחובה סכנה גדולה ובינתיים הזמן אוזל". כשחלון ההזדמנויות הולך ונסגר, נאלץ הצוות המטפל בחדר הלידה לקבל החלטה קשה ולתת לאם טיפול בטסיות, מה שאפשר להם לקחת את הסיכון לבצע את הניתוח. "לשמחתנו הגדולה, למרות כל האתגרים הלא פשוטים שעמדו בדרכנו, הניתוח הסתיים בהצלחה".

בתום הניתוח הדרמטי, התינוק שהיה במצוקה הועבר להמשך טיפול בפגייה של בית החולים "רות" לילדים ברמב"ם, שם הוא נמצא מאז תחת השגחת הצוות ומצבו משתפר מאוד. האם, שמחלתה המשיכה לתת ביטוי חריף גם לאחר הלידה, הועברה להמשך טיפול במחלקה הפנימית, שם קיבלה טיפול חדשני באנזים מיוחד והפכה למטופלת השלישית בישראל שזכתה לטיפול החדש. לאחר שבוע וחצי של אשפוז, הוא שוחררה לביתה במהלך תקין.

יש פה צירוף נסיבות דרמטי במיוחד במהלך אירועים כמעט בלתי אפשרי להתמודדות מבחינה רפואית", אומר דר' שולט, "אילולא החשד, אילולא יכולות הבירור במעבדה, אילולא ההבנה שמדובר במחלה נדירה שמצריכה טיפול אחר לחלוטין מזה שהאבחנה הראשונית הכתיבה, אילולא לקיחת סיכונים במהלך הניתוח ואילולא יכולות הטיפול המצוינות של הפגייה בילוד ושל המחלקה הפנימית באם – הכל יכול היה לקרות. מיטב הכוחות הפועלים ברמב"ם התאחדו פה כדי לעשות את מה שאנחנו עושים הכי טוב – לטפל באנשים ולהציל חיים.

בית חולים רמבם יולדת סכנת חיים עובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד