י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
למה לא לחרדים

משרד הבריאות מינה ועדה מיוחדת למיגור הקורונה במגזר הערבי

הוועדה תעמוד לצד משרד הבריאות ותסייע בקטיעת שרשרת ההדבקה, וזאת לאור "הצלחת החברה הערבית להתמודד עם הקורונה" • והשאלה: מדוע לא הוקמה גם וועדה דומה לציבור החרדי?

משרד הבריאות מינה ועדה מיוחדת למיגור הקורונה במגזר הערבי
מוסלמים עם מסכות במסגד צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ממקדים את המסרים לאוכלוסיות: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי מינה היום ועדה מייעצת מיוחדת לנושא מיגור נגיף הקורונה בחברה הערבית. תפקידה של הוועדה שמורכבת בעיקר מרופאים אך גם מנציגי ציבור הוא להתאים את המסרים לאוכלוסיה הערבית ולגבש דרכים שיביאו להגברת שיתוף הפעולה עם הרשויות במטרה למנוע את התפשטות הנגיף.

בכתב המינוי ציין פרופ' לוי שעל הוועדה לייעץ ולהציע לו פתרונות בהתאם לנתונים ולמפת התפשטות מגיפת הקורונה בחברה הערבית בישראל ולהכין ניירות עמדה ותכנית פעולה לעבודה אל מול האוכלוסיה הערבית בתחומים הבאים: הסברה, קטיעת שרשרת ההדבקה, צרכים ייחודיים של החברה הערבית בכל הנוגע למגיפת הקורונה ונושאים נוספים, ככל שיעלו. כמו כן הוטל על הוועדה לקבוע ולפרט יישום תכנית התערבות בתיאום עם כלל הגורמים בחברה הערבית ובהתאם להנחיות ולמדיניות משרד הבריאות.

הוועדה הוקמה לאחר שאישי ציבור מהמגזר הערבי מתחו ביקורת על משרד הבריאות, שלדבריהם הפלה את הציבור הערבי בתקציבי ההסברה, בעוד שהמגזר הוכיח יעילות רבה ושיתוף פעולה, דבר שבא לידי ביטוי בדעיכה של הנגיף בישובים הערביים, גם במקומות שנחשבו תחילה כ'איזורים אדומים'.

"למרות שנעשתה עבודה לבניית תכנית מערכתית לבריאות החברה הערבית ואף הושגו עבורה סיכומים תקציביים רב שנתיים, התכנית לא נמצאת על הפרק של משרד הבריאות לתקציב הקרוב", טוען חבר הוועדה, ד"ר מוחמד ח'טיב, מנהל המרכז למחקר חברתי באגודת הגליל ומרכז ועדת הבריאות הארצית בחברה הערבית. לדבריו, "אחת הסיבות לכך היא הצלחת החברה הערבית להתמודד עם הקורונה באופן שמוריד את התמריץ המיידי לשפר את תשתיות הבריאות בחברה הערבית.

"התכנית המערכתית לבריאות בחברה הערבית היא תוצר של ועדה בין משרדית, שבחנה לעומק במשך שנתיים יחד עם טובי המומחים את הפערים הבריאותיים בחברה הערבית ואת הדרכים לצמצם אותם. גם למשרד האוצר היתה נציגות בוועדה והושגו הסכמות לתקצוב התוכנית, אבל לא תמצאו את התכנית הזאת בתקציב המדינה הקרוב", טוען ד"ר ח'טיב. "התכנית לבריאות בחברה הערבית נעלמת מהאג'נדה של ההנהגה. אמנם הצלחנו בנושא הקורונה, אבל אנחנו נשארים עם הבעיות שלנו ונמשיך להיות בפיגור בתחומי בריאות אחרים שהם לא פחות חשובים".

מדובר בצעד חשוב וללא ספק מוצלח של משרד הבריאות, אך מה שנותר לתהות הוא מדוע לא הוקמה וועדה כזו גם מול המגזר החרדי, שלגביו אין ספק כי קיים כשל הסברתי מובנה בכל הנוגע להתפשטות נגיף הקורונה. על הכשל הצביע גם מבקר המדינה לאחר 'הגל הראשון', כשהובהר כי הציבור לא היה מודע לסכנה ולכן לא שיתף פעולה, אך מיד לאחר שהמסרים חילחלו – ההקפדה בקרב הציבור החרדי היתה לאות ולדוגמא.
כעת, כשהגל השני בעיצומו, לא נראה שבמשרד הבריאות הופנו הלקחים, ועובדה: וועדה כזו, שללא ספק יכלה לתרום לחיזוק הפעולה, לא הוקמה עדיין מול המגזר החרדי.

קורונה פרופ' חזי לוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד